Krukas plaatsen gaat niet lekker

Status
Not open for further replies.

wvz6

Well-Known Member
Vanmiddag wilde ik mijn krukas plaatsen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.. lagers had ik in m'n carterhelften geplaatst,krukas uit de vriezer gehaald, wil ik mijn krukas in het grote carterdeel laten glijden, wat gebeurt er, drijfstang valt in 'membraan gedeelte'.... Toen krukas er weer voorzichtig uitgetikt.

Lager iets verhit, krukas weer in grote carterdeel laten glijden, nu goed! toen moest het kleine carterdeel over de krukas.. krukas was ondertussen al redelijk opgewarmd, lager van kleine carterdeel verhit om beter over krukas te laten glijden, maar dat ging niet lekker, ik draai grote en kleine carterdeel aan elkaar vast, en krukas loopt heel stroef, blijkbaar is lager uit kleine carterdeel niet ver genoeg over krukas geschoven...

Wat nu?

Ik heb het kleine carterdeel verhit en er weer afgehaald, maar lager blijft op krukas zitten.. dit lager danmaar met pijp verder op de krukas slaan?

Owjah en door het verhitten is de kunsststofkooi van de lagers ook heel iets gesmolten... moet ik nu nieuwe?
 
Advertisement - register to remove this

Nieuwe lagers halen en opnieuw monteren...

Waarom verhit je je lagers?

Dan kan de krukas er dus helemaal niet makkelijk meer in, omdat de lagers uitzetten....

Volgende keer:

Lagers + krukas in de vriezer, blok goed heet stoken, en met goed heet bedoel ik ook HEET....

Vraag aan iemand of hij de lagers uit de vriezer haalt, deze kan je er dan zo in laten vallen...

Dan de krukas uit de vriezer, deze kan je met een paar kleine tikjes met een rubbere hamer zo in het lager krijgen, dan het andere carterhelft erop en deze weer ene paar tikjes geven..

Kwestie van aandraaien en klaar, vergeet de pakking niet. :#
 
Waarom verhit je je lagers?

Dan kan de krukas er dus helemaal niet makkelijk meer in, omdat de lagers uitzetten....
Ze zetten wel uit, maar het gat word groter (Gat van het carter wordt toch ook groter als je 'm verwarmt<] ).

Je kunt beter ff wachten met het plaatsen van de krukas tot de lagers op temperatuur zijn.
 
De meningen zijn verdeelt en wordt een eindeloze discussie voor wel/niet diepvries. In de search zijn zoveel topics over plaatsen van een krukas daaruit kan je kijken wat jou het beste lijkt en staat zat info over in.
 
Thnx voor de snelle reacties!

@HenriH, uitbalanceren is tegen vario of onstekingskant tikken totdat krukas soepel loopt, maar dan moeten je lagers wel goed zitten neem ik aan, want nu heeft het totaal geen effect..

@Vissa, ik heb het ook op jou manier gedaan, althans geprobeerd, maar omdat ik zat te kloten met de drijfstang liep 't in de soep.
Krukaslagers verwarmd om as eruit te krijgen... was niet de planning, maar moest wat!

@DennisM. Heb ik doorgekeken, ik kies voor vriezermethode...

Maar ik ga nieuwe lagers halen, maar de oude moeten nu van m'n krukas, iemand idee hoe?
 
Enige goeie tip die ik je kan geven = laten monteren door iemand die weet hoe het moet. (niet een beunhaas die denkt dat ie weet hoe het moet)

Aan je verhaal te zien, blijf je nog wel ff bezig nieuwe lagersetjes kopen eer je er eindelijk uit bent hoe je het het beste kunt doen.

Als je goed searcht, zal je vast wel ergens kunnen vinden waarin ik precies heb uitgelegd hoe je het het beste kunt doen. Dat verhaal heb ik meerdere malen getypt, en ik ga het echt niet weer doen.
 
Nieuwe lagers halen en opnieuw monteren...

Waarom verhit je je lagers?

Dan kan de krukas er dus helemaal niet makkelijk meer in, omdat de lagers uitzetten....

Volgende keer:

Lagers + krukas in de vriezer, blok goed heet stoken, en met goed heet bedoel ik ook HEET....

Vraag aan iemand of hij de lagers uit de vriezer haalt, deze kan je er dan zo in laten vallen...

Dan de krukas uit de vriezer, deze kan je met een paar kleine tikjes met een (((rubbere hamer))) zo in het lager krijgen, dan het andere carterhelft erop en deze weer ene paar tikjes geven..

Kwestie van aandraaien en klaar, vergeet de pakking niet. :#

Een kunststof hamer natuurlijk;)
 
oke dan

ik heb het ook allemaal meegemaakt jongens. Ik heb het niet op de professionele manier gedaan met wel lekker simpel.
Fuck de vriezer en fuck de kk gasbrander, die heeft me blokrubbers verneukt.
Als je perseee kunstof kooi lager wil moet je eff nieuwe halen.
Leg je blok op een tuinmeubeltje zodat het goed horizontaal ligt. ( als je egt wil verwarm je het grote deel tot ( 100/200 graden) duw je nieuwe lager recht een paar milimeter in je blok, leg nu een theedoekje of iets dergelijks op de lager( vuil weghouden) leg daarop de verneukte lager, vervolgens pak je een blokkie hout en een leuke hamer en beun je de nieuwe lager tot het eind. Je hoefd niet eens zo hard te slaan, probeer wel beetje recht te doen. Doe het zelfed met je andere blokdeel. nu verwarm je met iets ( gas/ of elecrisch verwarmer) de binnenste ring een klein beetje> dus niet weer de kooi smelten. Nu duw je gewoon de as er in met heel je gewicht ( 75 kilo ofz) kan geen kwaad. en de andere deel gewoon er op draaien hoe je al hebt gedaan. Nu met je zelfde blokkie hout vanaf de vario kant naar de ontstekings kant paar tikke geven. ( best hard niet so fijn maar moet wel) als je asje 1 of 2 rondjes maakt is t wel prima en blazen maar. op deze manier heb ik het gedaan en ik heb al 10 duizen kilometer geboekt met stage 6 racing. sucsex
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top