koppeling slipt bij wegrijden

Choempie

Well-Known Member
Wanneer ik mijn scooter (zip 4t) s'ochtends altijd start en ik wil wegrijden, maakt ie wel toeren maar rijdt ie pas 4-6 seconden later weg. Hoe los ik dit probleem op, Is alleen als de motor goed koud is. Heb laatst wel een beurtje gedaan dus lijkt me niet dat het licht aan de vsnaar?
 
Advertisement - register to remove this

De koppeling slipt alleen bij een te sterke drukveer...
Het heeft wat dat betreft niets met de v-snaar te maken.

Ligt puur aan het vermogen, i.c.m. de juiste rollen en drukveer om de snaarspanning constant te houden.
Kan een heel verhaal gaan ophangen over hoe het allemaal zit, maar dat is wat veel typewerk...

Via deze link: https://scooterforum.net/resources/koppeling-afstellen.41/ is het e.e.a. na te lezen hoe het werkt.
 
De koppeling slipt alleen bij een te sterke drukveer...
Het heeft wat dat betreft niets met de v-snaar te maken.

Ligt puur aan het vermogen, i.c.m. de juiste rollen en drukveer om de snaarspanning constant te houden.
Kan een heel verhaal gaan ophangen over hoe het allemaal zit, maar dat is wat veel typewerk...

Via deze link: https://scooterforum.net/resources/koppeling-afstellen.41/ is het e.e.a. na te lezen hoe het werkt.
Heb dit eerder nooit gehad was er op een dag opeens zonder iets vervangen te hebben.
 
Ooh.., maar dat staat niet in je 1e post te lezen!



Wat heb je gedaan en/of gecontroleerd?
En waarom ben je er zeker van dat het niet aan de snaar ligt?
Heb de snaar denk ik een maandje geleden nog vervangen en daarna niet veel meer gereden omdat ik een wok heb gehad. Is een originele piaggio snaar dus lijkt mij dat die het nog gewoon goed doet, ziet er ook nog goed uit. Koppelingsegmenten zien er ook nog prima uit, heb ze ook opgeschuurd laatst
 
Een nieuwe snaar (en zeker een originele) heeft altijd even wat tijd en km's nodig om in te slijten op de poelies.
Laat dus bij een koude start altijd de motor draaien tot de bedrijfstemperatuur bereikt is alvorens (vol gas) weg te rijden.
Ongeveer +/- 5 min moet ruim voldoende zijn.
 
Ik zou eerst beginnen met je koppelingsschoentje te bekijken.
Zijn ze verglaasd, zou je kunnen proberen deze een beetje op te schuren, vergeet hierbij niet ook koppelingsbel .

Lukt het opschuren van de schoentjes niet, dan vervangen.
 
Ik zou eerst beginnen met je koppelingsschoentje te bekijken.
Zijn ze verglaasd, zou je kunnen proberen deze een beetje op te schuren, vergeet hierbij niet ook koppelingsbel .

Lukt het opschuren van de schoentjes niet, dan vervangen.
heb ze zojuist opgeschuurd, morgen merk ik het resultaat wel.
 
Dit klopt niet. De koppeling slipt bij te sterke trekveren.

Nou nee, bij een bepaalde rotatiefrequentie van de krukas worden de koppelingssegmenten naar buiten geslingerd, waardoor ze
het koppelingshuis meenemen en het achterwiel aandreven wordt.
Komt de koppeling bij een verhoogd toerental in aangrijping, dan mag hij nog een door de fabrikant voorgeschreven slip bezitten.
Is deze slip meer dan de opgegeven waarden, dan zal de koppeling moeten worden nagekeken.
De drukveer zorgt echter voor voldoende snaarspanning, en aangezien we de v-snaar niet handmatig af kunnen afstellen, neemt de drukveer dit over.

Uiteraard dient het geheel (de vario-rollen en drukveer) goed op elkaar afgesteld/afgestemd te worden om zowel bij een koude als warme motor met een normaal toerental weg te kunnen rijden. Een nieuwe snaar op oude poelies heeft even wat tijd nodig om in te kunnen slijten.
Even ervan uitgaande dat de TS een originele nieuwe snaar heeft geplaatst en deze breder is dan de oude, is het goed mogelijk dat men bij een koude start in de verkeerde versnelling wegrijdt. In dit geval gaat dan juist de vario slippen i.p.v. de koppeling.
 
Probleem is al verholpen, heb de segmenten weer goed geschuurd en nu is het niet meer.

:cool:

Heb je ook het huis schoongemaakt en wellicht ook wat grof opgeschuurd?
Als je de scooter niet veel gebruikt gaat het nog wel even mee, maar vaak zijn toch de segmenten teveel afgesleten waardoor een nieuwe koppeling je gelijk van het euvel afhelpt. Is natuurlijk geen verplichting maar merk vaak wel dat het permanent weg is, en ook blijft.

Aangezien dat het al de tweede keer is in een vrij korte tijd: (post #5 & #12)

Koppelingsegmenten zien er ook nog prima uit, heb ze ook opgeschuurd laatst

Is het misschien toch verstandig om een compleet nieuwe aan te schaffen...
De 3 segmenten van de oude koppeling vallen immers niet meer binnen de tolerantie en is en/of blijft er steeds minder vlees over om het huis goed te kunnen aangrijpen.
 
Last edited:
:cool:

Heb je ook het huis schoongemaakt en wellicht ook wat grof opgeschuurd?
Als je de scooter niet veel gebruikt gaat het nog wel even mee, maar vaak zijn toch de segmenten teveel afgesleten waardoor een nieuwe koppeling je gelijk van het euvel afhelpt. Is natuurlijk geen verplichting maar merk vaak wel dat het permanent weg is, en ook blijft.

Aangezien dat het al de tweede keer is in een vrij korte tijd: (post #5 & #12)



Is het misschien toch verstandig om een compleet nieuwe aan te schaffen...
De 3 segmenten van de oude koppeling vallen immers niet meer binnen de tolerantie en is en/of blijft er steeds minder vlees over om het huis goed te kunnen aangrijpen.
Was nog wel genoeg vlees over. Huis heb ik ook opgeschuurt en schoongemaakt.
 
Oké, dan valt de rest af...
Maar voor de goede orde voeg ik nog even een bestand toe v.w.b. de toleranties voor de koppeling (-segmenten) en het huis.
Is altijd makkelijk om te hebben zodat je het e.e.a. kan controleren en/of vergelijken.

JSFnZOk.png
 
Back
Top