keerring morini

Formula MHT

Well-Known Member
Ik kom niet echt meer verder met mijn morini blokje

Probleem: De keerringen aan de vario kant.

De keerring die er als eerste in gaat moet voorbij het wormwieltje (zeg maar schroefdraad voor de oliepomp, deze komt ook tegen de krukas te zitten).

Hoe kan ik dit het beste doen?
Krukas er half in slaan en dan keerring er op schuiven en de kruk verder slaan tot de wangen tegen de lagers aanzitten en dan de keerring verder drukken?

lagers zitten dus al int blok!
 
Advertisement - register to remove this

dat kan gewoon , met een kookplaat.

ook met een gasbrander wil het..

en volgens mij wil het zelfs later nog vanaf de andere kant met een speciaal gereedschapje als het echt moet..
 
maar dan verneuk ik toch me keerring als ik die eerst in het blok doe en daarna verwarmen..?

en sowieso knalt die keerring er toch uit als ik mijn krukas al laatst erin doe.

of zie ik dat nu verkeerd:p
 
eerst pak je de krukas die in de vriezer gooien.
lagers erover schuiven ( soms lukt het niet dan kan je nog VOORZICHTIG met een bus de lager er op tikken ( op de binnenste rand slaan!!! )

(o) <-- lager zachtjes tikken op de binneste rand --> o

dan het carter verwarmen ( onstekings kant eerst!! )
goed warm stoken zodat de krukas met de lagers erin valt!! dus niet op slaan!!!

als je warm genoeg stookt dan valt de krukas er zo in!

dan andere carter verwarmen ( vario kant )
ook net zo warm stoken dat krukas met lager er in valt en dan erop letten dat je de drijfstang goede kant uitsteekt.

en dan kruislings de bouten aan draaien.

keeringen met een lagerbus voorzichtig er in slaan en eerst wat vet aan de keeringen doen zodat hij soepel over de krukas kan geschoven worden.
 
eerst pak je de krukas die in de vriezer gooien.
lagers erover schuiven ( soms lukt het niet dan kan je nog VOORZICHTIG met een bus de lager er op tikken ( op de binnenste rand slaan!!! )

(o) <-- lager zachtjes tikken op de binneste rand --> o

dan het carter verwarmen ( onstekings kant eerst!! )
goed warm stoken zodat de krukas met de lagers erin valt!! dus niet op slaan!!!

als je warm genoeg stookt dan valt de krukas er zo in!

dan andere carter verwarmen ( vario kant )
ook net zo warm stoken dat krukas met lager er in valt en dan erop letten dat je de drijfstang goede kant uitsteekt.

en dan kruislings de bouten aan draaien.

keeringen met een lagerbus voorzichtig er in slaan en eerst wat vet aan de keeringen doen zodat hij soepel over de krukas kan geschoven worden.

Ey sjaak, we hebben het over morini
dit is nutteloos voor mij!

desondanks toch bedankt:p
 
oliepomp moet je ook pas na de keerringen monteren.

op me werk schuiven we altijd over dat grove schroefdraad waar de oliepomp overheen loopt een binnenband van een fiets (ingesmeerd met olie). daar schuiven we de achterste keerring overheen.
die band is bedoeld zodat je de keerring niet kapot maakt op dat "schroefdraad".

fietsband eraf halen. dan kan je zo de voorste keerring erop schuiven.

en als laatste de oliepomp monteren.

doe wel een klodder vet in het gedeelte waar de oliepomp tegen de krukas loopt.
 
Ow stom had ik niet in de gaten..
over morini kan ik geen goed woord over vertellen wij maken dit soort blokken niet;) probleem blokken zijn het.
vooral de ditech versie.

maar ik had het dus eigelijk over een minarelli blok;)

maargoed suc6 ermee
 
als je een Morini blok goed maakt is er niks aan de hand..

dat je die blokken gewoon niet maakt is gewoon zwak eigenlijk...

dat zegt mij meer over jou/jullie vaardigheden dan over het blok..

een Di-tech blok is mischien niet het meest ideale blok , maar het is en blijft gewoon materiaal , je laat je toch niet de baas worden door een stukje materiaal??

en als het niet wil zoals het hoor kun je er oplossingen voor zoeken , en er niet voor weglopen en het materiaal de schuld geven , dat is natuurlijk wel heel erg makkkelijk ;)
 
Fabeltje dat morini kut is:|
Okee, ik heb er ontzettend veel werk aan.. maar dat is bijna bij elke sloopscooter. Morini is gewoon iets verder zoeken dan je neus je lang is.
Ook zit het anders in elkaar wat dan wel weer een uitdaging is :p

Toch heb ik een hele leuke setup bij elkaar weten te brengen!
 
Ow stom had ik niet in de gaten..
over morini kan ik geen goed woord over vertellen wij maken dit soort blokken niet;) probleem blokken zijn het.
vooral de ditech versie.

maar ik had het dus eigelijk over een minarelli blok;)

maargoed suc6 ermee

morini is ook niet zo mijn blok. maar dat het echt probleemblokken zijn nee.
morini kan juist heel erg goed lopen zelfs, en is niks moeilijker om aan te sleutelen als een mina blok ofzo vind ik dan.

Ditech dat is iets waar ik wel een hekel aan heb, mja daar hebben we zoveel gezeik mee gehad.
 
Back
Top