krukas gaat er nie in

zipM

Well-Known Member
Me doppler krukas S1R wil niet in me NRG blok. Krukaslagers zitten in de rechter en linker carter helft. Nu wil ik de krukas in het lager van het rechter carterdeel doen, maar dit lukt ni.

Krukaslager heb ik verwarmd met een gasbrander (haalt temp van max 1300 Graden/celsius) totdat er geen beweging meer in het lager te krijgen was, dus deze maximaal uit is gezet. Denk dat het krukaslager zo'n 400 a 500 graden/Celsius wordt. heb ut lager een kwartier verwarmd dus moet goed zijn.
De krukas in de vriezer gelegd -20 Graden/Celsius.

En toch wil die fucking krukas niet in het lager vallen. Ook ni met een zeer snelle hand.
De lagers vertrouw ik wel die zijn van S.K.F. en gecontoleerd op kwaliteit
(iso 9001)
Wat kan er mis zijn iets met de krukas? fabricagefout? niet genoeg afgedraait of iets? Heeft iemand hier ook last mee gehad?
Dacht dat doppler verders wel goede assen zijn, of is ut gewoon troep met een pasvorm van lik me reet.

Ben geen NOOB heb zo'n 7 keer een krukasrevisie gedaan bij verschillende scooters en dit ging altijd goed maar nu gaat ut echt ni lukken.
 
Advertisement - register to remove this

zipM said:
Me doppler krukas S1R wil niet in me NRG blok. Krukaslagers zitten in de rechter en linker carter helft. Nu wil ik de krukas in het lager van het rechter carterdeel doen, maar dit lukt ni.

Krukaslager heb ik verwarmd met een gasbrander (haalt temp van max 1300 Graden/celsius) totdat er geen beweging meer in het lager te krijgen was, dus deze maximaal uit is gezet. Denk dat het krukaslager zo'n 400 a 500 graden/Celsius wordt. heb ut lager een kwartier verwarmd dus moet goed zijn.
De krukas in de vriezer gelegd -20 Graden/Celsius.

En toch wil die fucking krukas niet in het lager vallen. Ook ni met een zeer snelle hand.
De lagers vertrouw ik wel die zijn van S.K.F. en gecontoleerd op kwaliteit
(iso 9001)
Wat kan er mis zijn iets met de krukas? fabricagefout? niet genoeg afgedraait of iets? Heeft iemand hier ook last mee gehad?
Dacht dat doppler verders wel goede assen zijn, of is ut gewoon troep met een pasvorm van lik me reet.

Ben geen NOOB heb zo'n 7 keer een krukasrevisie gedaan bij verschillende scooters en dit ging altijd goed maar nu gaat ut echt ni lukken.



Krukas ietsjes opschuren ( HEEL LICHT )

Krukas in vriezer en dan carters verwarmen waar lager in zit ( NIET OP LAGER ivm lagervet )

Dan mot het lukken :)
 
iemand een oplossing?

iemand een oplossing ? misschien bij de dealer dat ut lukt met een drukpers ?
Zelf zat ik te denken om de krukas een beetje met schuurpapier te bewerken, maar lijkt me ook ni echt een strak plan het hoort gewoon goed te passen.
 
ik doe altijd eerst de lagers om de krukas en die vervolgens in de diepvries dan het blok verwarmen en hop krukas erin geen probleem
de lagers zelf verwarmen zou ik niet doen omdat er kunstof in zit als dat 500 graden word smelt het dalijk ofzo verneuk je je lager
 
Gewoon recht boven het lager erin steken en hem een paar klappen verkopen zodat hij in het lager valt?

Ik heb nog nooit een as gemonteerd gekregen waarbij hij zo hopsakee het lager inviel.
 
das beter maja 99 van de 100 mensen heeft geen vriezer die tot -60 gaat. mijne gaat tot -20. maja toch zou het bij mij ook zo in mekaar geschoven (moeten) kunnen worden. scheisse doppler kut as
 
Neem de grote carterhelft. Verwarm deze goed. Haal een lager uit de vriezer en als het goed is verwarmt hoort deze heel gemakkelijk in het carter te vallen.
Op dit moment kun je alvast de vloeibare pakking op de rand van de carters smeren

Dan neem je het andere carterhelft en verwarmt deze ook weer goed. De andere lager uit de vriezer halen en deze hoort ook weer heel gemakkelijk erin te vallen.(indien nodig paar tikken op de buitenste lagerschaal)

Dan krukas uit de vriezer halen en deze in het grote carterhelft drukken.
Dan pak je de kleine carterhelft en schuift deze zo ver mogelijk over de krukas. Neem nu 4 lange bouten en draai deze kruislings aan tot het carter dicht is

Op deze manier zou je een krukas moeten plaatsen en niet door het lager om de krukas te plaatsen en dan in het carter. Op deze manier is het dus ook niet nodig om de lagers te verhitten, en al helemaal niet nodig om iets op te schuren.



zipM said:
Dacht dat doppler verders wel goede assen zijn, of is ut gewoon troep met een pasvorm van lik me reet.

Ben geen NOOB heb zo'n 7 keer een krukasrevisie gedaan bij verschillende scooters en dit ging altijd goed maar nu gaat ut echt ni lukken.

Als de pasvorm echt zo ruk is zou ik maar eens gaan bedenken of je wel de juiste spul voor je hebt liggen.

Greetz,
 
zipM said:
das beter maja 99 van de 100 mensen heeft geen vriezer die tot -60 gaat. mijne gaat tot -20. maja toch zou het bij mij ook zo in mekaar geschoven (moeten) kunnen worden. scheisse doppler kut as

dat ligt niet aan die Doppler as...

je hebt gewoon geen goed gereedschap en je doet het niet goed..

officieel heb je een trekker nodig die je krukas het lager in trekt , dit is de enige goeie manier , maar omdat deze gereedschappen niet echt goedkoop zijn word het vaak anders gedaan ,dus bijv door lagers verwarmen..

de lagers moeten eerst in het carter , dan de krukas in de lagers...

ik schuur de kruktappen altijd heel licht op , zo kan ik de krukas er koud nog in zetten ,zo hoef ik dus ook niet te klooien met warme carters, gewoon carter warm maken en lager erin , en dan de andere , dan zet ik de krukas in de draaibank en schuur er een paar seconden aan en zo valt ie er bijna vanzelf in , alleen een paar kleine lichte tikjes met een kunstof hamer. zo blijven de lagers heel en gaat de krukas er makkelijk in , en zo kun je ook de krukas nog demonteren zonder de lagers te vervangen..

ik hoef dus niks in de vriezer en niet de lagers op te stoken..

mja ,dat is mijn manier , welke iig wel goed werkt...
 
hij zit er in die kutas :) heb de krukastappen iets opgeschuurd waardoor het geheel nu wel goed past. en kruislings het linkercarterdeel op het rechter gedraait, waardoor het geheel goed in mekaar is geperst. bedankt voor de tips
 
Back
Top