Keerring am6 blok blijft eruit schieten

Jorrit Hoekstra

New Member
Goedemiddag, ik heb een probleem waarvan ik de oorzaak maar niet kan vinden.

Ik heb een yamaha dt 50 (am6 blok) met de volgende setup:

85cc gietzijer TPR
44 mm slag krukas TPR
Hpi race ontsteking
24mm polini pwk carb sproeier 120
malossi membraam
polini 5 plaats koppeling

Ik heb het blok gereviseerd en alles deed het helemaal prima, ik heb hem toen een beetje afgesteld en hij reed al best goed. Maar een paar dagen geleden reed ik en toen begon hij te stotteren. Eindstand keerring was er uit geschoten (ontsteking kant), ik een nieuwe halen en erin gezet en ging effe een stukje testrijden. En na 500m hoor ik een harde plop en kwam er wat rook bij de ontsteking vandaan en hij was er weer uit geschoten.

Toen ging ik langs bij wat scooterzaken en ze zeiden dat ik hem ook dicht kon lijmen, dus ik heb de keerring zaterdag vast gezet met epoxy. Dus ik heb net netjes te ontsteking op tijd gezet, ik kick een keer langzaam om te kijken of alles goed gaat. En daarna kick ik 2 keer om hem te starten, en toen schoot de keering bij de koppeling eruit.

Iemand die mij kan helpen wat hier de oorzaak van is?
ik word er nu al schijtziek van en kan ook niks op internet of op dit en andere forums vinden wat me helpt

Als iemand vragen heeft hoor ik het graag!

(edit: )


Ik heb de zuiger en zuigerveer nagecheckt en die zijn nog goed
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dus op één of andere manier krijg je een overdruk in je carter.
Ik weet niet hoe zo'n AM6 blok precies in mekaar zit maar ik verdenk toch je zuiger/zuigerveren.

Edit:

Zit de zuiger wel juist om?
Uitlaat niet verstopt?
 
Wat Sparky al zegt carter druk te hoog , compressie lekkage langs zuiger . Normaal heb je juist onderdruk in je carter om het mengsel aan te zuigen. Of je spoelpoort blijft te lang open staan , waardoor een deel van je compressie terug gedrukt wordt , het carter in .
Heb je de compressie druk al eens gemeten?
 
Dus op één of andere manier krijg je een overdruk in je carter.
Ik weet niet hoe zo'n AM6 blok precies in mekaar zit maar ik verdenk toch je zuiger/zuigerveren.

Edit:

Zit de zuiger wel juist om?
Uitlaat niet verstopt?
zuiger wijst met het pijltje naar de uitlaat dus die zit goed en de uitlaat is ook niet verstopt maar bedankt voor je berichtje

Wat Sparky al zegt carter druk te hoog , compressie lekkage langs zuiger . Normaal heb je juist onderdruk in je carter om het mengsel aan te zuigen. Of je spoelpoort blijft te lang open staan , waardoor een deel van je compressie terug gedrukt wordt , het carter in .
Heb je de compressie druk al eens gemeten?
Ik heb de compressie nog niet gemeten, maar ik heb mn zuiger 200/250km geleden vervangen dus het lijkt me sterk dat daar iets mis mee is. En het is sowieso erg apart want 2 weken geleden heb ik nog 125 kmh gereden en ik heb sinds dien niks aangepast. Dit hele probleem komt echt uit het niets.

Maar ik ga de compressie zo snel mogelijk meten, heel erg bedankt voor je bericht!
 
Lijm je de keerring van de koppelingskant er toch ook gewoon erin.

Misschien knalt dan de voetpakking eruit.
 
zuiger wijst met het pijltje naar de uitlaat dus die zit goed en de uitlaat is ook niet verstopt maar bedankt voor je berichtje


Ik heb de compressie nog niet gemeten, maar ik heb mn zuiger 200/250km geleden vervangen dus het lijkt me sterk dat daar iets mis mee is. En het is sowieso erg apart want 2 weken geleden heb ik nog 125 kmh gereden en ik heb sinds dien niks aangepast. Dit hele probleem komt echt uit het niets.

Maar ik ga de compressie zo snel mogelijk meten, heel erg bedankt voor je bericht!
Ik zou je squish eens nakijken, als alles gewoon klopt vastzetten met silicoon
 
Lijm je de keerring van de koppelingskant er toch ook gewoon erin.

