IVA Lux50 ratelend/tikkend/knetterend geluid uit blok

Nimoto150

New Member
Goedenavond forumleden,

Sinds een aantal weken komt er een ratelend/tikkend geluid uit m’n scoot. Het lijkt vanachter het kleppendeksel te komen. Stationair klinkt het allemaal nog prima maar zodra ik ook maar een beetje gas geeft begint het daar te “knetteren” en voelt, maar vooral klínkt het allemaal wat “rauw” achter het kleppendeksel (Ik zal zsm een video of geluidsfragment uploaden)

Onlangs heb ik de olie ververst, bougie vervangen, filter en carb gereinigd en de kleppen gesteld op 0.10 in en uit. In eerste instantie dacht ik dat het geluid van m’n kleppen kwam of misschien olie tekort maar dit is niet het geval. Zou het kunnen dat het de distributieketting is die ruim is of niet goed op spanning staat? Hij leek goed op spanning te staan voor zover ik dat met de hand kon beoordelen, heb eigenlijk geen idee hoe strak die al dan niet hoort te staan? Dacht dat dit zelfregelend is dmv kettingspanner?

Het betreft een IVA Lux van 2016, 12xxx km, ontgrensde CDI en Naraku vario 6,5 gr. rollen. Naraku v-snaar. Verder alles standaard

De scooter start en loopt in principe altijd prima, ook stationair. Ik merk verder aan het rijgedrag niets verontrustends behalve dat ie dus wat “rauw” klinkt. Wel is een aantal maanden geleden m’n v-snaar geknapt. Liep na vervanging weer prima maar het geratel en getik is pas later begonnen. Wat kan dit zijn? Moet ik me zorgen maken?

Mvg Leo
 
Advertisement - register to remove this

doe maar eens een geluidsopname, voor we wild gaan gokken (al denk ik dat als het geluid na het vervangen van je snaar begonnen is, je het dáár zou moeten zoeken)
hadden je kleppen nog enige speling vóór je ze stelde?
 
Weet zo ff niet meer op welke stand de de inlaatklep stond maar hij stond niet meer dan 0,01/0,02 buiten de marge. Het was niet dramatisch zegmaar. Uitlaatklep stond netjes op 0,10, net als de inlaatklep nu. Kan eerdaags nog eens proberen om de uitlaat iets ruimer te zetten. Heb het idee dat het ook nog wel eens bij de vario vandaan kan komen (rolletjes die tegen de wand van de vario tikken?) hierbij een link naar het filmpje

 
Ik heb geen idee wat dit kan zijn echter wat ik wel zie op het filmpje is dat je display van je cockpit raar doet.
Ik neem aan dit display moet gewoon aan gaan als je de scooter op contact zet, hier zie ik het pas aangaan als je de startknop drukt en wel pulserend.
Lijkt erop dat het display geen accuspanning krijgt maar louter en alleen werkt op de niet zo stabiele gelijkspanning van je spanningsregelaar.
Misschien is dit ook het probleem vooral als jouw scooter een dc-cdi heeft.
Kijk eens of alle zekeringen nog in orde zijn.
 
Dat knipperen van het led display komt, volgens mij, door de frequentie van de ledjes. Door de filmsnelheid lijkt het dan of deze knipperen. Met het blote oog zien wij dat niet.
 
Weet zo ff niet meer op welke stand de de inlaatklep stond maar hij stond niet meer dan 0,01/0,02 buiten de marge. Het was niet dramatisch zeg maar. Uitlaatklep stond netjes op 0,10, net als de inlaatklep nu. Kan eerdaags nog eens proberen om de uitlaat iets ruimer te zetten. Heb het idee dat het ook nog wel eens bij de vario vandaan kan komen (rolletjes die tegen de wand van de vario tikken?) hierbij een link naar het filmpje

onder "prima starten" versta ik iets anders ;) maar ik ben denk ik verwend.
ik vind vooral de zware "slag" tijdens het starten verontrustend, het lijkt wel een oude kromhout scheepsdiesel dan, maar dat is weg zodra ie aanslaat.
als je méér ratel wilt, moet je die uitlaatklep op 0,15 zetten ja. maar "een klep die je hoort, wordt niet vermoordt" is een oude wijsheid die ik van oude monteurs leerde. (en ik kan van het gesnor van de klepjes van m'n Kymco genieten als het zwaardere lawaai op topsnelheid "wegwaait")
variorollen kunnen ook ratelen, maar zo te horen komt het meer onder je kleppendeksel/uit je motorblok dan dáár vandaan.
 
Back
Top