Doe maar gerust 10 minuten. Of 15.
Ik ben wel verrast dat je deze basic kennis van ontluchten mist en met een Athena 70cc wilt rijden.
Ik wist het eigenlijk wel, maar ik weet niet beter dat het of via de nippel of via de vulopening...
Ik heb deze meter nooit gebruikt, maar zo spannend oogt het allemaal niet.
Ik ging er vanuit dat hij al in het rood stond.
Hoe hoog staat hij na 10 min rijden dan?
Los daarvan zou ik sowieso eerst het reservoir los laten voor 10 minuten en dan pas weer gaan rijden
Ben nog geen 10 min wezen rijden want, als hij na 2 straten al zo warm is... ik dacht maar snel richting huis voordat ik een warmloper hebt...

Ik moet zo naar mijn werk... ik zal de scooter morgen een 10 min laten draaien met de vulopening open....
 
Scooter 20 min laten draaien met de vulopening open... daarna een stukje rijden hoe de koeling het doet, hij wordt wel minder snel warm, maar nog steeds erg warm net voor het rood en toen stopte de scooter ermee en kreeg hem niet meer aan de praat. De kickstart zit vast, dus geloof dat ik een vastloper heb..
 
Was geen vastloper dus.... op een of andere manier was mijn ontsteking losgeschoten...

Hoe kan het nou dat hij zo warm wordt?? Toch pomp kapot terwijl hij wel draait?
 
Heb het al eerder gevraagd.
Komt er een straaltje in je reservoir?

Verder begrijp ik niet concreet hoe heet ie nou wordt
Umm ik spa ff niet wat he beviel met straaltje in mijn reservoir...

Zaterdag werd hij na een 5 min gereden te hebben warm tot in het rode, ik durfde toen niet meer verder te rijden en laten afkoelen
 
Vrij simpel.
De ingaande slang naar het reservoir komt doorgaans een zichtbare straal water uit, zo in het reservoir. Zeker wanneer je gas geeft.

In het rood lijkt me idd niet goed.
 
Vrij simpel.
De ingaande slang naar het reservoir komt doorgaans een zichtbare straal water uit, zo in het reservoir. Zeker wanneer je gas geeft.

In het rood lijkt me idd niet goed.
Ik zag als ik gaf geef inderdaad een straaltje. Als ik 1 km rijd zit hij net in het rood (rij dan op de tellen rond de 80 km/u) als ik dan gas terug neemt tot de 50 ongeveer dan zakt hij wel weer iets, dus zou zeggen dat hij dus wel koelt alleen slecht of traag.

Kan het liggen aan de bougie, afstelling carb, weinig olie?
 
Als ik het goed begrijp.
start jij de scooter, rijdt je 1 km en dan zit hij al in het rood.
Lijkt me geen bougie probleem.
Sproeier moet wel heel erg te klein zijn om zo snel warm te worden.
Als jij gewoon 1 op 40 oftewel 25ml olie per 1 liter benzine tankt dan is dat ook geen probleem.

1km zou je zelfs kunnen rijden zonder je koelsysteem uberhaupt aan te sluiten.

Echter heb ik geen idee welke temperatuur die rode blokjes voorstellen.

Wellicht is hij niet meer correct.

Indien je die hebt kun je even het koelwater meten met een infrarood thermometer.

Verder zou ik het gooien op defecte tempmeter of toch ergens lucht vast in de leiding.
En in het gekste geval een waterpomp die niet meer fatsoenlijk volume rond pompt.
Of een volgerotte radiateur.
 
Als jij gewoon 1 op 40 oftewel 25ml olie per 1 liter benzine tankt dan is dat ook geen probleem.
Dat is het dingetje... ik weet niet op hoeveel ik rij. Bij de dealer hebben ze gezegd dat ik met mijn dellorto pomp kan blijven rijden en dan een klein scheutje olie extra bij de bezine gooien...

Is het toch verstandiger om de pomp af te koppelen??
 
Was geen vastloper dus.... op een of andere manier was mijn ontsteking losgeschoten...

Hoe kan het nou dat hij zo warm wordt?? Toch pomp kapot terwijl hij wel draait?

Pomp wellicht niet meer fris, lager stuk, waardoor ie te langzaam draait? Sloep van de waterpomp gebroken of simpelweg versleten?
Radiateur dicht gekoekt, hoe ziet je koelwater eruit, mooi helder of roestig?
Luchtbel, bij sensor? Geen idee waar deze zit, maar dat zou me ook niet verbazen.
Koelslang geknikt of klem, waardoor de flow beperkt word.