Misschien knalt dan de voetpakking eruit.
bedankt voor je bericht, mijn voetpakking ziet er nog als nieuw uit.
Post automatically merged:

Dus:

- Compressie is goed dus zuigerveren en cilinderwand nog goed.
- zuiger zit goed om.
- Uitlaat niet verstopt.
- Keerring (ontsteking) zit goed vast (klinkt wel alsof hij eruit is).
- Keerring koppeling zit er nog goed in (is er nooit uit geschoten alleen dacht ik van wel).
- Voetpakking is nog goed.

Iemand die me nog kan helpen? Ik weet echt niet hoe ik verder moet
 
Last edited:
keerringen moet je droog erin zetten zonder lijm of iets. Als hij eruit plopt dan is de kans groot dat wanneer je hem lijmt hij alsnog gaat lekken.

Keerringen floepen eruit bij overdruk. In principe is er geen overdruk in je carter te vinden.
Zoals dit filmpje aantoont:

Wanneer dit wel het geval is betekent dit dat er overdruk is in je carter. Situaties waarin de druk hoog is:

arbeid
compressie

Je kunt jezelf af gaan vragen hoe komt die druk daar? Dit kan wanneer je uitlaatpoort dermate vervuilt is dat hij zijn overdruk deels via de spoelpoort richting je carter blaas. Echter vertel je dat hij tijdens het rondgooien al uit gooit.

Conclusie lijkt mij in deze dat de compressie richting het carter vertrekt. Eigenlijk zou dit dus goed een verstopte uitlaat kunnen zijn zoals Sparky aangaf. Heb je dit goed gecontroleerd?

Zeker na een revisie waar je wellicht veel olie hebt gebruikt kan er koolophoping in de uitlaat ontstaan..
 
Last edited:
Ik heb de uitlaat ontkoolt en het heeft niks veranderd.
Vandaag heb ik de timing van de ontsteking veranderd en nu doet hij het wel, ik heb gereden vandaag en hij reed goed. Maar na 20 minuutjes rijden begon hij weer te stotteren alsof de keerring er weer uit is geschoten, maar ik hij zit er nog door de epoxy die ik heb gebruikt.
als ik mijn koppeling in trek of in de neutraal gas geef jankt hij heel erg mooi in de toeren zoals het zou moeten, maar tijdens het rijden (hoe meer gas hoe erger) begint hij te stotteren en te schokken. Hoe meer gas hoe meer druk er opbouwt denk ik.

Misschien is de krukas niet recht.. En wurmen op die manier de keering steeds eruit.
Hoe kan ik controleren of hij niet meer recht is?
 
Ik heb de uitlaat ontkoolt en het heeft niks veranderd.
Vandaag heb ik de timing van de ontsteking veranderd en nu doet hij het wel, ik heb gereden vandaag en hij reed goed. Maar na 20 minuutjes rijden begon hij weer te stotteren alsof de keerring er weer uit is geschoten, maar ik hij zit er nog door de epoxy die ik heb gebruikt.
als ik mijn koppeling in trek of in de neutraal gas geef jankt hij heel erg mooi in de toeren zoals het zou moeten, maar tijdens het rijden (hoe meer gas hoe erger) begint hij te stotteren en te schokken. Hoe meer gas hoe meer druk er opbouwt denk ik.


Hoe kan ik controleren of hij niet meer recht is?
Klinkt het dan meer als een ontstekingsprobleem of een carb probleem wellicht?
 
Klinkt het dan meer als een ontstekingsprobleem of een carb probleem wellicht?
ik zelf denk dan ontsteking, maar hoe zou kan mijn ontsteking ineens niet meer goed werken? Ik heb het zelf nieuw besteld en heb er echt maar een paar keer mee gereden.

Zijn er dingen in mijn ontsteking die ik door moet/kan meten? Zo ja wat dan precies?
 
Als je keerring er niet uit schiet dan gaat hij op een andere manier zijn druk wegblazen. Waarschijnlijk via de binnenzijde van de keerring. Vervolgens is je keerring lek en lijkt het alsof hij eruit gesprongen is.

Zoals ik zei is het vastlijmen ervan geen optie.
 
Back
Top