Kortsluiting na regen

UndercoverNL

Active Member
Goedemiddag, zo als sommige van jullie wel weten loopt mn rox uit 2009 inmiddels weer met een roze top, maar na een nachtje in de regen gestaan te hebben zit hij vol met problemen, het grootste probleem is dat bij het remmen alle elektriciteit (dreigt) uit te vallen, er is een tot 2 seconde geen vonk, de temperatuur sensor knippert een keer uit, en de lampen stoppen er ook voor een seconde mee. Daarna pakt hij hem weer op. Eerst was dit alleen het geval met de linker rem, inmiddels ook met de rechter.
Ditzelfde verschijnsel gebeurd wanneer ik mijn knipperlichten aan zet, deze doen het niet tot nauwelijks, het knipperlicht brand enorm zachtjes, maar nauwelijks zichtbaar, en op het ritme van de knipperlichten, bij elke "knipper" zeg maar, gebeurd precies hetzelfde als wanneer ik rem (geen vonk voor even en temp sensor knippert).

Daarbij is ook nog ontstaan dat de scoot enorm stottert bij vol gas, en ik echt minimaal gas moet geven om hem niet te laten stotteren, wat klinkt als een sproeier, maar de sproeier heeft het gewoon goed gedaan de vorige dag. Dus zat ik toch te denken aan een probleem met de stroom / vonk. Maar dit weet ik dus niet precies zeker.

Dus dat is probleem 1, het grootste probleem.

Dan is er probleem 2, waarbij de volledige elektrische start letterlijk dood is. Dit is niet door de regen gekomen, dit was eerst ook al het probleem, de eerste dag nadat hij in elkaar zat deed hij het perfect, maar na een paar dagen hoorde ik het "elektrische start geluid" (de startmotor gok ik), enorm langzaam, te traag om te starten, en na de regen ramp zit er 0 leven in, geen geluid helemaal niks. Dit is minder belangrijk omdat ik natuurlijk gewoon kan kicken, maar ik wilde het toch even verwoorden. Het zou mogelijk wat te maken kunnen hebben met de remlichtschakelaars en de kortsluiting die ontstaan is, maar dat laat ik aan jullie over.

Nou klinkt dit als kortsluiting, maar ik heb absoluut geen verstand van elektronica dus vandaar dat ik hier mijn redding zoek haha.

Daar buiten is mijn kabelsysteem achteraf gezien best open, maar ik heb er nooit eerder problemen mee gehad.
Zo heb ik met kroonsteentjes mijn temp meter aangesloten, wel daar een flinke lading teep over heen gedaan, maar daar kan natuurlijk nog steeds water in komen. Met teep de linker remlichtschakelaar "bedekt" om het zo waterdicht te maken (wat me het schadelijkst lijkt omdat daar niets boven zit, en dus gewoon de volle laag krijgt bij een regenbui) en zit er een losse, afgeknipte kabel, onder het frame van de vorige temperatuur sensor, welke niet afgedekt is omdat teep er niet op bleef plakken en onder de voorkap waren draadjes van mijn koplampen los geschoten die dus los bungelde.
Nou heb ik zelf al enkele maatregelen genomen om dit mogelijk op te lossen, namelijk: de linker remlichtschakelaar kabel los te halen voor 24 uur en die aan te sluiten met een krimpkous er over heen, het kroonsteentje voor de stroomtoevoer van de temperatuurmeter te vervangen en met krimpkousen weer vast te maken en de lampen aan de voorkant los te koppelen om te kijken of daar het probleem zat.

Allemaal zonder succes, maar nu bedenk ik me ook dat ik te weinig verstand hier van heb om er vanuit te gaan dat puur het probleem voorkomen ook het probleem verhelpt op dit moment. Want misschien zit er wel water in de kabelboom nu, of zeg ik daar weer wat raars?
Hoe dan ook, dit was mijn speech en ik hoop dat iemand me hier enigszins bij kan helpen, op basis van hoe ik deze problemen op dit moment kan verhelpen, voorkomen is natuurlijk voortaan overal krimpkousen over heen doen en geen open elektriciteit meer hebben.
 
Advertisement - register to remove this

uit te vallen, er is een tot 2 seconde geen vonk, de temperatuur sensor knippert een keer uit, en de lampen stoppen er ook voor een seconde mee.
Is je accu gewoon niet slecht of slecht geladen door een mottige spanningsregelaar.
Dit omdat het begon met je elektrische start en van kwaad tot erger gaat.

Jouw cdi werkt ook met gelijkspanning van je accu dus als jij remt en het remlicht belast de accu en hiervan zou de spanning in elkaar kukelen, zal je cdi ook even niet werken.

Ik zou eens beginnen met het meten van de accuspanning en kijken of de accuklemmen goed zijn aangedraaid en goed contact maken.

Je spreekt over een kortsluiting maar dit is niet het geval anders zou de zekering kapot zijn.
 
Doe je nu Solderen , en krimpkous er overheen ? of verbind je de draden met die buisjes die je aanknijpt en dan krimpkous er over heen .
Beste is Solderen en krimpkous er overheen .
 
