En wat moet ik dan precies reinigen?Waarschijnlijk zit de carterontluchting (deels) verstopt waardoor de druk in het blok te hoog oploopt en de olie naar buiten wordt geperst. Zal een mix (van waterdamp en olie zijn) wat je terug kan vinden in het membraan, de slangen en waarschijnlijk het luchtfilter. Men noemt het ook wel witte sludge, deze witte sludge komt door vocht in de olie.
Als je veel korte ritjes maakt komt de olie niet goed op temperatuur en kan het blok dit vocht niet verdampen.
Het kan helpen eens een goede lange rit te maken waarbij de motor goed op bedrijfstemperatuur komt.
Natuurlijk wel pas na het reinigen van het systeem, op die manier is het vocht dan definitief verdwenen.
En waarom verbruikt de scooter dan zo mega veel olieEn wat moet ik dan precies reinigen?
En wat moet ik dan precies reinigen?
Post automatically merged:
En waarom verbruikt de scooter dan zo mega veel olie
Dus dat slangetje en luchtfilter bekijken op de witte zooi ?Dat de motor veel olie verbruikt had ik al aangegeven in post #2.
En deze afvoerslang komt uit op het luchtfilter waar hij het afval loost!
Luchtfilter zelf en het (spons) element controleren op de genoemde sludge.
Is dit goedje aanwezig in het luchtfilter kun je er donder op zeggen dat het bij het membraan onder de cilinderkop al fout zit en ook de afvoerslang redelijk vervuild is.
Alles moet dus los en gereinigd worden...
Op de pic hieronder staat aangegeven waar je het spul kunt terugvinden.
View attachment 63956
Nou bijna volle olietank per 1,5 week dus echt bizar hoogAls hij nergens olie lekt , denk ik dat hij dat gebruikt , kan via klep seals of geleiders , of zuigerveer / cilinder slijtage.
Je zou eens de compressie kunnen testen. En wat is ongeveer je olie verbruik?
Als er veel kool aanslag tussen je uitlaat klep komt te zitten zou dat het knallen in de uitlaat verklaren
Er komen als ik uit stilstand rijd wel rookpluimen uit. Zou er dus motorolie kunnen lekken? En waar zou dat probleem liggen ??Een olietank lijkt me niet van toepassing aangezien het hier om een 4 takt motorblok gaat met motorolie.
Kijk, als de motor verder goed reageert en je hebt geen duidelijk olieverlies ergens uit het motorblok vandaan en er geen verdachte rookpluimen uit de uitlaat komen, gaat de motorolie er via een ander kanaal uit!
De druk wat binnenin het motorblok wordt opgebouwd moet immers ook weer ergens in de buitenlucht er uit kunnen.
Gezien de nieuwe milieueisen mag dit niet zomaar geloosd worden maar gaat het afval (vocht en olie) richting het luchtfilter.
Het uitgeblazen lucht gedeelte wordt weer getransporteerd naar een filter op de uitlaat en wordt zogezegd meegenomen en mee verbrandt met de uitlaatslag.
Hij reageert ook wel oke, soms uit stilstand en gashername borrelt hij wel soms flinkEen olietank lijkt me niet van toepassing aangezien het hier om een 4 takt motorblok gaat met motorolie.
Kijk, als de motor verder goed reageert en je hebt geen duidelijk olieverlies ergens uit het motorblok vandaan en er geen verdachte rookpluimen uit de uitlaat komen, gaat de motorolie er via een ander kanaal uit!
De druk wat binnenin het motorblok wordt opgebouwd moet immers ook weer ergens in de buitenlucht er uit kunnen.
Gezien de nieuwe milieueisen mag dit niet zomaar geloosd worden maar gaat het afval (vocht en olie) richting het luchtfilter.
Het uitgeblazen lucht gedeelte wordt weer getransporteerd naar een filter op de uitlaat en wordt zogezegd meegenomen en mee verbrandt met de uitlaatslag.
Er komen soms ook vlammen uit…..Er komen als ik uit stilstand rijd wel rookpluimen uit. Zou er dus motorolie kunnen lekken? En waar zou dat probleem liggen ??
Post automatically merged:
Hij reageert ook wel oke, soms uit stilstand en gashername borrelt hij wel soms flink
Kan het ook komen door een te arm mengsel ? Doordat de boel een heel stuk warmer wordt ?Tsjaa, als je niet alles in 1 topic vermeld wordt het een zoek & puzzeltocht...
In dat geval kun je ook even de tip van Arie in post #4 doorlezen.
Rookpluimen uit een 4 takt motorblok duidt vaak op slijtage van enkele of d.i.v. onderdelen!
Wees dus zo exact als mogelijk in je beschrijving omtrent het euvel wat je momenteel ervaart.
Ja, zelf gemonteerd en denk al zo een 500km!in je 1e post van dit draadje zeg je dat je een 72cc heb. heb je deze zelf gemonteerd? en hoelang rij je al met deze cilinder?