This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Knallen uit uitlaat

Tgroen14

Member
Hoi,

Mijn btc riva gy6 blok, knalt onwijs uit de uitlaat. Als ik even vol gas geef of beetje gas geef dan komen er klappen uit alsof er echt meerdere malen geschoten wordt. Wat kan dit zijn? Ook zuipt het ding olie, moet vaak bijvullen, waar komt dit door ?

Afstelling nu:
Kleppen in/uit op 0,05 en 0,1
Sproeier 82
Rollen 5,5 gram
Witte drukveer
Originele nokkenas
+1000 rpm trekveren
72cc cilinder

Groetn
 
Waarschijnlijk zit de carterontluchting (deels) verstopt waardoor de druk in het blok te hoog oploopt en de olie naar buiten wordt geperst. Zal een mix (van waterdamp en olie zijn) wat je terug kan vinden in het membraan, de slangen en waarschijnlijk het luchtfilter. Men noemt het ook wel witte sludge, deze witte sludge komt door vocht in de olie.
Als je veel korte ritjes maakt komt de olie niet goed op temperatuur en kan het blok dit vocht niet verdampen.
Het kan helpen eens een goede lange rit te maken waarbij de motor goed op bedrijfstemperatuur komt.

Natuurlijk wel pas na het reinigen van het systeem, op die manier is het vocht dan definitief verdwenen.
 
En wat moet ik dan precies reinigen?
Post automatically merged:

En wat moet ik dan precies reinigen?
En waarom verbruikt de scooter dan zo mega veel olie
 
Als hij nergens olie lekt , denk ik dat hij dat gebruikt , kan via klep seals of geleiders , of zuigerveer / cilinder slijtage.
Je zou eens de compressie kunnen testen. En wat is ongeveer je olie verbruik?
Als er veel kool aanslag tussen je uitlaat klep komt te zitten zou dat het knallen in de uitlaat verklaren
 
En wat moet ik dan precies reinigen?
Post automatically merged:


En waarom verbruikt de scooter dan zo mega veel olie

Dat de motor veel olie verbruikt had ik al aangegeven in post #2.
En deze afvoerslang komt uit op het luchtfilter waar hij het afval loost!
Luchtfilter zelf en het (spons) element controleren op de genoemde sludge.

Is dit goedje aanwezig in het luchtfilter kun je er donder op zeggen dat het bij het membraan onder de cilinderkop al fout zit en ook de afvoerslang redelijk vervuild is.

Alles moet dus los en gereinigd worden...
Op de pic hieronder staat aangegeven waar je het spul kunt terugvinden.

 
Dus dat slangetje en luchtfilter bekijken op de witte zooi ?
Post automatically merged:

Nou bijna volle olietank per 1,5 week dus echt bizar hoog
Post automatically merged:

Hij knalt ook echt metname bij remmen en gaslos en dan als ie ong teruzakt naar 45/50 km/h
 
Last edited:
Een olietank lijkt me niet van toepassing aangezien het hier om een 4 takt motorblok gaat met motorolie.
Kijk, als de motor verder goed reageert en je hebt geen duidelijk olieverlies ergens uit het motorblok vandaan en er geen verdachte rookpluimen uit de uitlaat komen, gaat de motorolie er via een ander kanaal uit!

De druk wat binnenin het motorblok wordt opgebouwd moet immers ook weer ergens in de buitenlucht er uit kunnen.
Gezien de nieuwe milieueisen mag dit niet zomaar geloosd worden maar gaat het afval (vocht en olie) richting het luchtfilter.
Het uitgeblazen lucht gedeelte wordt weer getransporteerd naar een filter op de uitlaat en wordt zogezegd meegenomen en mee verbrandt met de uitlaatslag.

Edit: Een goed begin is om eerst het filter en element te controleren op het goedje.
Als het daar aanwezig is, is het ook aannemelijk dat je het een stukje terug (cilinderkop aansluiting, membraan) ook zal aantreffen.
 
Er komen als ik uit stilstand rijd wel rookpluimen uit. Zou er dus motorolie kunnen lekken? En waar zou dat probleem liggen ??
Post automatically merged:

Hij reageert ook wel oke, soms uit stilstand en gashername borrelt hij wel soms flink
Post automatically merged:

Er komen soms ook vlammen uit…..
 
Last edited:
Tsjaa, als je niet alles in 1 topic vermeld wordt het een zoek & puzzeltocht...
In dat geval kun je ook even de tip van Arie in post #4 doorlezen.

Rookpluimen uit een 4 takt motorblok duidt vaak op slijtage van enkele of d.i.v. onderdelen!
Wees dus zo exact als mogelijk in je beschrijving omtrent het euvel wat je momenteel ervaart.
 
Kan het ook komen door een te arm mengsel ? Doordat de boel een heel stuk warmer wordt ?
 
Heb je al eens een bougie kleur test gedaan , dan weet je hoe je mengsel is. Maar als je zoveel olie verbruikt is er wel iets serieus aan de hand, als je geen lekkage hebt.
 
Dat is geen km aantal dat het eigenlijk op slijtage duidt . Heb je toen de zuigerveren 120 graden tegenover elkaar gemonteerd , En heb je de cilinderkop nagekeken op slijtage van de klepgeleiders , klep seals vervangen. En de moeren/bouten op aanhaal moment vastgezet , niet dat b.v de koppakking olie naar binnen lekt via het oliekanaal . Er zijn zo nogal wat optie's . heb je je luchtfilter al gecontroleerd zoals Floris aan gaf , dan kun je dat uitsluiten , en zal het toch een demontage van je cil worden , voor inspectie . Al raad ik je vooraf wel een compressie meting aan.