E10 is voor het gebruik van een scooter geen probleem, het stilstaan is waar het meestal minder lekker gaat. Ethanol trekt water aan (dus ook in vlotterbakken, leidingen en benzinetanks) laatst met een kameraad van me de carbs van zijn r1 schoongemaakt onderin van deze carbs lag Eem druppeltje water. Hierdoor kan een motor of scooter natuurlijk slechter gaan lopen. Ook zorgt ethanol voor de bij sommigen bekende “uitgeharde pvc” leidingen dit gaat minder goed aansluiten en lekken of breken. Ook gaat de binnenkant van een tank sneller roesten door het aangetrokken water en vult de vlotterbak zich helemaal met water bij het helemaal leegrijden van de tank. In het gebruik is het zo dat de chemische energie van ethanol lager is dan dat van benzine, ethanol heeft wel een hoger octaangehalte (105) waardoor er meer vermogen te behalen valt met de juiste afstelling maar een slechter verbruik. In de nascar wordt er inmiddels ook al geracet met e85 als ik mij niet vergis. Je kan het dus vergelijken met een banaan en een havermoutreep voor menselijk eten, de banaan is in volume groot maar geeft snel energie maar deze energie is in Een uurtje weer op waardoor je weer honger krijgt. De havermoutreep is kleiner in volume maar als je hem eet heb je een paar uurtjes geen honger maar ook geen buitengewone energie (voor veel
Bodybuilders is de banaan daarom ook de perfecte pre-workout snack) maar oke, ik ben een beetje afgedwaald. Door het hogere octaangehalte brandt e10 heter dan e5, scooters worden tegenwoordig allemaal erg arm afgesteld waardoor de blokjes ontzettend heet kunnen worden. Een grotere sproeier zou met e10 dus geen kwaad kunnen. Het probleem is dus meer dat scooters niet gemaakt worden voor e10, een scooter zou e10 bestendigd zijn met: een plastic tank, geen pvc slangetjes, een grotere sproeier, en eventueel iets voor een betere koeling.