vandeweg

Active Member
Ik heb eigenlijk verschillende vragen.
Laat ik beginnen bij het begin.

Ik heb een speedfight 2 LC gekocht via marktplaats. Heb ik verschillende dingen aan veranderd. laat ik beginnen bij mijn setup.

speedfight 2 LC
Athena 70cc
Krukas doper s1r
Stage6 vario
Malossi 7 gr rollen
Stage6 koppeling
Malossi gele drukveer
Dmp paarse trekveer
Polinie vsnaar
17.5 mm dellorto carburateur
95 sproeier
Yasuni R uitlaat
Stag6 big valve inlaat

Vraag 1:
Zaterdag heb ik de athena 70cc ( via marktplaats) gemonteerd en sindsdien kan ik nog geen 1 km rijden en hij is al te warm (in het rode op de meter)
Het systeem heb ik ontlucht.
Hoe kan ik controleren of de pomp wel draait?
Ik heb nog een andere pomp liggen of zal ik die sowieso erop doen?

Vraag 2:
Ik heb een pomp van dellorto met zo'n cdi en zoals ik zie kan ik die dus niet afstellen. Kan ik hem gewoon blijven gebruiken en moet ik dan olie bij m8j benzine gooien? Hoeveel olie moet ik er dan bij gooien?

Vraag 3:
Met mij 50cc en yasuni uitlaat reed ik met sproeier 95 het lekkerste ( ze hadden mij gezegd dat het te groot was ivm de scooter stotterde, maar na goed afstellen was het de beste afstelling)
Nu met mijn athena70cc rij ik ook op sproeier 95, ik heb hem nog niet echt getest op kleur, omdat hij te warm wordt.
Ik vindt het raar dat hij op dit moment met dezelfde sproeier opzich wel prima rijd.

Vraag 4:
Tijdens het test rondje hoorde ik de scooter een ploffend geluid maken, lig dat eraan dat hij te veel lucht krijgt en dat ik de stelschroef meer dicht moet draaien?

Vraag 5:
Met de cilinder is ongeveer 10 km gereden, nu hoor ik de ene zeggen dat je met een aluminium/nikasil de cilinder maar ongeveer 200km hoeft in te rijden en de andere zegt 500 km
 
Advertisement - register to remove this

Antwoord 1:

Kan je alleen zien als je doorzichtige slangen gebruikt... Misschien kan je het voelen als je je hand op de pomp houd, maar dat is geen goede indicatie omdat het blok zelf ook wat kan vibreren.

Zou bij z`n cilinder eigenlijk alleen met originele peugeot pomp rijden.. Niet dat je een imitatie hebt gekocht.. Goedkopere delen schijnen sneller te falen.

Antwoord 2:

Ligt aan welke van de 3 je hebt. Systeem 1 zal niet je ontsteking blokkeren als die pomp kapot zou zijn. Systeem 2 doet dat wel.
Hoe systeem 3 werkt heb ik nog niet onder lijve mogen meemaken.
 
Dat oliepompje zit op systeem 1 en 2.

Op systeem 3 zit een zelfde soort iets, alleen van het merk mikuni.

Systeem 1 is overigens de oude CDI i.c.m een zwart blokje met 6 pinnen erin.

Systeem 2 is een grijze DO 8 pins CDI / olie combinatie.


Systeem 1 zit geen startbeveiliging in, maar bij afwezigheid van die oliepomp blijft wel je oliepomp lampje op je dashboard continu branden.

Bij systeem 2 krijg je gewoon geen vonk meer als de oliepomp ontbreekt of niet volgens spec werkt.


Hier kan je ook eens kijken.




Systeem 1: BWJ 2005 en 2006 (sommige van 2006 gebruiken al systeem 2)

49ec1c6e-323c-4632-ba76-5467deb18fcb-jpeg.60071


PLUS

cdi-unit-peugeot-vivacity-speedfight-2-jet-force-ctech-ludix-ori-62637.jpg.webp

Post automatically merged:


Systeem 2: BWJ 2006 2007 2008 (sommige van 2008 en later kunnen al gebruik maken van systeem 3)

image.thumb.jpg.2344c57a843c40a284e7acbfd3c286ae.jpg

Post automatically merged:



Systeem 3: BWJ vanaf 2008 en later. (tot 2012 /13) (4takt gebruikt volgens mij een ander systeem)

31KKqRv4+0L._AC_.jpg
 
Last edited:
Systeem 1 is overigens de oude CDI i.c.m een zwart blokje met 6 pinnen erin.
Ik heb inderdaad systeem 1 zie ik.
Ik heb ook de topic van je gelezen...
Heb alleen nog even een vraag erover...
Als ik de pomp blijf gebruiken, dan zal ik toch wat olie bij mijn benzine moeten gooien... is een dopje van een oliefles dan genoeg??
 
