intercooler

Originally posted by ABT
Ja als je de compressor erop zet loopt ie veel te arm, maar met ram air krijg je denk ik max 0,.. bar druk en met een compressor 8bar dus dat is niet echt te vergelijken denk ik.

daar heb je gelijk in :) , maar ik heb ook eens gereden zonder deksel op m'n filterbox terwijl het stormde. Als de wind schuin van achter kwam (en er dus in blies) ging hij inhouden. Dus er moet nog iets aangepast worden voor ram air werkt.
 
Last edited:
Originally posted by ABT
Idd, maar zou je dan powerjet nodig hebben om het werkend te krijgen ofzo?

Ik denk dat een powerjet a la dure kart carbu's de beste oplossing zal zijn ja. Gewoon net wat extra benzine bij hoge toerentallen. Alleen zal het zeker een klotewerk zijn om het goed lopend te krijgen, ik denk dat het toch altijd risico-vol blijft. En tja...je zal er alleen wat aan hebben op 400 meter sprints denk ik.
 
tja maar dan heb je het ook echt over 400m sprints (mocht het iets uitmaken). Zodra je het over 150m heb, zit je dan met je mooie ram air :)

Misschien komt me dure kartcarb toch nog van pas.

edit:
als je nou een kleine airbox neemt (tegrote van een kartbox) dan wordt hier toch veel sneller druk opgebouwd?

zou dit dan toch iets kunnen opleveren incombinatie met een kartcarb?
 
Originally posted by Cloak
tja maar dan heb je het ook echt over 400m sprints (mocht het iets uitmaken). Zodra je het over 150m heb, zit je dan met je mooie ram air :)

Misschien komt me dure kartcarb toch nog van pas.

edit:
als je nou een kleine airbox neemt (tegrote van een kartbox) dan wordt hier toch veel sneller druk opgebouwd?

zou dit dan toch iets kunnen opleveren incombinatie met een kartcarb?

Een gewone kartbox is een mooi formaat hoor.
Verder denk ik echt niet dat het de moeite waard is, vanwege het risico, en het profijt wat je ervan hebt.
 
Stel je zou dit gaan testen, dan is er (lijkt mij) ook een groot verschil tussen wind me of wind tegen, wind kracht 2 of 5......buiten dat, wat zou het nou voor schade kunnen opleveren als je begint met je powerjet te rijk te zetten.


edit:
Als dit wat extra's zou gaan opleveren zou je toch iets van een lichte boost moeten voelen zodra je boven de 100 komt(of niet :) ).
 
Last edited:
Als je de carb compleet in die overdruk zet dan heb je daar toch geen powerjet voor nodig?

Cloak: als het vermogen meer zou worden bij meer druk lijkt me dat geleidelijk gaan dus zal je geen echte boost voelen denk ik..
 
Originally posted by Honda NSR-II
Als je de carb compleet in die overdruk zet dan heb je daar toch geen powerjet voor nodig?

idd, daarom dacht ik ook eraan om de vlotterbak ontluchting aan te sluiten op de aanzuigbuis van de ram air
 
Als mijn scootie af is , ga ik dit zeker een keer testen......maak ik gewoon een grote lucht vanger in in me kartbox eindigen (maak ik deze wel eerst ff helemaal dicht)....ben benieuwd

(test het wel eerst ff met me gila :) )
 
Een intercooler heeft alleen nut op een geblazen motor omdat de 'koele' buitenlucht samengeperst wordt in de compressor of G-lader of turbo.Dus door die samenpersing komen alle luchtdeeltjes dichter bij elkaar en gaan ze sneller bewegen. Doordat ze sneller gaan bewegen worden ze warmer.En als iets warm word, zet het uit.Ook gewoon lucht dus.Die warme lucht word in de intercooler weer door de buitenlucht afgekoeld en komt dus weer samen zodat er meer geblazen lucht in het blok past.De computer past zn inspuiting daar weer op aan en zo krijg je dus de extra pk's bij een geblazen motor.Ik ga zelf trouwens een 2e intercooler op mn G40 zetten.
 
met een compressor 8bar dus dat is niet echt te vergelijken denk ik.

met een compressor krijg je nooit zoveel bars, hooguit 2bar ofzo.Ik heb met mijn G40 met een andere chip en kleinere poelie 1,2 bar en dat is voor een G-lader vet veel.TDI'tjes kunnen wel meer druk leveren maar ver over de 2 bar zullen ze echt nooit komen hoor.
 
Originally posted by scully
Een intercooler heeft alleen nut op een geblazen motor omdat de 'koele' buitenlucht samengeperst wordt in de compressor of G-lader of turbo.Dus door die samenpersing komen alle luchtdeeltjes dichter bij elkaar en gaan ze sneller bewegen. Doordat ze sneller gaan bewegen worden ze warmer.En als iets warm word, zet het uit.Ook gewoon lucht dus.Die warme lucht word in de intercooler weer door de buitenlucht afgekoeld en komt dus weer samen zodat er meer geblazen lucht in het blok past.De computer past zn inspuiting daar weer op aan en zo krijg je dus de extra pk's bij een geblazen motor.Ik ga zelf trouwens een 2e intercooler op mn G40 zetten.

beetje lastig uitgelegd
tis tog simpele natuurkunde dat koude lucht meer deeltjes bevat als warme lucht en hoe meer deeltjes hoe meer het kan uitzetten: dus een krachtigere explosie
 
Originally posted by @rie
beetje lastig uitgelegd
tis tog simpele natuurkunde dat koude lucht meer deeltjes bevat als warme lucht en hoe meer deeltjes hoe meer het kan uitzetten: dus een krachtigere explosie

Je hebt wel gelijk maar het is geen natuurkunde het is scheikunde.En ik heb zeker wel goed opgelet op school.
 
Back
Top