Kortsluiting? Allerlei rare dingen met linker rem (afslaan, uitlaat doet vaag, etc.)

Rens2002

Well-Known Member
M'n scooter is erg vaag aan het doen, ik wil em verkopen, maar hij moet eerst goed lopen voordat ik em weg doe. Het gaat hier over een Speedfight AC, bouwjaar 1996, 17000 km op de teller. Zit een Polini vario en Polini koppeling in, std 50cc cilinder, met een NRX als uitlaat. Toen ik er een weekje geleden op ging rijden reed ik over een heuveltje heen, en ineens ging ie vet flippen, hij kwam voor geen meter vooruit en sloeg steeds af. Naar garage gebracht, daar hebben ze een nieuwe bougie en nieuwe CDI erin gezet. Elektrisch starten deed ie niet meer, maar toen ik naar huis reed, en over een paar heuveltjes ging deed ie et ineens weer goed. Over een ander heuveltje, en hij ging weer raar doen (ineens een soort harde PLOP uit uitlaat, kwam veel lucht uit geblazen in één keer). Bij de garage hadden ze me verteld dat ie waarschijnlijk ergens kortsluiting maakt.
Thuis ff gekeken, en het blijkt dat m'n startmotor gewoon loshangt, hij zit er niet meer in. Ik kan em ook niet meer erin zitten, want de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een startmotor van een andere scooter erin gezet (hij past er wel in, maar je kunt em niet vastschroeven). Ik heb de startmotor losgekoppeld, en nu is het als je em start: Je moet em kicken met de rem ingedrukt, en soms als ie dan stationair loopt direct na het kicken, als je dan de linker rem loslaat, slaat hij af. Als je dan een beetje gas geeft, blijft ie daarna wel lopen als de linker rem niet ingedrukt is, maar als je dan een stukje gaat rijden, en voor een bocht fftjes moet wachten, gaat ie afslaan. Als je hoort dat ie dat gaat doen, en je knijpt de linker rem in, blijft ie lopen. Laat je de linker rem los, slaat ie af. Dan moet je weer kicken en de rem inknijpen om em weer op gang te krijgen. Ik wil dit graag zelf oplossen als het mogelijk is, kheb geen zin om weer geld te moeten betalen voor een reparatie, als ik em toch verkoop :(

Ohja, m'n remlicht doet het gewoon wel als ik m'n linker rem inknijp, dus het schakelaartje is waarschijnlijk nog gewoon goed :?

Bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

Pfff vaag verhaal ... er hangt zowieso iets los. Dat verhaal met die handrem vind ik een beetje vaag .. Ik denk dat je toch alle kappen moet verwijderen en kijken of er iets los zit, of dat er kabels open liggen
 
Mja, ik vindhet ook raar. Er hangt nu een groen aardedraadje dat tussen m'n startmotor moet, en een draadje dat aan m'n startmotor vast moet (die de elektriciteit doorgeeft) los. Ook hangt er een ander "draadje" bij die 2 andere in de buurt, maar die kan nergens aan vast, er steekt ook niets van metaal uit, het uiteinde is gewoon rubber..

Maar zou het komen omdat er geen startmotor op zit? Of hoeft die er niet per se op te zitten, kan je scooter ook gewoon lopen zonder een startmotor? Lijkt me wel toch..
 
Last edited:
Originally posted by Raki
Je startmotor is de plaats waar massa gemaakt wordt. De startmotor is nu weg, dus verbind met een kabeltje even je blok met je frame.

Ok ik ga het morgen proberen! Ik had em nu op m'n carterkap, dan maakt ie alleen contact met m'n blok toch, en niet met m'n frame? Maare, waarom doet ie et dan wel als ik m'n rem inknijp? Omdat m'n remkabel dan tegen et frame aankomt ofzoiets?
 
Ik heb dit probleem ook gehad na het verwijderen van de startmotor.
Ik moest ook de linkerremhandel aanraken om aarde te maken.
Heb Toen de groene draad op het carter aangesloten en hij liep weer prima.
 
:'( Het heeft niet geholpen (draadje aan frame vastmaken). En, Ray_speedake, ik moet m'n rem echt inknijpen, aanraken doet ie et nog steeds niet. Het rare is, hoe harder ik m'n rem inknijp, hoe beter ie gaat lopen.. :?
 
dit had ik dus ook. Maar je moet dat draadje die groene echt aansluiten van je blok op je frame , of ff draadje maken aan de uitlaatpoort boutjes en dan naar het frame, helpt soms ook nog. Duss ff beetje proberen je moet trouwens maar 1 draadje vast maken aan het frame wat aan de start moterhangt, dus niet die andere anders loopt die niet. suc6
 
Zo te merken loopt de aarde bij jou continue over je remhandel...niet zo goed, want dat kunnen aardige stromen zijn. Ik zou zeggen: haal je kappen er af en check je bekabeling aan de hand van een multimeter + schema.
 
Het is gelukt! Ik had ff al m'n kappen eraf gehaald, en eens gekeken. Wat bleek, ik moest inderdaad dat groene draadje aan m'n plek waar m'n startmotor hoort te zitten (krukas?) vastmaken (eerst deed ik em vast aan m'n blok of frame, maar niet direct aan m'n startmotor). Hij zit nu onder een bout die ik in dat gat bij die krukas (als dat em is, iig achter de carterkap) heb gedraaid. Kicken dus, maar da vin ik nie zo erg. Hij doet het weer!! :D :D
Bedankt voor de hulp!

--Ppprft check m'n topic op scooter-freaks forum daar replyen ze met "ja het zijn zeer waarschijnlijk je trekveertjes" terwijl ik daar precies hetzelfde verhaal heb gepost..--
 
Back
Top