Ja je kan eventueel wat meer bijmengen bij de brandstof.

Je kan die oliepomp niet meer olie laten geven, want het signaal word ergens vandaan gehaald om het toerental te moeten (zou eventueel via het vliegwiel kunnen gaan).
 
Ja je kan eventueel wat meer bijmengen bij de brandstof.

Je kan die oliepomp niet meer olie laten geven, want het signaal word ergens vandaan gehaald om het toerental te moeten (zou eventueel via het vliegwiel kunnen gaan).
Ok ik snap hem...

Heb je nog eventueel antwoorden op mijn andere vragen??
 
Vraag 3:
Met mij 50cc en yasuni uitlaat reed ik met sproeier 95 het lekkerste ( ze hadden mij gezegd dat het te groot was ivm de scooter stotterde, maar na goed afstellen was het de beste afstelling)
Nu met mijn athena70cc rij ik ook op sproeier 95, ik heb hem nog niet echt getest op kleur, omdat hij te warm wordt.
Ik vindt het raar dat hij op dit moment met dezelfde sproeier opzich wel prima rijd.


Antwoord 3:

Heb werkelijk geen idee hoe hoog je precies moet zitten. Met die 70cc en 17,5mm. Heb zelf nooit zo`n snelle cilinder zelf gehad.
Al lijkt 95 best wel groot.
Post automatically merged:

Vraag 4:
Tijdens het test rondje hoorde ik de scooter een ploffend geluid maken, lig dat eraan dat hij te veel lucht krijgt en dat ik de stelschroef meer dicht moet draaien?

Vraag 5:
Met de cilinder is ongeveer 10 km gereden, nu hoor ik de ene zeggen dat je met een aluminium/nikasil de cilinder maar ongeveer 200km hoeft in te rijden en de andere zegt 500 km


Antwoord 4:

Misschien staat hij te rijk of met de ontsteking te maken.. (verder kan ik daar geen goed antwoord op geven.

Antwoord 5:

Zou zelf die 200KM zeker aanhouden om als onder grens aan te houden..
500KM is meer voor laag toerige cilinders.
En daarnaast kan je het ook voelen als je op je scooter zit.. En merkt dat het blokje nog wat rauwer is en nog minder soepel draait.
Opzicht is het niet verkeerd om 500km in te rijden want er kan daar verder niks aan mis gaan.
Belangrijkste hierin is bij koude start eerder rustig warm te laten lopen.
Als je continu koud weg trekt zal het natuurlijk hogere slijtage op je zuiger geven.
 
Last edited:
Vraag 5:
Met de cilinder is ongeveer 10 km gereden, nu hoor ik de ene zeggen dat je met een aluminium/nikasil de cilinder maar ongeveer 200km hoeft in te rijden en de andere zegt 500 km
Zat meer te denken aan even warm draaien en een rondje in de straat.
Meningen verschillen.
Ik reed aluminium cilinders niet meer dan 10 km in.

Is het deze ?
Heb hem op Peugeot nooit gereden.
Hierin zit de originele temperatuur sensor?

Vraag 1:
Zaterdag heb ik de athena 70cc ( via marktplaats) gemonteerd en sindsdien kan ik nog geen 1 km rijden en hij is al te warm (in het rode op de meter)
Het systeem heb ik ontlucht.
Hoe kan ik controleren of de pomp wel draait?
Ik heb nog een andere pomp liggen of zal ik die sowieso erop doen?

Er van uit gaande dat jouw bouwjaar nog steeds een koelvloeistof reservoir heeft boven op de radiateur.

Je kunt de dop eraf draaien.
Motor laten draaien en gas geven.
Dan zal der een straaltje te zien moeten zijn in het reservoir.

Als je deze niet hebt is er wat mis.
Verdiep je even in ontluchten van het KVS-Systeem.
Controleer of de slangen vanaf de cilinder warm worden en tot en met waar.
1 km rijden en te heet zou ik denken aan een defecte/foutief geplaatste sensor of koelvloeistof die niet rond gaat.

Het betreffende oliesysteem heb ik geen ervaring mee.

Overigens neem ik aan dat er een methode moet zijn om deze in een loop te laten draaien en vervolgens geheel zelf mixen.
 
Is het deze ?
Heb hem op Peugeot nooit gereden.
Hierin zit de originele temperatuur sensor

Deze is het....

