UndercoverNL
Active Member
Goedemiddag, zo als sommige van jullie wel weten loopt mn rox uit 2009 inmiddels weer met een roze top, maar na een nachtje in de regen gestaan te hebben zit hij vol met problemen, het grootste probleem is dat bij het remmen alle elektriciteit (dreigt) uit te vallen, er is een tot 2 seconde geen vonk, de temperatuur sensor knippert een keer uit, en de lampen stoppen er ook voor een seconde mee. Daarna pakt hij hem weer op. Eerst was dit alleen het geval met de linker rem, inmiddels ook met de rechter.
Ditzelfde verschijnsel gebeurd wanneer ik mijn knipperlichten aan zet, deze doen het niet tot nauwelijks, het knipperlicht brand enorm zachtjes, maar nauwelijks zichtbaar, en op het ritme van de knipperlichten, bij elke "knipper" zeg maar, gebeurd precies hetzelfde als wanneer ik rem (geen vonk voor even en temp sensor knippert).
Daarbij is ook nog ontstaan dat de scoot enorm stottert bij vol gas, en ik echt minimaal gas moet geven om hem niet te laten stotteren, wat klinkt als een sproeier, maar de sproeier heeft het gewoon goed gedaan de vorige dag. Dus zat ik toch te denken aan een probleem met de stroom / vonk. Maar dit weet ik dus niet precies zeker.
Dus dat is probleem 1, het grootste probleem.
Dan is er probleem 2, waarbij de volledige elektrische start letterlijk dood is. Dit is niet door de regen gekomen, dit was eerst ook al het probleem, de eerste dag nadat hij in elkaar zat deed hij het perfect, maar na een paar dagen hoorde ik het "elektrische start geluid" (de startmotor gok ik), enorm langzaam, te traag om te starten, en na de regen ramp zit er 0 leven in, geen geluid helemaal niks. Dit is minder belangrijk omdat ik natuurlijk gewoon kan kicken, maar ik wilde het toch even verwoorden. Het zou mogelijk wat te maken kunnen hebben met de remlichtschakelaars en de kortsluiting die ontstaan is, maar dat laat ik aan jullie over.
Nou klinkt dit als kortsluiting, maar ik heb absoluut geen verstand van elektronica dus vandaar dat ik hier mijn redding zoek haha.
Daar buiten is mijn kabelsysteem achteraf gezien best open, maar ik heb er nooit eerder problemen mee gehad.
Zo heb ik met kroonsteentjes mijn temp meter aangesloten, wel daar een flinke lading teep over heen gedaan, maar daar kan natuurlijk nog steeds water in komen. Met teep de linker remlichtschakelaar "bedekt" om het zo waterdicht te maken (wat me het schadelijkst lijkt omdat daar niets boven zit, en dus gewoon de volle laag krijgt bij een regenbui) en zit er een losse, afgeknipte kabel, onder het frame van de vorige temperatuur sensor, welke niet afgedekt is omdat teep er niet op bleef plakken en onder de voorkap waren draadjes van mijn koplampen los geschoten die dus los bungelde.
Nou heb ik zelf al enkele maatregelen genomen om dit mogelijk op te lossen, namelijk: de linker remlichtschakelaar kabel los te halen voor 24 uur en die aan te sluiten met een krimpkous er over heen, het kroonsteentje voor de stroomtoevoer van de temperatuurmeter te vervangen en met krimpkousen weer vast te maken en de lampen aan de voorkant los te koppelen om te kijken of daar het probleem zat.
Allemaal zonder succes, maar nu bedenk ik me ook dat ik te weinig verstand hier van heb om er vanuit te gaan dat puur het probleem voorkomen ook het probleem verhelpt op dit moment. Want misschien zit er wel water in de kabelboom nu, of zeg ik daar weer wat raars?
Hoe dan ook, dit was mijn speech en ik hoop dat iemand me hier enigszins bij kan helpen, op basis van hoe ik deze problemen op dit moment kan verhelpen, voorkomen is natuurlijk voortaan overal krimpkousen over heen doen en geen open elektriciteit meer hebben.
Ditzelfde verschijnsel gebeurd wanneer ik mijn knipperlichten aan zet, deze doen het niet tot nauwelijks, het knipperlicht brand enorm zachtjes, maar nauwelijks zichtbaar, en op het ritme van de knipperlichten, bij elke "knipper" zeg maar, gebeurd precies hetzelfde als wanneer ik rem (geen vonk voor even en temp sensor knippert).
Daarbij is ook nog ontstaan dat de scoot enorm stottert bij vol gas, en ik echt minimaal gas moet geven om hem niet te laten stotteren, wat klinkt als een sproeier, maar de sproeier heeft het gewoon goed gedaan de vorige dag. Dus zat ik toch te denken aan een probleem met de stroom / vonk. Maar dit weet ik dus niet precies zeker.
Dus dat is probleem 1, het grootste probleem.
Dan is er probleem 2, waarbij de volledige elektrische start letterlijk dood is. Dit is niet door de regen gekomen, dit was eerst ook al het probleem, de eerste dag nadat hij in elkaar zat deed hij het perfect, maar na een paar dagen hoorde ik het "elektrische start geluid" (de startmotor gok ik), enorm langzaam, te traag om te starten, en na de regen ramp zit er 0 leven in, geen geluid helemaal niks. Dit is minder belangrijk omdat ik natuurlijk gewoon kan kicken, maar ik wilde het toch even verwoorden. Het zou mogelijk wat te maken kunnen hebben met de remlichtschakelaars en de kortsluiting die ontstaan is, maar dat laat ik aan jullie over.
Nou klinkt dit als kortsluiting, maar ik heb absoluut geen verstand van elektronica dus vandaar dat ik hier mijn redding zoek haha.
Daar buiten is mijn kabelsysteem achteraf gezien best open, maar ik heb er nooit eerder problemen mee gehad.
Zo heb ik met kroonsteentjes mijn temp meter aangesloten, wel daar een flinke lading teep over heen gedaan, maar daar kan natuurlijk nog steeds water in komen. Met teep de linker remlichtschakelaar "bedekt" om het zo waterdicht te maken (wat me het schadelijkst lijkt omdat daar niets boven zit, en dus gewoon de volle laag krijgt bij een regenbui) en zit er een losse, afgeknipte kabel, onder het frame van de vorige temperatuur sensor, welke niet afgedekt is omdat teep er niet op bleef plakken en onder de voorkap waren draadjes van mijn koplampen los geschoten die dus los bungelde.
Nou heb ik zelf al enkele maatregelen genomen om dit mogelijk op te lossen, namelijk: de linker remlichtschakelaar kabel los te halen voor 24 uur en die aan te sluiten met een krimpkous er over heen, het kroonsteentje voor de stroomtoevoer van de temperatuurmeter te vervangen en met krimpkousen weer vast te maken en de lampen aan de voorkant los te koppelen om te kijken of daar het probleem zat.
Allemaal zonder succes, maar nu bedenk ik me ook dat ik te weinig verstand hier van heb om er vanuit te gaan dat puur het probleem voorkomen ook het probleem verhelpt op dit moment. Want misschien zit er wel water in de kabelboom nu, of zeg ik daar weer wat raars?
Hoe dan ook, dit was mijn speech en ik hoop dat iemand me hier enigszins bij kan helpen, op basis van hoe ik deze problemen op dit moment kan verhelpen, voorkomen is natuurlijk voortaan overal krimpkousen over heen doen en geen open elektriciteit meer hebben.