Koppeling slipt door?

ChrizAerox

Oud maar Goud
Beste STers,

Ik heb een Aerox uit 1998, maar nu maakt hij veel toeren om weg te rijden. Pas als hij rond de 10 à 15 km/h zit doet hij het weer 'normaal'. Ook de top van de scooter ligt niet meer zoals hij was. De top van mijn Rox was 85, maar nu gaat hij net aan 80. Komt dat ook door de koppeling?

Ik denk zelf dat het een doorslippende koppeling is, maar aangezien ik er nog zo veel verstand van heb, vraag ik het jullie.

Als het de koppeling is, wat kan ik dan het beste doen? Naar een scooterzaak brengen (ik ken er al 1 die gekietelde scooters nakijkt), of zelf een beetje beunen? Nog een andere vraag is natuurlijk, welke koppeling? Zijn er veel verschillende of is er 1 specifiek die jullie me aanraden?

Ik hoor 't graag.

Chriz
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Remmenreiniger kan ook. Spuit het gehele zooi door , laten drogen , en deksel er weer op met uiteraard een nieuwe pakking. :)

"Alles er af halen." Iets gedetaillerder mag ook wel, dus alles om mijn krukas + mijn koppeling er af halen? Vergeet niet dat ik net met ScooterTunen begin, dus nog echt 0 ervaring heb.

Mijn Pa kwam nog met een kleine suggestie om mijn Carterdeksel (inlcusief kickstartveer) in de vaatwasser te prakken? Kan dat of is dat zeer afgeraden?

Chriz
 
Vaatwasser ? 8P Zou t niet doen. Gewoon remmenreiniger erover. En poetsen. Met alles eraf halen bedoel ik ook gewoon alles eraf halen. Variateur , koppelingshuis , koppeling + poulies , en je snaar. :) Dan de hele meuk plus binnenkant van je blok inspuiten met remmenreiniger en poetsen. Zelfde geld voor je varaiateur , koppeling en poiulies. ;)
 
Vaatwasser ? 8P Zou t niet doen. Gewoon remmenreiniger erover. En poetsen. Met alles eraf halen bedoel ik ook gewoon alles eraf halen. Variateur , koppelingshuis , koppeling + poulies , en je snaar. :) Dan de hele meuk plus binnenkant van je blok inspuiten met remmenreiniger en poetsen. Zelfde geld voor je varaiateur , koppeling en poiulies. ;)

Morgen (nog 1 dag vrij, dan weer werken) ga ik alles d'r af halen, hopelijk komt dan het probleem te voorschijn. Ik zal fotootjes neerzetten.

Trouwens met mijn carterdeksel ben ik te laat, pa had het initiatief al genomen en de deksel in de vaatwasser genift. Het stof is er nu vanaf, maar beter uitzien doet ie nog niet.

Chriz
 
Niet slim om het carterdeksel in de vaatwasser te doen. Hierdoor kunnen sommige stalen onderdelen gaan roesten. Dus droog m goed af.

Wij hebben een vaatwasser die ook automatisch droogt, dus ik heb gisternacht nog even gekeken, toen was hij al kurkdroog. Ik heb geen gekke dingen kunnen ontdekken, dus hopen dat het goed is gegaan.
 
Vandaag ben ik verder gegaan met het uitelkaar trekken van mijn scooter. Ik zal eventjes wat foto's neerkwakken wat ik tegen kwam.

Eerst mijn trekveertjes met drukveer; (is dit een goede combinatie voor mijn set-up? Voor mijn set-up scroll naar boven)
koppelingls4.jpg


De volgende foto maakte ik me een beetje zorgen om, ik weet niet precies hoe dit wiel heet, maar ik merkte wel op dat 1 hoekje weg is (bij mijn wijsvinger).
vliegwielpm2.jpg


EDIT: Op de middelste foto is te zien dat waar de krukas hoort te zitten het helemaal is weg gesleten. Ik heb hier nog een foto van de krukas zelf waar dit wiel hoort rond te draaien, zou dit het "slippen" kunnen zijn?
krukasno9.jpg
 
Last edited:
Vandaag ben ik verder gegaan met het uitelkaar trekken van mijn scooter. Ik zal eventjes wat foto's neerkwakken wat ik tegen kwam.