Met de koeling is het vandaag gelukt en hij koelt weer...

Alleen nu heb ik het volgende probleem...
Tijdens het rijden om te kijken of hij koelt ( de straat een en weer ongeveer 500 mtr)

Blijf hij een ploffend geluid maken en lijkt te stotteren dus heb ik er een kleinere sproeier in gedaan en wil het starten... start hij niet meer...

En heb ik even naar de toevoer gekeken en zie ik dat de vacuümpomp niet werkt.
Hij krijgt geen benzine.
Als ik aan de slang zuigt dan komt er wel benzine uit, carter open gemaakt en achter mijn vario gekeken en ik zie er geen olie, dus ik zou zeggen geen keering lek... maar hij kan hij dan wel vacuüm krijgen, zodat de carburateur benzine krijg?
 
Kan ook zijn dat het benzine kraanje zo oud is dat het rubber niet makkelijk naar beneden komt en daardoor benzine wijgert te geven.
Zeker als de scooter al op leeftijd is, kan het zijn dat het kraantje gewoon versleten is.
 
Ik heb eigenlijk verschillende vragen.
Laat ik beginnen bij het begin.

Ik heb een speedfight 2 LC gekocht via marktplaats. Heb ik verschillende dingen aan veranderd. laat ik beginnen bij mijn setup.

speedfight 2 LC
Athena 70cc
Krukas doper s1r
Stage6 vario
Malossi 7 gr rollen
Stage6 koppeling
Malossi gele drukveer
Dmp paarse trekveer
Polinie vsnaar
17.5 mm dellorto carburateur
95 sproeier
Yasuni R uitlaat
Stag6 big valve inlaat

Vraag 1:
Zaterdag heb ik de athena 70cc ( via marktplaats) gemonteerd en sindsdien kan ik nog geen 1 km rijden en hij is al te warm (in het rode op de meter)
Het systeem heb ik ontlucht.
Hoe kan ik controleren of de pomp wel draait?
Ik heb nog een andere pomp liggen of zal ik die sowieso erop doen?

Vraag 2:
Ik heb een pomp van dellorto met zo'n cdi en zoals ik zie kan ik die dus niet afstellen. Kan ik hem gewoon blijven gebruiken en moet ik dan olie bij m8j benzine gooien? Hoeveel olie moet ik er dan bij gooien?

Vraag 3:
Met mij 50cc en yasuni uitlaat reed ik met sproeier 95 het lekkerste ( ze hadden mij gezegd dat het te groot was ivm de scooter stotterde, maar na goed afstellen was het de beste afstelling)
Nu met mijn athena70cc rij ik ook op sproeier 95, ik heb hem nog niet echt getest op kleur, omdat hij te warm wordt.
Ik vindt het raar dat hij op dit moment met dezelfde sproeier opzich wel prima rijd.

Vraag 4:
Tijdens het test rondje hoorde ik de scooter een ploffend geluid maken, lig dat eraan dat hij te veel lucht krijgt en dat ik de stelschroef meer dicht moet draaien?

Vraag 5:
Met de cilinder is ongeveer 10 km gereden, nu hoor ik de ene zeggen dat je met een aluminium/nikasil de cilinder maar ongeveer 200km hoeft in te rijden en de andere zegt 500 km

Ik heb sinds 1.5 halve maand ook een Speedfight 2 en heb al meerdere verschillende waterpomp probleempjes gehad, het begon inderdaad dat hij als eerste snel warm werd. Dat begon erg op te vallen dus heb ik de pomp na gekeken, wat bleek (die was lek) Daarna heb ik een mezoly waterpomp erin gezet van 40 euro ofzo en daar ongeveer 50 km mee kunnen rijden. Na een tijdje begon deze te lekken aan de onderkant van de waterpomp en dan zie je de koelvloeistof over de middenbok heen gaan. Nu heb ik een racing waterpomp waar ik het merk niet zo 1 2 3 van weet maar het was wel een duure. Intussen 1200km mee gereden en werkt top. Als je je huidige waterpomp behuizing open maakt en er komt direct koelvloeistof uit lopen dan weet je zeker dat die katslek is. vroeger was het heel simpel van even een kering vervangen maar bij deze specefieke waterpompen moet je de hele pomp eigenlijk vervangen...

Ik raad aan (aangezien wat je erop zet als set-up) om net zoals mij een racing waterpomp te kopen dat die geen overdruk maakt, kan gewoon aangesloten worden en werkt echt perfect.
 
