Is het misschien mogelijk een samen gesteld lijstje te maken welke scooters / brommers wel op E10 benzine zouden kunnen rijden.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik vraag mij af of er scooters zijn die wel op E10 benzine kunnen rijden. Dit zou ik graag willen weten omdat de prijs voor E5 best wel fors is per liter.

Is het mogelijk om hiervoor een lijstje te maken..
 
Advertisement - register to remove this

Leuk als er een overzicht wordt gecreeerd, ben wel benieuwd of er al veel fabrikanten zijn waarbij je de tank kan vullen met E10 zonder problemen.

Mocht iemand wat gevonden hebben, zou er dan ook een link(of foto/filmpje) waar het dan wordt vermeldt?
 
E10 is voor het gebruik van een scooter geen probleem, het stilstaan is waar het meestal minder lekker gaat. Ethanol trekt water aan (dus ook in vlotterbakken, leidingen en benzinetanks) laatst met een kameraad van me de carbs van zijn r1 schoongemaakt onderin van deze carbs lag Eem druppeltje water. Hierdoor kan een motor of scooter natuurlijk slechter gaan lopen. Ook zorgt ethanol voor de bij sommigen bekende “uitgeharde pvc” leidingen dit gaat minder goed aansluiten en lekken of breken. Ook gaat de binnenkant van een tank sneller roesten door het aangetrokken water en vult de vlotterbak zich helemaal met water bij het helemaal leegrijden van de tank. In het gebruik is het zo dat de chemische energie van ethanol lager is dan dat van benzine, ethanol heeft wel een hoger octaangehalte (105) waardoor er meer vermogen te behalen valt met de juiste afstelling maar een slechter verbruik. In de nascar wordt er inmiddels ook al geracet met e85 als ik mij niet vergis. Je kan het dus vergelijken met een banaan en een havermoutreep voor menselijk eten, de banaan is in volume groot maar geeft snel energie maar deze energie is in Een uurtje weer op waardoor je weer honger krijgt. De havermoutreep is kleiner in volume maar als je hem eet heb je een paar uurtjes geen honger maar ook geen buitengewone energie (voor veel
Bodybuilders is de banaan daarom ook de perfecte pre-workout snack) maar oke, ik ben een beetje afgedwaald. Door het hogere octaangehalte brandt e10 heter dan e5, scooters worden tegenwoordig allemaal erg arm afgesteld waardoor de blokjes ontzettend heet kunnen worden. Een grotere sproeier zou met e10 dus geen kwaad kunnen. Het probleem is dus meer dat scooters niet gemaakt worden voor e10, een scooter zou e10 bestendigd zijn met: een plastic tank, geen pvc slangetjes, een grotere sproeier, en eventueel iets voor een betere koeling.
 
E5 is misschien duurder per liter maar wel zuiniger. Dus in verhouding valt het allemaal wel mee, zeker met een scooter. Daarbij is een tank van 5 liter dan misschien een paar euro duurder per week en dus circa 100-120eu op een jaar meer.
 
Ik heb hier dit jaar met een kameraad van een schoolproject over gedaan, e10 leverde ik mijn aerox een vermogensvermindering van 1,5% op dit kan je in de praktijk omzetten in 1,5% meer verbruik. Volgens mij is e5 momenteel een boel duurder dan e10 dus dit verdien je makkelijk terug
 
100-120 euro is best veel. Ligt er natuurlijk wel aan of je brommer er tegen kan. Maar als die t kan hebben is het toch snel bespaart
Meeste mensen rijden maar 3 kwart jaar dus kom je op 90 eu. Daarbij een vervuilde tank en roestvorming op de kleppen is ook niet bevorderlijk.
Ik heb hier dit jaar met een kameraad van een schoolproject over gedaan, e10 leverde ik mijn aerox een vermogensvermindering van 1,5% op dit kan je in de praktijk omzetten in 1,5% meer verbruik. Volgens mij is e5 momenteel een boel duurder dan e10 dus dit verdien je makkelijk terug
Dat is op de korte termijn. Als je scooter niet goed loopt door de roestvorming in de tank of roet op de kleppen krijg je er ook koppijn en vermogenverlies van. Kun je dure additieven toe gaan voegen en ben je even duur uit.
Daarbij is het nog al tegenstrijdig om je scooter rijker af te gaan stellen, omdat je goedkoper wil tanken.
 
