KrukasLagers, zoveel verschillende

Dixon@Corsa

Well-Known Member
Je hebt tegenwoordig zoveel verschillende krukaslagers.
En aangezien ik me krukas toch ga vervangen ben ik benieuwd wat nu eigenlijk de beste lagers zijn.

Je hebt kunststof kooi lager, skf/malossi/polini/etc.
Je hebt ook verschillende skf lagers alleen dan ondergebracht onder een andere naam, bijv malossi.
Wat is nou het verschil met een malossi en een skf lager?
Ik heb gehoord dat malossi/polini lagers afgedraait zijn, wat is hier het nut van en heeft het ook werkelijk nut (mocht het waar zijn)
En mochten er andere verschillen zijn, wat is daar het nut van.

Het wat is nou eigenlijk beter aan een kunststofkooi dan aan een stalenkooi :S.
Kunststof kooi kan beter uitzetten (wordt niet te heet etc).

Welke lager kun je nou eigenlijk het beste nemen
 
Advertisement - register to remove this

Het afdraaien van lagers heeft als nut dat ze beter gesmeerd worden. Deze lagers worden meestal gemonteerd bij de echt hele snelle setups, waarbij goede smering een must is.
 
volgens mij heeft het met de flow ook te maken aangezien een normaal lager ietsie uitsteekt en die afgedraaide gelijk liggen met het carter. dit weet ik echter niet zeker.
 
Het gaat iig over die lagers Wahid. De een noemt het geslepen, de ander afgedraaide.
Volgens mij moet het met een goede draaibank/stevige beitel gewoon te doen zijn en anders koop je ze maar van Malossi oid.
Ik gebruik ze zelf ook, of er merkbaar verschil is of wat dan ook weet ik niet, maar voor het beetje extra smering doe ik het wel.
 
Draaien lijkt me inderdaad nogal beitelvretend.

Op minarelli kun je voor een brute setup (13500+ rpm) gewoon C4 lagers met kunststof kooi kopen van SKF. Betaal je niet voor de naam Polini of Malossi.

Zijn die geslepen lagers er ook voor Minarelli? Ik dacht alleen voor Piaggio namelijk...
 
Originally posted by Joël
Draaien lijkt me inderdaad nogal beitelvretend.

Op minarelli kun je voor een brute setup (13500+ rpm) gewoon C4 lagers met kunststof kooi kopen van SKF. Betaal je niet voor de naam Polini of Malossi.

Zijn die geslepen lagers er ook voor Minarelli? Ik dacht alleen voor Piaggio namelijk...

Ja Malossi levert ook afgedraaide lagers voor Mina. Kunstofkooi btw.

/EDIT: Er is onzekerheid binnengeslopen. :D Ik zal vanmiddag een kijken.
 
Last edited:
Voor mij is het niet zo voor een gruwelijk bruut setup.
Rond de 11500 tpm

Dus in principe hoef je geen malossi lagers te nemen omdat ze afgedraaid/geslepen zijn?

Gewoon skf met kunststofkooi.
 
Originally posted by Xander
Ja Malossi levert ook afgedraaide lagers voor Mina. Kunstofkooi btw.

/EDIT: Er is onzekerheid binnengeslopen. :D Ik zal vanmiddag een kijken.

ik heb ze helaas nergens kunnen vinden...
 
Originally posted by Tha Biatch
Voor mij is het niet zo voor een gruwelijk bruut setup.
Rond de 11500 tpm

Dus in principe hoef je geen malossi lagers te nemen omdat ze afgedraaid/geslepen zijn?

Gewoon skf met kunststofkooi.

In dat geval volstaan normale 6204 C3 lagertjes met metalen kooi ook prima...
Ben je helemaal goedkoop uit.
 
het verschil met een kunstof kooi en een metale kooi merk je meestal ook pas al het fout is gegaan :( als je metale deeltjesuit je zuiger moet trekken met een tang:) en uit je kop
mij is verteld dat je malossi lages voor pia moet kopen omdat ze zo bij skf niet te koop zij in die maat met kunstof kooi.
leek me sterk maja heb ze toch maar gekocht had ze nodig.
 
Mening verschillen maar ik ben geen voorstander van kunstof kooien...

Wel heeft afdraaien vd lagers veel nut bij snellere setup met als grootste pluspunt verbeterde smering.

Bij Malossi & Polini c4 lagers betaal je vooral voor de naam (uitzondering afgedraait), SKF c3 en c4 voordoen perfect.
 
Langer als waarschijnlijk alle andere onderdelen van je scoot :). BTW, beter C3 nemen dan, op onbegrensd nog minder slijtage.

Rob, wat voor nadeel zie jij aan kunstofkooien dan? Ik zie namelijk alleen maar voordelen. (behalve dan dat beunhazen ze weleens laten smelten bij het monteren van de krukas).
Ik zie juist niet zo veel heil in dat afdraaien. Iig niet voor de smering, denk dat er ruimte genoeg zit tussen wang en lager. Misschien wel enigzins nuttig voor de flow.

Bij een beukende setup op minarelli gewoon SKF 6204-TN9 halen en je zit goed.
 
was nog ff iets vergeten in mijn vorige post :)
die lagerschalen worden afgeslepen voordat de lagers in elkaar worden gezet. draaien zal in ieder geval niet echt goed werken omdat dit materiaal veeste hard is.
ga nou ook niet denken datje zelf met je slijptol die lagers af kunt slijpen want hiervoor gebruiken ze speciale slijp banken die op duizendste van milimeters naukeurig werken.
ookal zou je het doen voor eht princype vernaai je heel je lagers, omdat deze zoizoo al niks kunnen hebben.
en als je ze af draaid of slijpt komen er spanen en andere vervuilingen in en die vind het lager niet echt fijn.:)
 
Originally posted by Xander
Ja Malossi levert ook afgedraaide lagers voor Mina. Kunstofkooi btw.

/EDIT: Er is onzekerheid binnengeslopen. :D Ik zal vanmiddag een kijken.

Nee, deze lagers bleken niet afgeslepen te zijn. Wel zijn de randen compleet afgevlakt en zwart/bruin van kleur. Net alsof het op die plek verhard is. Het gaat hier om de 6611566E
 
Gebruik zelf gewone SKF C3 lagers met metalen kooi @ Minarelli met 15000rpm en gaat gewoon goed. Qua lagers dan:) C4 is alleen maar extra tolerantie, gebruikt om lager strakker in zittingen te kunnen zetten. Aangezien dat niet gebeurt (maten lagerzitting en krukas zijn gelijk..) heb je dus alleen maar extra speling, wat vermogen kost.... Alleen als het hele zaakje bloedheet zou worden zou die extra speling van pas kunnen komen. Tijdens racen bijvoorbeeld. Maar aangezien ik 150 meter racen genoeg vind...

Kijk voor de gein eens wat die lagers kunnen hebben @ lagerboek (dynamische belasting en toerental)...

Ciao
 
Originally posted by Xander
Nee, deze lagers bleken niet afgeslepen te zijn. Wel zijn de randen compleet afgevlakt en zwart/bruin van kleur. Net alsof het op die plek verhard is. Het gaat hier om de 6611566E

Lagers zijn altijd gehard. Overal. En tijdens harden wordt het metaal bruin/zwart van kleur aan de oppervlakte. Het zwart/bruine vlak wat je ziet is alleen dus niet nageslepen; de rest van het lager wel :)
 
afdraaien/slijpen van lagers is alleen goed voor de smering, kwa vermogen zou je het niet eens kunnen meten, er komt bij mij nogal weinig mengsel langs namelijk.
 
Back
Top