Ik heb sinds 1.5 halve maand ook een Speedfight 2 en heb al meerdere verschillende waterpomp probleempjes gehad, het begon inderdaad dat hij als eerste snel warm werd. Dat begon erg op te vallen dus heb ik de pomp na gekeken, wat bleek (die was lek) Daarna heb ik een mezoly waterpomp erin gezet van 40 euro ofzo en daar ongeveer 50 km mee kunnen rijden. Na een tijdje begon deze te lekken aan de onderkant van de waterpomp en dan zie je de koelvloeistof over de middenbok heen gaan. Nu heb ik een racing waterpomp waar ik het merk niet zo 1 2 3 van weet maar het was wel een duure. Intussen 1200km mee gereden en werkt top. Als je je huidige waterpomp behuizing open maakt en er komt direct koelvloeistof uit lopen dan weet je zeker dat die katslek is. vroeger was het heel simpel van even een kering vervangen maar bij deze specefieke waterpompen moet je de hele pomp eigenlijk vervangen...

Ik raad aan (aangezien wat je erop zet als set-up) om net zoals mij een racing waterpomp te kopen dat die geen overdruk maakt, kan gewoon aangesloten worden en werkt echt perfect.
Ok ik zal er eens naar kijken...

Hij koelt wel en de radiateur wordt ook gewoon net zo warm als de cilinder, maar wat me opvalt is dat hij nu met de 70cc heel snel warm is met een minuut of 2 en ook veel warmer dan toen met de 50cc...
 
Alle problemen met de fight zijn opgelost, behalve de koeling.

De radiateur wordt net zo warm als de cilinder, het systeem is ontlucht, en door de slangen zie ik de vloeistof lopen maar hij blijft veels te warm worden

De foto van de temperatuurmeter dat is dus na 2 minuut rijden

Een race pomp waar @IsaacWess over heeft kan ik niet vinden en zeker niet van/voor Peugeot
 

Attachments

  • 20230330_152033.jpg
    20230330_152033.jpg
    113.4 KB · Views: 4
Nee alleen ontlucht via de nippel...
Moet dat ook nog gebeuren dan??
En hoe lang??
Zit de nippel op het hoogste punt?

Zoniet, dan ga je daarmee nooit alle lucht eruit krijgen. Vaak is de vuldop het hoogste punt en moet je hem open laten tijdens het warmdraaien, zodra het koelwater op temperatuur komt en in beweging, komt de lucht eruit.
 
Zit de nippel op het hoogste punt?

Zoniet, dan ga je daarmee nooit alle lucht eruit krijgen. Vaak is de vuldop het hoogste punt en moet je hem open laten tijdens het warmdraaien, zodra het koelwater op temperatuur komt en in beweging, komt de lucht eruit.
Hoogste punt van mijn cilinder ja, de vulopening zit bij mijn stuur dus dat zou dan het hoogste punt zijn...

Dus dop open scooter starten en 1 minuut stationair laten draaien?
 
Hoogste punt van mijn cilinder ja, de vulopening zit bij mijn stuur dus dat zou dan het hoogste punt zijn...

Dus dop open scooter starten en 1 minuut stationair laten draaien?

Zou hem openlaten totdat ie echt goed warm is. Bij een auto, laat je hem ook lopen, totdat de ventilator aanslaat, voordat je hem weer dicht doet.
Ik knijp bepaalde stukken slang in, waarvan ik weet dat er vaak lucht blijft hangen, maar bij een scooter heb ik het nog niet gedaan.

Rondje rijden, af laten koelen en opnieuw, totdat alle lucht er echt uit is.

Edit: Vaak kan je wel voelen of bepaalde gedeeltes warmer zijn dan andere, als dat zo is zit er nog lucht in.
 
Doe maar gerust 10 minuten. Of 15.
Ik ben wel verrast dat je deze basic kennis van ontluchten mist en met een Athena 70cc wilt rijden.
De foto van de temperatuurmeter dat is dus na 2 minuut rijden
Ik heb deze meter nooit gebruikt, maar zo spannend oogt het allemaal niet.
Ik ging er vanuit dat hij al in het rood stond.
Hoe hoog staat hij na 10 min rijden dan?
Los daarvan zou ik sowieso eerst het reservoir los laten voor 10 minuten en dan pas weer gaan rijden.
Een race pomp waar @IsaacWess over heeft kan ik niet vinden en zeker niet van/voor Peugeot


Ken hem ook niet, mis ook de link.
Ik reed met een MHR - Replica ook gewoon met de reguliere pomp.
Nou is dat een tikje langzamer, maar moet wel kunnen lijkt mij.
 
Back
Top