Dat is op de korte termijn. Als je scooter niet goed loopt door de roestvorming in de tank of roet op de kleppen krijg je ook koppijn van. Kun je dure additieven toe gaan voegen en ben je even duur uit.
Ethanol brand schoner dan benzine, leg maar een wat schoonmaakalcohol op een bordje/steen en wat benzine. De alcohol zal een alleen in het donker zichtbare blauwe vlam hebben waar de benzine een met zwarte rook pluimende gele vlam zal hebben. Ethanol laat dus minder rotzooi achter. Roest in de tank heb ik in mijn eerder post ook benoemd, maar mijn aerox heeft een plastic tank.
Post automatically merged:

Voor de mensen die nog een visualisatie willen van hoe vee schoner ethanol brand:
 
Last edited:
E5 bevat meer energie waardoor de verbranding optimaler is. E10 resulteert roet op de kleppen en in onderdelen van de motor. E10 is dus feitelijk alleen goed voor scooters met plastic kleppen en lagers ;). Ik weet niet of je het nog besparen kan noemen wanneer je E10 tankt, als daar de levensduur van je motor mee achter uit gaat.
 
Last edited:
Ik ben benieuwd waar je vandaan haalt dat e10 roet achterlaat op kleppen, zoals ik eerder al zei bij de verbranding van ethanol komen veel minder schadelijke stoffen vrij dan bij e5
Post automatically merged:

Om dit naast het filmpje dat ik heb gepost ook nog even scheikundig te onderbouwen heb ik de verbrandingsformules van zowel benzine als ethanol erbij gepakt.
Ethanol: c2h5oh+3,5o2 —> 2co2+3h2o
Benzine: c7 4h13 4+10,8o2–> 7,4co2+6,7h20
Wat natuurlijk meteen opvalt aan deze twee verbrandingsreacties is de co2 uitstoot, bij ethanol zijn dit 2 moleculen waar dit bij benzine met 7,4 moleculen bijna 4 keer zo veel is. Ook valt op dat de verhouding h/c (hydrogen/carbon) bij ethanol 3 is en bij benzine 1,8. Het interestante aan hydrogen (waterstof) is dat de stof die overblijft bij verbranding water is, erg onschadelijk voor het milieu.
 
Last edited:
De onderdelen die gebaat zijn vettig te zijn komen bij een 4 takt niet in aanraking met de brandstof dacht ik? Bij een 2 takt in een scooter is dit inderdaad wel het geval
 
Wel bij een onvolledige verbranding. Als ethanol water aan trekt lijkt me dat niet echt optimaal voor een correcte verbranding, wat resulteert een stotterende/slechter startende scooter. Bij een 2takt kan de bougie ook vochtig worden toch?
 
Ethanol trekt water aan ook uit de atmosfeer dit is echter ongelofelijk weinig, het mengsel dag hier ontstaat drijft op benzine. Dit zorgt dus alleen voor die problemen bij een bijna lege tank. Maar hoe zit het nou met het ontvetten van de onderdelen die vet moeten zijn?
 
Ethanol trekt water aan ook uit de atmosfeer dit is echter ongelofelijk weinig, het mengsel dag hier ontstaat drijft op benzine. Dit zorgt dus alleen voor die problemen bij een bijna lege tank. Maar hoe zit het nou met het ontvetten van de onderdelen die vet moeten zijn?
Kleppen horen vet te zijn en hier komt mengsel langs.
 
Lijkt mij onwaarschijnlijk, naast het feit dat kleppen nergens in contact komen met de olie (bovenkant van de klepstelen wel maar tussen de klepstelen en de klepschalen zit een klepseal) bovendien ontvet benzine ook best aardig. Dit lijkt mij dus niet het probleem met e10.
 
Klopt, zal ook minimaal zijn en ik klink wel anti E10, maar tank het ook nog wel eens. Ben ook pietjelut betreft eens in het jaar een kleppen reiniger in m'n tank te gooien wat voor mij goed voelt en misschien placebo is. Aan het einde van de streep denk ik niet dat E5 betreft een scooter iets is om op te besparen.
Ben wel zuinig betreft andere dingen, zo heb ik gister ziggo gebeld voor een 10tje per maand korting. Wel een interessante discussie waarop een hoop onduidelijkheid is bij mensen. Scheikunde is voor mij abracadabra, maar ik zal morgen in alle rust je filmpje bekijken betreft de vervlieging van alcohol/benzine.
 
Back
Top