krukas lagers plaatsen

Crack Aprilia

Well-Known Member
ik heb hulp nodig bij het plaatsen van krukas lagers

ik heb totaaal geeen ideee hoe ik ze dr in kan plaatsen ??

dit is wat ik van mensen hoor..

1. lagers op je krukas zetten dan in vetten met lagervet dan opwarmen tot het vloeibaar word ???
2. Lagers invetten en dan opwarmen en dan gelijk in je blok zetten ???
3. vragen aan andere wat je moet doen :p


????
 
Advertisement - register to remove this

Dat is een leuke vergelijking, maar geen wetenschappelijk bewijs natuurlijk. ;)
Moleculen in een vaste stof (hout, ijzer etc.) bewegen niet maar "trillen". Wanneer de stof warmer word gaan ze harder trillen, en zodra deze kouder worden minder. Bij -273 graden (absolute nulpunt) staan deze stil. Als ze dus minder trillen nemen ze minder ruimte in beslag.



Beter opletten bij natuurkunde speedyfight_1 ;).

Edit: wat simonjirez +/- zegt idd. :)
 
Last edited:
je hoeft je kruk-as niet in je vriezer te pleuren.
alleen je lagers voorzichtig op je kruk-as tikken en je carter helften
te verhitten.
monteren en je bent klaar.

jaja, niet bij iedereen gaat het zo makkelijk ;).
Die dingen worden altijd geproduceerd met bepaalde afwijkingen. Niet grote afwijkingen, maar als de afwijking van je krukas nou net lichtelijk positief is en van je lagerschaal net wat negatief, dan kon het weleens wat moeilijker gaan. Bij mij was het echt géén geval van "voorzichtig op je krukas tikken", zelfs na verhitten en krukas in de vriezer voor een nacht ging het nog belachelijk moeilijk.
Naja, koelen is dan blijkbaar niet áltijd essentieel, maar soms kan het best helpen.
 
met een verfstripper verwarm je je carterhelften natuurlijk.
een teflon bus is een soort van kunstof.
net zo iets als waar men snijplanken van maakt.
die sla je niet stuk en je beschadigd je onderdelen niet.

maar ja sommige mensen krijgen alles stuk.
 
@Edwin: dus je carterhelften flink heet stoken, lagers erin en dan je krukas met een speciaal soort trekker door je lager heen trekken? Waar kun je zo'n trekker halen dan? Lijkt me namelijk wel een super handig stuk gereedschap...
 
verfstripper fohn dat is een fohn die zo heet word dat verf daardoor erafbrand als het waren en je het zo weg kunt krabben ( speciale fohns zijn dat wel )
teflon bus ik heb geen idee waarvoor je die nodig zou hebben
 
een trekker om je kruk-as door je lagers in je blok te trekken?
wat is dan voor stuk gereedschap?
en hoe had je dat willen doen dan?
omdat de kruk-as zeer vats op je kruk-as komt te zitten en er dus totaal geen plaats
is voor ook nog een trekker.
 
daar heb je een speciale trekker voor die je in het midden van je vliegwiel draait.

nee jij snapt het niet.

een vliegwieltrekker gebruik je alleen om je vliegwiel eraf te halen, een krukastrekker kan je aan je variokant en aan je ontstekingskant gebruiken.

dus lagers in het carter, krukas klein tikje erin, en dan de krukastrekker aan de variokant erop draaien.
krukas RECHT erin trekken, en dan kleine deel van je carter erop, en via de ontstekingskant de as erin trekken.
 
Back
Top