Zip 4T Keerring vervangen

Huugoo

Well-Known Member
Hallo,

Omdat ik (bijna) geen verstand heb van 4 takt en ik er bijna ook nooit aan sleutel stel ik mijn vraag hier even.

Hoe kan je de keerring vervangen van de krukas aan de ontstekings kant. Je hebt ook te maken met olie etc.

Ik hoop graag op zo'n uitgebreid mogelijk uitleg.

Gr.
 
Advertisement - register to remove this

normaal geproken gaan ze niet zomaar lek , en helemaal niet aan de ontstekingskant! weet je echt zeker dat het wel de keerring is die lek is?

ik weet niet hoe hoog de olie precies zit , dit kun je wel zien aan de peilstok en vergelijken met de hoogste van de krukaskeerring , als deze er ruim onder zit weet je dat er dus geen olie ten hoogte van de keerring zit.. dus kan deze er dan gewoon uit ..
 
Er likt flink olie als de motor warm is(dus wanneer de olie dun is). pakking van het reservoir is het niet, en er ligt een plasje olie bij de ontstekings kant.
 
tja , is ook lastig om draaiend te bekijken :p

wat ik zou doen is even alles schoonmaken en zeker weten dat het daar echt vandaan komt! als je dit al niet hebt gedaan!
 
Heb ik gedaan, ik dacht eerst dat het een carter scheurtje was. Maar dat bleek niet zo te zijn. En het hele blok zat onder de olie, maar net bij de krukas stopte het ongeveer.

Kan weinig anders zijn neem ik aan? staat 12xxx op de teller. Dus niet echt een super nieuwe meer..
 
dit km stand moet eigenlijk geen probleem zijn!

wat kan is dat er teveel olie in zit , meestal is laag op de peilstok beter dan maximaal!

wat ook kan is dat de carterontluchting niet goed werkt , dan kan gaat het via de weg van de minste weerstand , in dit geval dan de keerring!

Maar de keerring kan natuurlijk ook gewoon lek gaan! ik zou iig even de keerring vervangen , en meteen de ontluchting nakijken , en de olie nazien , of nog beter gewoon vervangen als je niet weet wat erin zit!
 
Dus ik moet gewoon de keerring eerst even vervangen? En hoe doe ik dit, Zoals ik al zei in mijn 1e post. Ik heb weinig verstand van 4 takt.
 
als de keerring gewoon in zicht zit kun je deze vervangen , alleen moet je deze er dan uit zien te krijgen!

hoe je dit doet is lastig te zeggen ,je kunt het proberen met een schroef , deze draai je een klein eindje in de keerring en zo trek je de keerring eruit , maar dit werkt niet altijd even goed!

en dan een nieuwe erin uiteraard , als je de olie eraf laat lopen doe je dit het beste voor je de boel los haalt.
 
Inderdaad, maak met een scherpe priem voorzichtig een klein puntje in de keerring en schroef er dan een parkertje in. Je kunt hem er dan met de griptang uit trekken.

Let wel op dat alles voorzichtig doet. Parkertje schuin er in tegen het carter of krukas aan = beschadiging, en dan heb je een veel groter probleem. Ook niet te ver er in draaien!

Best koop je van te voren een nieuwe keerring zodat je precies kan meten hoe ver je kan gaan. Zorg voor een goede schuifmaat etc.

Verder nog een tip voor het monteren, maak een bus die dezelfde (buiten)diameter heeft als de keerring (Dit kan bijvoorbeeld ook uiteinde van zo'n pvc verwarmingsbuis zijn als die toevallig in de goede maat verkocht word.)

Let ook op dat je weet hoe diep hij moet komen te liggen, vaak is het niet zo dat ie gewoon helemaal er in moet. Koop dus 2 keeringen (die dingen kosten toch bijna niks) als je hem dan per ongeluk te ver drukt (of scheef ofzo) dan heb je nog een kans ;)
 
Bij een piaggio 4t blok kan de keerring er helemaal tot het einde in.
Ik controleer daarna altijd wel met een schuifmaat oftie overal even diep zit.

Maar ik denk eerder dat je voetpakking lek is (gebeurd wel is vaker ongeacht de km stand)
Of er zit veelsteveel olie in het carter (door bijv. een lekke zuiger of een verstopte carteronluchting.)
 
Ja ik heb de keerring vervangen, maar hij lekt dus op 2 plekken. Ook bij de koppaking(kan ook voet pakking zijn maar t lekt al bij de kop, dus lijkt me dat de beste optie). Is dit veel voorkomend? en hoe vervang in deze, gewoon zelfde als 2 takt niet toch?:p
 
Nee is niet hetzelfde, je moet daarna de motor weer op tijd in elkaar zetten :p Maar daar zijn vast wel how-to's van te vinden.
 
Ja ik heb de keerring vervangen, maar hij lekt dus op 2 plekken. Ook bij de koppaking(kan ook voet pakking zijn maar t lekt al bij de kop, dus lijkt me dat de beste optie). Is dit veel voorkomend? en hoe vervang in deze, gewoon zelfde als 2 takt niet toch?:p

Kan ook nog de kleppendekselpakking zijn.
Koppakking gaat bijna nooit lek.
 
Back
Top