Krukas met C4 lagers centreren, eerst warm stoken?

JBB

Well-Known Member
Ik heb weer eens mijn lagers vervangen, maar dit keer moet ik mijn krukas centreren. Ik heb wel mijn lagers eerst over de krukas gedaan en daarna in de carters, daarbij heb ik wel ruim 1 mm ruimte tussen lagers en krukas laten zitten zodat ik deze nog altijd kan centreren. Het is zo altijd goedgegaan zonder dat centreren nodig was maar nu..........
Maar als ik ga centreren en ik ga op de krukas slaan dan kunnen mijn lagers te veel speling krijgen aangezien ik al c4 lagers heb en dus veel speling hebben. Of moet ik alles nog eerst een beetje warmstoken, het zijn wel lagers met met kunstof kooi!!!!!
 
Advertisement - register to remove this

Ik had het sowieso anders gedaan.
lagers eerst in het blok zetten en dan de krukas erin.

mja ik zou nu wel eerst de carters warm stoken ja, anders krijg je de as er nooit in.
 
met een kunstof hamer kun je m wel een tikje geven hoor , daardoor gaat er niks stuk hoor ,en c-3 of c-4 zit echt niet zoveel verschil in hoor..

wel ff de moer op de krukas draaien , zo heb je meer oppervlak en hoef je niet hard te slaan..

verder had je eerst de lagers moeten monteren en dan pas de krukas , nu zitten je lagers niet helemaal erin waarschijnlijk en ruimte ertussen laten is al zeer zeker niet goed , dan weet je helemaal al net hoe de lagers in het carter vallen..

en daarom schuur ik de kruktappen even op , zo kun je de krukas er nog koud in en uit halen , het is echter niet zo dat de krukas er los in zit!

dit is makkelijk als je later nog een keer het blok los wil hebben , het is makkelijk te monteren en centreren word er ook makkelijker op.

ik heb jaren bij een dealer gewerkt waar ik ook altijd lagers op de krukas moest doen eerst , daar ging links en rechts nog wel eens een lager kapot , zelf doe ik het al jaren zoals hierboven beschreven , en daarmee is nog nooit een lager kapot gelopen , ik reviseer best veel blokken , heb ook eigen brommers en ik race zo ook al 3 jaar , dus het is gewoon bewezen goed en het zit niet los in de lagers zoals velen denken..
 
Last edited:
Bedankt.

En ik weet dat het anders moet ja maar stel dat de lagers niet helemaal zitten zoals ze horen als je deze eerst in carter plaatst dan heb je kans dat alles scheef valt, dus ben ik niet zo'n voorstander van. Aangezien het de eerste keer was dat dit blok open ging heb ik gezien hoe de lagers zaten op de krukas toen ik het blok splitste.
En je hebt kans dat je lagers niet helemaal goedvallen ja, maar ik heb aaan beide kanten gekeken of ze totaal in het gat gevallen waren, dit was dus bij toeval wel goed gegaan.

Oh Melf, jij zei dat er bijna geen verschil is tussen c3 en c4, ik heb ze nu allebij nieuw in mijn handen gehad. Bij C3 is er geen voelbare speling en bij C4 is deze best goed te voelen. Bij mijn oude C4 lager twijfelde ik dat ie versleten was omdat deze ook zoveel speling had.
 
volgens mij hoor jij gewoon teveel indianenverhalen of denk je heel raar..

een lager die in een uitsparing valt gaat er echt niet zomaar scheef in , als ik een lager erin zet kun je die er zo in laten vallen en klaar..

scheeft zitten gaat het nooit , of je moet het al heel erg forceren..

het verschil van c-3 /c4 voel je echt niet veel hoor , ik denk dat dat tussen je oren zit..

als je weet dat het anders moet , waarom doe je het dan niet anders ?

je denkt te veel aan de verkeerde dingen imo..

je maakt je zorgen over dingen die er helemaal niet zijn.
 
ik heb ook even een vraag hierover als je je lagers in de diepvries legt en je carters warm maakt en de lagers erin steekt moet je dan je krukass ook in de vriezer leggen om ze te montere of juist niet ?
 
melf #50 said:
het verschil van c-3 /c4 voel je echt niet veel hoor , ik denk dat dat tussen je oren zit..

.

Zal ik jouw mijn lagers toesturen? Zijn helemaal nieuw en mijn c3 lagers zijn wel gebruikt maar er is nog geen speling op gekomen
 
Last edited:
scoottuner said:
ik heb ook even een vraag hierover als je je lagers in de diepvries legt en je carters warm maakt en de lagers erin steekt moet je dan je krukass ook in de vriezer leggen om ze te montere of juist niet ?

Zoals het eigenlijk moet, eerst carters warmsstoken lagers erin plaatsen (desnoods eerst in de vriezer leggen) Krukas in de lagers duwen (lagers lichtjes warmstoken en met olie insmeren tegen de hitte) krukas kun je ook in vriezer leggen is wel zo makkelijk met het erin krijgen
 
scoottuner said:
ik heb ook even een vraag hierover als je je lagers in de diepvries legt en je carters warm maakt en de lagers erin steekt moet je dan je krukass ook in de vriezer leggen om ze te montere of juist niet ?

je kunt de lagers zo monteren , zonder in de vriezer te doen..
 
tja , ik niet omdat ik de kruktappen iets op schuur..

maar als je de krukas in een koude schuur legt , de lagers erin doet dan worden de lagers warm en kun je de krukas er zo al bijna in leggen , het kan dus ook wel in de vriezer.
 
Vandaag was ik een 15 minuten bezig om grote carterhelft zo warm te krijgen om de lagers erin te leggen, dus als je alles invriest dan hoef je alles minder warm te stoken, wat uiteindelijk beter is voor alles.
 
JBB said:
Vandaag was ik een 15 minuten bezig om grote carterhelft zo warm te krijgen om de lagers erin te leggen, dus als je alles invriest dan hoef je alles minder warm te stoken, wat uiteindelijk beter is voor alles.

tja , jij bent de expert ;)
 
Maar wat is nadeel als je je krukas niet centreerd? Is dat slecht voor big-endlagers of loopt je zuiger dan wat stroefer aan 1 zijde in je cilinder waar ie wat warm op kan lopen
 
maar als er aan de ene kant 1mm zit en aan de andere kant 1,5mm ruimte tussen krukas en carter zou dat erg veel kwaad kunnen? Ik heb niet veel zin om mijn keringen er weer uit te pulken en dan weer een nieuwe te moeten halen, Maar als het erg veel kwaad kan bij 12000 toeren met 70cc dan zit er niks anders op, laat even weten of dat kwaad kan
 
JBB said:
maar als er aan de ene kant 1mm zit en aan de andere kant 1,5mm ruimte tussen krukas en carter zou dat erg veel kwaad kunnen? Ik heb niet veel zin om mijn keringen er weer uit te pulken en dan weer een nieuwe te moeten halen, Maar als het erg veel kwaad kan bij 12000 toeren met 70cc dan zit er niks anders op, laat even weten of dat kwaad kan

Het belangrijke punt is dat de krukas niet onder axiale spanning in de lagers mag zitten. Dat kost je vermogen en de lagers kunnen heel snel overbelast raken. De enige 100% veilige methode is het hanteren van een trekker om deze spanning eruit te halen, zoals ook voorgeschreven wordt door Malossi.
 
Back
Top