Vraag over krukas speling

MarcoNL

Member
Mag een krukas axiale speling hebben ?

Ik heb namelijk dat ik de krukas aan de variokant iets kan indrukken / van links naar rechts kan drukken waardoor de krukas minimaal beweegt..

Welke lagers erin zitten weet ik niet, wel zit er een standaard vervangings krukas in, ik heb vorige week een Aprilia SR gekocht met minarelli horizontaal blok en dit viel mij zojuist op..

Dezelfde vraag heb ik voor de secundaire vertanding, deze heeft ook speling waarbij ik de vertandings as ( waar achterwiel op gemonteerd wordt ) iets kan indrukken, heeft dit met een versleten lager te maken ?
 
Advertisement - register to remove this

Wat is minimaal bewegen...

Als je het probeert te meten en kunt aangeven krijg je een beter antwoord, kan zo maar zijn dat het blok gewoon op is. Vervangende krukas is al wel een teken dat de slijtage zijn werk heeft gedaan en we weten nu weinig over de scoot...

Bouwjaar, kilometerstand en etc.
 
Wat is minimaal bewegen...

Als je het probeert te meten en kunt aangeven krijg je een beter antwoord, kan zo maar zijn dat het blok gewoon op is. Vervangende krukas is al wel een teken dat de slijtage zijn werk heeft gedaan en we weten nu weinig over de scoot...

Bouwjaar, kilometerstand en etc.
Het was meer als algemene vraag bedoeld of er axiale speling op een krukas mag zitten

In mijn geval heeft de krukas als ik deze indruk vanaf de vario kant zo'n 2mm wat de krukas verschoven kan worden van rechts ( variokant) naar links ( ontstekingskant ) .
 
Last edited:
Is het nu 3 of 2... (je typte eerst drie) Pak anders even een schuifmaatje (pen onderkant gebruiken). Ik weet niet wat het mag zijn, je kunt in de recourses een manual vinden waar het vermoedelijk instaat; anders kan iemand het je zo vertellen met ervaring. Wellicht het carter af, maar anderen hebben meer ervaring en kunnen hierin beter advies geven.

Link naar de recourses, even kijken welke je moet hebben en doorbladeren naar je krukas voor de maten.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2024-03-17 185119.png
    Schermafbeelding 2024-03-17 185119.png
    44.1 KB · Views: 1
Last edited:
Back
Top