Vraag over krukas plaatsen en C3 lagers voldoende ?

MarcoNL

Member
Ik ga morgen een nieuwe krukas plaatsen in een Minarelli Horizontaal blok, nu heb ik nog een aantal vragen over het plaatsen van een krukas, ik zag dat er veel topics over waren maar met allemaal wisselende reacties en ik wil dit toch eens zelf proberen .

In het ene topic lees ik dat de krukas en lagers in de vriezer moeten een dag van tevoren, in een ander topic lees ik weer dat lagers en krukas helemaal niet in de vriezer moeten zolang je het carter maar warm genoeg maakt valt het lager makkelijk in het carter .

Carterdeel verwarmen waar de lager in komt doe ik met een verfbrander, deze verfbrander kan ik op temperatuur instellen, op hoeveel graden moet ik het carter ongeveer verwarmen ? ik heb ook een infrarood temperatuurmeter ter beschikking .

Gaat om een Doppler Endurance krukas waar ik C3 lagers met stalen kooi bij gekocht heb, zijn deze C3 lagers voldoende om te gebruiken met een Athena Sport Pro 70cc of zijn er C4 lagers nodig ?

Is dit de goede volgorde om een krukas te plaatsen ?

1. Grote carterdeel verwarmen en lager plaatsen
2. Kleine carterdeel verwarmen en lager plaatsen
3. Binnenste ring van lager verwarmen tot ongeveer 70 graden ( kleine carterdeel ) en krukas erin plaatsen
4. 2 stuks carter pasbus plaatsen in grote carterdeel
5. Vloeibare pakking op rand van grote carterdeel waar het kleine carterdeel op aansluit straks
6. Binnenste ring van lager verwarmen ( grote carterdeel ) en kleine carterdeel met krukas hierin schuiven
7. bouten erin en aandraaien vast is vast
8. krukas centreren als deze niet soepel draait, tik op zowel variokant als ontstekingskant met kunststof hamer en moer op krukasdraad aan beide kanten
 
Advertisement - register to remove this

Tien minuten verwarmen met een hete luchtpistool is prima. C3 lagers volstaan voor jouw cilinder.

Zou ze in de vriezer leggen. Doe ik ook en werkt prima. Als je het lager vervolgens verwarmt druppel dan wat olie op de kogels. Dan weet je zeker dat het niets lijdt.
Dus zowel krukas als lagers een aantal uur in de vriezer ?

En als ik bijvoorbeeld een Athena Racing 70cc of Stage6 racing mk2 zou monteren, kan dat ook met C3 lagers ?
 
Het is gelukt, krukas zit erin , gecentreerd en draait soepel .

Wel de krukas 1 keer uit het carter moeten tikken ... ik deed de krukas eerst in het kleine carter ging soepel tot een bepaald punt dat de as niet verder het lager in ging, uiteindelijk bleek dat de variokant van de krukas al op de werkbank zat waardoor ik deze niet verder kon drukken maar daar kwam ik pas achter nadat ik de krukas er weer uit getikt had met kunststof hamer en moer op de variokant uiteraard .

Uiteindelijk krukas eerst in grote carterdeel geplaatst ging heel soepel, daarna binnenring lager in kleine carterdeel verwarmt en alles pastte perfect .

Scheelt me ook weer 300 euro als ik dit had laten doen bij de plaatselijke scooterwinkel uiteindelijk .
 
Back
Top