Eerst mijn trekveertjes met drukveer; (is dit een goede combinatie voor mijn set-up? Voor mijn set-up scroll naar boven)
FOTO

De volgende foto maakte ik me een beetje zorgen om, ik weet niet precies hoe dit wiel heet, maar ik merkte wel op dat 1 hoekje weg is (bij mijn wijsvinger).
FOTO

EDIT: Op de middelste foto is te zien dat waar de krukas hoort te zitten het helemaal is weg gesleten. Ik heb hier nog een foto van de krukas zelf waar dit wiel hoort rond te draaien, zou dit het "slippen" kunnen zijn?
FOTO

Chris , als ik jouw was zou k gewoon standaard of witte trekveer monteren. Geel is te strak en is onnodig. Hierdoor grijpt je koppeling te laat in.

Dat dat hoekje eraf is , kan geen kwaad. Maar je je er maar geen zorgen over.

Wat betreft e krukas , dit zou goed de reden kunnen zijn dat je snaar slipt. Het beste zou zijn een nieuwe krukas. Zou zo 1 2 3 niet weten wat je er anders aan kan doen.
 
Hier kan je makkelijk mee verder rijden.(krukas)
Zolang het sterretjes tandwieltje bij je vario daar nog goede grip heeft is alles in orde.

Had ik zelf ook met een mina blok ongeveer 4 jaar geleden.
Nergens last van.

Natuurlijk is vervangen beter.
Maar is niet perse nodig.

Edit:/ na goed kijken zie ik dat je sterretje versleten is.
Koop hier een nieuwe voor en het moet wel lukken.
Zie ik nou goed dat die vario uitgeboord is?
 
Niet alleen sterretje , ook krukas. Sterretje is weinig mis mee.

Dan zullen je carters toch echt uit elkaar moeten. :) Kun je net zo goed nieuwe goedkope as er in steken. ;)
 
Dat gaat dan lekker aantikken dan......

Ik zat er al aan te denken om mijn hele motorblok van mijn frame af te halen. Zodat ik er beter bij kan + niet telkens op de grond hoef te liggen. Zal ik hier alvast mee beginnen of toch nog even mee wachten?
 
Last edited:
Kan je wel alvast mee beginnen, Vervolgens haal je het gehele inlaat set eraf , en je cilinder , en je ontsteking , dan kan je het zooitje uit elkaar laten halen. Of je stookt de boel zelf goed heet en je slaat de krukas eruit.
 
Ik ben nu min of meer bezig om het motor gedeelte van mijn scooter er af te halen. Maar nu moet ik ook onderdelen gaan bestellen die ik nodig zal hebben.

Onderdelen:
Krukas - geen idee? suggesties?
Varioring - op dit moment zit er geen in, suggesties?
V-snaar - degene die er nu in zit zou nog wel kunnen, maar wordt vervangen (denk ik).
Trekveren - wit, op advies van Ben. Op dit moment zitten er gele in.
....

En misschien komen er nog wat onderdelen bij, maar dit zijn de onderdelen die ik zo kan bedenken, als er iemand nog een paar suggesties heeft om onderdelen te vervangen, laat maar komen. Geld is niet zo'n probleem, maar het hoeft ook geen preformance scooter te worden.
 
Krukas - Power1 p10 / p12 ( ligt aan de maat die in je aankomende zuiger zit ) + SKF C3 krukaslagers
Varioring - Onnodig?
V-Snaar - Heb weinig ervaringen met snaren , maar geloof dat een Power1 " std " snaar voldoet.
Trekveren - Wit idd , aan extreem strakke trekveren heb je niets...
Cilinder - Ik zou door een DR70 gaan of Due+ ( raadt ik sterk aan maar erg duur ) , of een andere gietijzeren soortgelijke.
 
De oude DR70 cilinder heb ik (zie foto) kan ik nu nog deze cilinder gebruiken of moet hij vervangen worden?
dr70cilinderbu8.jpg


Nu heb ik alleen nog een vraag over het krukas gedeelte. Als ik hem naar een scooterzaak zou brengen en zeggen van 'er moet een Power1 p10 / p12 + SKF C3 krukaslagers in'. Kan dat zo of moet ik zelf eerst de onderdelen kopen en dan het in elkaar laten zetten? Ik zag Ben zijn reactie 'dan moet je boel flink heet stoken', maar ik heb geen brander thuis dus dat word een beetje moeilijk.
 
Back
Top