Km aandrijver zip iget loopt achterste voren

superman_4635

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs wat gedoe gehad met m’n Zip IGET (2018). De km teller deed al tijden raar en is zelfs helemaal gekapt, dus toen was ik naar de scooterzaak geweest om dat te laten maken. Die hadden naar mijn weten enkel de km kabel vervangen. Dus gisteren heb ik hem opgehaald en deed de teller het ong 5 km en viel vervolgens weer uit, wat mij was verteld dat dat in de teller unit zou zitten in het ‘dashboard’. Daarom had ik ook maar een nieuw ‘Dashboard’ gekocht en die heb ik vandaag geïnstalleerd.

Het oude dashboard was ook helemaal uitgesleten rond de km kabel dus daar zat de fout dacht ik, totdat ik de het ging testen dmv het voorwiel te draaien. Toen kwam ik erachter dat het boutje in de aandrijver alleen draait als ik het wiel de verkeerde kant op draai en soort van eruit wordt geduwd als ik het wiel de goede kant op draai. Weet iemand hoe dit kan komen?

Met vriendelijke groet,
Superman_4635

Ps. Ook kan het goudkleurige deel van de aandrijver eruit schuiven wat normaal niet hoort naar mijn weten.
Ik las ook onder een YouTube video dat er verschil was tussen de aandrijvers van een zip met caberateur en injectie?
 
Advertisement - register to remove this

bedoel je met "goudkleurige deel" hetzelfde als wat je eerder "boutje" noemt? (zo ja, dat heet een wormwiel) het klinkt alsof je meenemer dan stuk is.
wat gebeurt er als je het uiteinde van je kabel in een accuboormachine zet en de kabel boven op je tellerbak aansluit (en de boormachine zachtjes laat draaien in de goede richting)?
 
bedoel je met "goudkleurige deel" hetzelfde als wat je eerder "boutje" noemt? (zo ja, dat heet een wormwiel) het klinkt alsof je meenemer dan stuk is.
wat gebeurt er als je het uiteinde van je kabel in een accuboormachine zet en de kabel boven op je tellerbak aansluit (en de boormachine zachtjes laat draaien in de goede richting)?
Als ik de kabel handmatig draai geeft deze wel snelheid aan op de teller inderdaad, dus daar zit het probleem niet zover ik weet. Maar het wormwiel waar het vierkante deel van de km kabel in gaat, die wordt eruit gedrukt als ik het wiel de juiste kant op draai en draait wel normaal als ie achterste voren draait. En met het goudkleurige deel bedoelde ik het stuk schroefdraad van de km aandrijver bij het voorwiel. Zoals te zien is op deze link, https://www.zandri.nl/telleraandrijving-piaggio-zip-2000-tot-2018-4-takt-dmp.html# .
Sorry voor de onduidelijke benaming van de onderdelen, ik ben helaas niet heel erg bekend met alle namen van de onderdelen.
 
aha, daar weet ik ook geen naam voor, maar ik weet wel dat die (messing) bus op zijn plek moet worden gehouden door een pennetje dat er dwars op in de behuizing wordt gedrukt. (ook duidelijk zichtbaar op de foto's die je linkt) je kunt checken of dat pennetje er nog in zit?
zo niet zou ik gewoon een nieuwe aandrijver regelen en monteren. en dan pas kijken of je "dashboard" nog nodig is..
 
aha, daar weet ik ook geen naam voor, maar ik weet wel dat die (messing) bus op zijn plek moet worden gehouden door een pennetje dat er dwars op in de behuizing wordt gedrukt. (ook duidelijk zichtbaar op de foto's die je linkt) je kunt checken of dat pennetje er nog in zit?
zo niet zou ik gewoon een nieuwe aandrijver regelen en monteren. en dan pas kijken of je "dashboard" nog nodig is..
Dat pinnetje zit er nog in idd, wat het vreemd maakt dat die bus zo makkelijk eruit schuift. Ik vermoed dat de scooterzaak eraan heeft lopen prutsen. Het dashboard was wel toe aan vervanging gezien de aansluiting van de km kabel helemaal dol gedraaid was in de teller.
 
Dat pinnetje zit er nog in idd, wat het vreemd maakt dat die bus zo makkelijk eruit schuift. Ik vermoed dat de scooterzaak eraan heeft lopen prutsen. Het dashboard was wel toe aan vervanging gezien de aansluiting van de km kabel helemaal dol gedraaid was in de teller.
het gat waar die bus in zit kan ook uitgeslagen zijn waardoor die bus alsnog langs het pennetje kan. anywho, tijd voor een nieuwe meenemer!
(ik heb een tijdje terug de kabel voor de teller van m'n Kymco "gerepareerd", maar die reparatie hield het ook geen maand, met een nieuwe kabel werkt het gewoon weer.)
 
Ik heb hem net laten repareren, en wat bleek was dat er zand in gekomen was en de aandrijver dus helemaal kapot gedraaid was. Dus vandaar dat hij het niet meer deed zoals normaal. Nu hapert hij nog een beetje dus weet iemand welke smeer ik het beste kan gebruiken om dit te verhelpen?

Bedankt allemaal voor de reacties btw :)
 
Back
Top