krukas lagers plaatsen

Crack Aprilia

Well-Known Member
ik heb hulp nodig bij het plaatsen van krukas lagers

ik heb totaaal geeen ideee hoe ik ze dr in kan plaatsen ??

dit is wat ik van mensen hoor..

1. lagers op je krukas zetten dan in vetten met lagervet dan opwarmen tot het vloeibaar word ???
2. Lagers invetten en dan opwarmen en dan gelijk in je blok zetten ???
3. vragen aan andere wat je moet doen :p


????
 
Advertisement - register to remove this

krukas

Zo doe ik het

verstriper fohn teflon bus l

1 lager schalen van het carter verwarmen min 2 minuten
2 lager met gevoel er in tikken ,of persen
3 krukas plaatsen in het carter gedeelte van de vario kant.
4 krukas goed naar beneden centreren met teflon bus
5 vloeiebare pakking er tussen
6 carter deel onsteking er op leggen en met de bouten aandraaien
7 krukas variokant centrerren op gevoel tikje.moet soepel lopen

8 krukas controleren op speling.
9 keeringen monteren niet te diep

paar keer gedaan hebt makkie

groeten
 
de krukas lagers tik je op je kruk-as.
dan carter verwarmen en je kruk-as er in steken.
met de andere helft het zelfde doen en dan gelijk de 2 carter helften aan elkaar vast maken door middel van de carter bouten.
 
ja vooral op de buitenste ring tikken.

DUS NIET!!!

als je lager op je kruk-as tikt
tik je juist WEL op de binnenste ring.
tik je op de buitense ring kun je je lager gelijk bij het oud ijzer gooien.
 
....
Je hoeft helemaal niet te tikken op je lager mits je het goede gereedschap hebt.

Als het echt niet anders kan:
in je carter op de buitenste ring tikken, en op je rukas op de binnenste ring tikken.
 
welk gereedschap gebruik jij dan :p
Toen ik zelf -probeerde- mn krukas erin te zetten moest ik echt ziek hard rammen op de binnenste lagerschaal om mn lager op mn krukas te krijgen. Krukas had gewoon in de diepvries gelegen die nacht en ik had mn lagers ook nog verwarmd met een verfstripper. Gelukkig niets verbogen, heb een dealer het laten doen en hij rijdt nog steeds:p.
Iemand enig idee wat k verkeerd heb gedaan dan? Kan de TS eventueel ook nog wat helpen ;).
 
zo heb ik het gedaan})

eerst de nieuwe lagers in de carters plaatsen en dan doe je ene kant van je krukas in je carter en dan het andere deel er op even aantikken en doe er eerst wel wat (niet veel) vloeibaare pakking tussen en zo als ik zij een paar tikjes op de carter en hij zit:p zo simpel ging het mijn af
 
bij de ene scooter gaat het makkelijker als de andere.. het zou kunnen zijn dat je hem niet goed het verwarmd met je 'verfstripper' ?
Mja dat blijkt wel... Naja op zich wou de vario-kant er nog relatief normaal in. Maar de ontstekingskant wou met geen mogelijkheid. Heb > 10 minuten dat ding zitten heetstoken met de verfbrander erop gericht en het werkte totaal niet. Net alsof het de verkeerde passing was :S.

Naja, ik hoop maar dat het de TS even makkelijk afgaat als aeroxboy ;).
 
Mja dat blijkt wel... Naja op zich wou de vario-kant er nog relatief normaal in. Maar de ontstekingskant wou met geen mogelijkheid. Heb > 10 minuten dat ding zitten heetstoken met de verfbrander erop gericht en het werkte totaal niet. Net alsof het de verkeerde passing was :S.

Naja, ik hoop maar dat het de TS even makkelijk afgaat als aeroxboy ;).
Krukas in de vriezer (of in dit geval nachtje buiten) leggen en de carters warm stoken, dan moet het lukken. ;)
 
wat is het nut van de kruk-as in de vriezer te leggen?
ik heb mijn kruk-as uit de verpakking gehaald
en de kruk-as lagers voorzichtig er op getikt.
carter helften warm gestookt en kruk-as met lagers geplaatst en blok samne gevoegd door middel van het vastdraaien van de carterbouten.

nooit geen problemen mee gehad.
 
Niet iedereen heeft uitgelubberde carters. ;)
Nee het verschilt ook per lagers, krukas etc.

Door de kou krimpt de krukas, en door de warmte zetten de carters uit en word het gat groter.
 
vooral alles geloven.
ijzer krimpt niet door de kou.

...
yes, it does
Weet niet waarom jij denkt dat ijzer wél uitzet bij verhitting en NIET inkrimpt bij kou? Als de moleculen binnen het ijzer minder hard gaan trillen (want dat ís afkoeling), dan word de dichtheid van het materiaal hoger, en dus krimpt het.
Bij opwarming net andersom uiteraard.
 
Je kunt het vergelijken met een grote groep mensen in 1 kamer opgesloten. Als het daar stervenskoud is gaan ze allemaal dicht bij elkaar staan om elkaar warm te houden, en als het warm is gaan ze zo ver mogelijk uit elkaar staan omdat het anders te warm is.
 
Back
Top