Zoiets zou het kunnen zijn.....
Post automatically merged:

Dat is het dingetje... ik weet niet op hoeveel ik rij. Bij de dealer hebben ze gezegd dat ik met mijn dellorto pomp kan blijven rijden en dan een klein scheutje olie extra bij de bezine gooien...

Is het toch verstandiger om de pomp af te koppelen??

Als je zeker wil zijn dat ie de juiste hoeveelheid krijgt, afkoppelen en zelf mengen. Dat weet je dat het daar niet aan kan liggen.

Een klein scheutje vind ik nogal euh onduidelijk.

Je zou het ook kunnen meten. Tank (olie en benzine) legen. Vullen en als benzine op is, olie tank leeg halen en kijken hoeveel je verbruikt heb. Is nu wellicht wat onhandig gezien je koelingsprobleem.
 
Als ik zou gokken dat je oliepomp 1 op 50 mengt.
Zomaar een gok.
Dan is dat 20 ml olie per liter benzine.
Jouw doel is 25ml olie per liter benzine.
Knikker je 5 ml per liter benzine erbij.

Ook al is het heel vergezocht dat een 1 op 50 mix i.p.v 1 op 40 een koelprobleem veroorzaakt van 1 km naar het rood.

Ik zou met de rest van de opties wat gaan doen.

Verder is de oliepomp bypassen sowieso een goed idee. Weet je iig precies waar je op rijdt


Hoe dat met deze specifieke oliepomp moet kan ik je helaas niet vertellen.

Ik zou gokken gewoon de uitgaande slang vanaf de pomp doorkoppelen naar een nog te fabriceren nippel/gat in de olietank. Echter is de vraag dan of de pomp zo hoog kan pompen. :D

Of een directe circulatie loop mogelijk is, geen idee.

Zou voor de oliepomp specifiek een topic aan kunnen maken, met duidelijke titel.
Wat foto's.
Wellicht reageert er dan iemand met ervaring ermee.
Dan helpt dat anderen ook weer :)
 
Heb geen infrarood meter, die kan ik wel lenen... en dan meet ike het water in het reservoir??

Ik zit ook nog ff verder te denken ik heb de slangen van mijn radiateur afgehad, dus misschien zijn ze verkeerd aagesloten... hoe moeten de slangen aangesloten worden??
 
Geen idee.
Draai ze om, kom je er gauw genoeg achter.
Meet het reservoir, de cilinderkop, de slangen.
Tap wat vloeistof af via de ontluchtingsnippel op de cilinderkop en meet dat.
Heb even 10 seconden gekeken op google.

1680530615516.png

Ik ken deze kop verder niet, maar heb je er een thermostaat in gedrukt?
Zou je er eventueel even uit kunnen halen.
Met het ontluchten zou ik ook tussendoor af en toe een beetje gas geven, dan pompt ie wat beter.
 
Last edited:
Als ik ze omdraai zie ik geen straaltje, dus ik aam dat ze dan goed aangesloten zaten
Post automatically merged:

Zo'n thermometer zat op de kop bij de ontluchtingsnippel... als ik kijk naar het plaatje op internet bij de 70cc athena zie ik dat er niet bij zitten en bij de eerste die ik had (via mp gekocht en die was ovaal) zat hij er ook niet tussen...

Moet ik die er dan uitlaten??

Ik heb ergens gehoord dat ik ook water erin kan gooien.... kan ik daar dan gewoon mee testrijden??
 

Attachments

  • 20230403_170745.jpg
    20230403_170745.jpg
    129.1 KB · Views: 2
Last edited:
Als ik ze omdraai zie ik geen straaltje, dus ik aam dat ze dan goed aangesloten zaten
Post automatically merged:

Zo'n thermometer zat op de kop bij de ontluchtingsnippel... als ik kijk naar het plaatje op internet bij de 70cc athena zie ik dat er niet bij zitten en bij de eerste die ik had (via mp gekocht en die was ovaal) zat hij er ook niet tussen...

Moet ik die er dan uitlaten??

Ik heb ergens gehoord dat ik ook water erin kan gooien.... kan ik daar dan gewoon mee testrijden??

Dat is een thermostaat. Als je hem in een pan water op het vuur zet, zou je hem moeten zien openen. Vaak zitten die krengen vast en gaan ze niet open.

Als je hem netjes warm rijd, zou ik hem eruit laten.
 
Back
Top