Doe je nu Solderen , en krimpkous er overheen ? of verbind je de draden met die buisjes die je aanknijpt en dan krimpkous er over heen .
Beste is Solderen en krimpkous er overheen .
ik verbind ze met kroonsteentjes, waarover ik krimpkousen doe om ze af te sluiten van water, maar dat is dus de nieuwe manier, die ik nu overal ga gebruiken na dit gedoe.
Post automatically merged:

Is je accu gewoon niet slecht of slecht geladen door een mottige spanningsregelaar.
Dit omdat het begon met je elektrische start en van kwaad tot erger gaat.

Jouw cdi werkt ook met gelijkspanning van je accu dus als jij remt en het remlicht belast de accu en hiervan zou de spanning in elkaar kukelen, zal je cdi ook even niet werken.

Ik zou eens beginnen met het meten van de accuspanning en kijken of de accuklemmen goed zijn aangedraaid en goed contact maken.

Je spreekt over een kortsluiting maar dit is niet het geval anders zou de zekering kapot zijn.
mm, maar dan zou de accu ook nauwelijks tot niet opladen aangezien ik toch een flink stuk heb gereden terwijl ik al deze problemen ervaarde met de rem en lichten.

Ik zal straks de accu wel even onder de loep nemen!
In ieder geval fijn om te weten dat het geen kortsluiting is.
 
ik verbind ze met kroonsteentjes, waarover ik krimpkousen doe om ze af te sluiten van water, maar dat is dus de nieuwe manier, die ik nu overal ga gebruiken na dit gedoe.
Denk dat daar ook een probleem kan zitten: door die krimpkous over je kroonsteentjes kan er welliswaar geen water naar binnen... Maar vocht a.g.v. temperatuur wisselingen kan er evemin uit.
Dit zorgt voor oxidatie in de kroonsteentjes en de daarmee samenhangende problemen voor je electriciteit...

Als ik jou was, zou ik t idee van kroonsteentjes laten voor wat t is, en solderen en dan krimpkous erover.
Hier zit de kous dan direct op t materiaal zonder lucht ertussen...
 
Het probleem met een kroonsteentje in een krimpkousje is dat het krimpkousje niet altijd of eigenlijk meestal niet goed waterdicht afsluit.
Het water wat er eenmaal in zit door regen/spatten/condens komt er vaak niet meer uit en de verbinding begint te oxideren.

Edit: ik zie net dat @ZNEN me net voor was. :)
 
aa oke bedankt, hoe dan ook, de krimpkousen heb ik er nu pas over heen gedaan, en zaten er dus nog niet over heen toen het probleem ontstond.

Al heb ik wel nieuws, namelijk, ik heb even een acculader op de accu aangesloten aangezien ik zelf geen multimeter heb, en die geeft 12.4v aan als hij uitstaat, en schommelt rond de 12v als hij aan staat / gas geeft.

 Maar met de acculader aangesloten werkt alles wel weer toe behoren, zo als het altijd heeft gewerkt. Daarna ook, maar wieweet zodra de accu weer leeg is niet meer.
 
Het zou de spanningsregelaar of accu kunnen zijn als ik het goed heb, aangezien hij het wel deed zodra ik de accu handmatig opgeladen had lijkt het eerder op de spanningsregelaar, maar het zou ook kunnen zijn dat de accu gewoon niet meer goed oplaat door de scooter zelf, en alleen nog maar handmatig.

Wat denken jullie daar van?
 
Dat zou je moeten meten als de scooter loopt , over de accu polen , met een beetje gas moet je naar de 14V gaan.
heb het even met de multi meter geprobeerd en die zij ook 12.4v, aan de lage kant dus, daarom werkt de claxon waarschijnlijk ook niet goed. Maar als ik hem volledig oplaat dan werkt de rest wel gewoon zo als normaal. Dus ik heb toch het idee dat de spanningsregelaar kapot is en de accu niet meer goed oplaat. Want als ik hem handmatig oplaat werkt het dus wel, nog steeds niet de optimale 14v maar in ieder geval wel gewoon de lichten, temp meter en remmen.
 
Zou ook eerst voordat je een regelaar aanschaft , ook de spanning meten die van je stator afkomt , zodat je zeker weet dat dat niet de boosdoener is. En vanaf je stator de bedrading en connectors naar je regelaar . Als je draad vanaf de accu of contact slot naar de regelaar ook in orde is , blijft er inderdaad maar 1 verdachte .
 
Zou ook eerst voordat je een regelaar aanschaft , ook de spanning meten die van je stator afkomt , zodat je zeker weet dat dat niet de boosdoener is. En vanaf je stator de bedrading en connectors naar je regelaar . Als je draad vanaf de accu of contact slot naar de regelaar ook in orde is , blijft er inderdaad maar 1 verdachte .

het is waarschijnlijk de stator ja, want ik dacht er opeens aan dat hij zonder accu ook gewoon goed zou moeten lopen, terwijl hij dat nu niet doet, dus genereert de stator te weinig stroom om hem goed te laten lopen zonder accu laat staan de accu op te landen.

Maar even voor de zekerheid, hoe meet je de stator met een multimeter?
 
Back
Top