Senzo rivalux s kortsluiting

rhw

New Member
Graag even wat hulp nodig bij het constateren van het probleem.

We hebben een senzo rivalux s uit oktober 2022 met efi.
Sinds afgelopen vrijdag gaat 1 van de 2 zekeringen 15A eruit.
Deze gaat naar het contact slot en daar vandaan verder.
Bij het vervangen kan je gewoon weer rijden met de scooter alleen het is maar de vraag voor hoelang.
Ik heb hem nu open liggen en ben eens naar de bekabeling aan het kijken, zie er zo niets aan,
Ampère tang geeft bij het lopen van de scooter zo'n 4A aan. Met motor uit ca 1A.
Als ik in het schema kijk zijn er niet veel gebruikers die 4A trekken, behalve de spannings regelaar, de laadspanning is boven de 13V dus deze lijkt goed.

Wil er nu tijdelijk een 6A automaat tussen zetten want de zekeringen zijn op.

Ik wacht graag de reacties af.
 
Advertisement - register to remove this

Ampère tang geeft bij het lopen van de scooter zo'n 4A aan. Met motor uit ca 1A.
Waarschijnlijk veranderd het plus-tekentje, voor de waarde die je meet met de stroomtang, in een min-tekentje of visa-versa en meet je bij lopende motor niet het verbruik maar de laadstroom van de spanningsregelaar naar de accu.
Het zou ook niet goed zijn dat er 4 Ampere getrokken wordt uit de accu terwijl je met de scooter rijdt, de accu zou dan na een uurtje rijden aardig leeg zijn.
Een fout die niet continue aanwezig is, is meestal moeilijk te vinden, te analiseren.
Een zekering automaatje is zeker geen slecht idee zolang de sluiting blijft optreden en je nog aan het zoeken bent.
Wel de bereidster even uitleggen hoe dit werkt zodat als ze eventueel stil komt te staan dit zelf kan verhelpen. ;)

Heb je al eens met de bedrading gemorreld terwijl de scooter stationair draait?
Vooral op plaatsen waar de kabelboom/bedrading van de scooter langs het frame wrijft als je bijvoorbeeld een bocht neemt.
Of gaat de zekering alleen defect als het bijvoorbeeld nat weer is?
 
Last edited:
Heb het luikje niet met schroeven dichtgezet.
Ik heb de bedrading achter de voorkap ook gecontroleerd met name waar het wat nauwer wordt.
Wel viel mij op dat er ribben van de spanningsregelaar af zijn, maar dat mag het niet veroorzaken. De accu polen zijn trouwens ook flink geoxideerd.
Met de ampère meter wilde ik eigenlijk kijken hoeveel stroom ik daadwerkelijk heb en of deze dan in de buurt zo komen van de 15 A .dmv het inschakelen van gebruikers, maar dan is de stroom opname maar minimaal hoger.
Al met al als ik zo naar de scooter kijk is het eigenlijk een niet al te best product.
Overal zit eigenlijk wel roest aan, is het 1 niet kapot dan het andere weer.
Ik dacht rust te hebben met een nieuwe scooter.
 
Back
Top