intercooler

Bosman

Well-Known Member
Hallo,

heeft iemand ervaring met het bouwen van een air/liquid intercooler?...mensen met ervaring, laat jullie horen

bedankt
 
Advertisement - register to remove this

ik ben weleens met zo'n idee bezig geweest maar het heeft ten eerste weinig tot geen nut en ten tweede kreeg ik het dus door een verkeerde berekening niet voor elkaar om genoeg te koelen.

Ik was bezig met een soort van buddy koelkast ( daar zat me filter in). Ik kreeg de temp. van 22 graden naar 3 graden. Toen iemand met een juiste berekening kwam dat me scooter ( met mijn setup) ongeveer 14 liter lucht per SECONDE op slurpte, kwam ik er dus achter dat het vrijwel onmogelijk is.
Minder koelen kan uiteraard wel maar dan ga je misschien praten over 2 a 3 graden max. wat dus totaal geen nut heeft.

Wat is trouwens je setup? want op een std scoot heeft het al helemaal geen nut om hier alleen al over na te denken.

Het is wel leuk om te maken trouwens. Maar nogmaals, het heeft geen nut.
 
dit heeft enkel nut bij een geblazen motor (turbo/compressor.
aangezien dat op een 2 takt zeer moeilijk tot niet te realiseren is, blijft het bij een leuk idee.
 
een intercooler wordt idd bij een turbo gebruikt omdat de lucht bij het comprimeren erg warm wordt. En een ander nadeel bij erg koude lucht is dat de benzine slecht verneveld.
 
Originally posted by rob vintcent
Ik denk dat hij hem ook niet voor een scooter nodig heeft

dan moet ie dit hier niet posten.

en idd een intercooler heeft eigenlijk alleen merkbaar effect op turbo en compressor motoren
 
Ik geloof dat de creco zipjes ook een of ander systeem hadden zodat ze gekoelde lucht binnen kregen toch? De een heeft het over een ram-air systeem @ de creco-zips, maar laatst vernam ik weer dat het om een een systeem ging die voor koelere lucht zorgde, iemand van de racers die er meer van weet?
 
Originally posted by Pronk
Ik geloof dat de creco zipjes ook een of ander systeem hadden zodat ze gekoelde lucht binnen kregen toch? De een heeft het over een ram-air systeem @ de creco-zips, maar laatst vernam ik weer dat het om een een systeem ging die voor koelere lucht zorgde, iemand van de racers die er meer van weet?

Weleens gezien hoe die gasten sleutelen?
Als je binnen een meter van de zipjes komt word dirk al para
 
Originally posted by Brandblusser
Weleens gezien hoe die gasten sleutelen?
Als je binnen een meter van de zipjes komt word dirk al para

Weet ik, en terecht. Maar ik heb er eens van een afstandje naar gekeken, en er liepen meerdere slangen naar die airbox. Wat me ook opviel op een race was dat het ding van yrjo bij de 80 ofzo een soort van 'boost' kreeg. Heel vaag, maar je zag gewoon nog een soort van extra acceleratie. Soort ram-air effect dus. Maar ik denk dat we het nooit te weten zullen komen :)
 
Dirk(dila eigenaar zipjes creco) is helemaal niet zo moeilijk hoor met het bekijken van de zips.
Ze hebben vorig jaar hier in purmerend ten toon gesteld gestaan en je mocht echt alles bekijken.
Alleen heb ik niet daar op gelet toen.
 
wat bedoel je met boost? (@ pronk) , ik heb weleens langs de kant staan luisteren(en natuurlijk kijken!) maar heb alleen een constant toeren kunnen constanteren. ik denk dat het geluidsreflectie was, dan klinkt het ook zo. Het ding was gewoon over het algemeen snel. het zal wel "gewoon" een airbox zijn geweest en dan komt er meestal lucht van voren in vandaar die slangen. ik heb er wel vaker rondom gestaan , geen probleem hoor. maar ze staan gewoon niet vaak waar je ze makkelijk kunt bekijken , ook wel vrij logisch........
 
Originally posted by Rijk de B
Dirk(dila eigenaar zipjes creco) is helemaal niet zo moeilijk hoor met het bekijken van de zips.
Ze hebben vorig jaar hier in purmerend ten toon gesteld gestaan en je mocht echt alles bekijken.
Alleen heb ik niet daar op gelet toen.

True.
Maar dat zal dan gerust verwijderd zijn.
Op de circuits word alles achter gesloten klep gedaan.
 
Originally posted by Rijk de B
Dirk(dila eigenaar zipjes creco) is helemaal niet zo moeilijk hoor met het bekijken van de zips.
Ze hebben vorig jaar hier in purmerend ten toon gesteld gestaan en je mocht echt alles bekijken.
Alleen heb ik niet daar op gelet toen.

dan ken je hem niet goed.. die gast is helemaal vakgek.
 
Ik kan me voorstellen dat een intercooler leuk zal gaan werken als je dit onder hogedruk de cilinder in werkt. daar kan ik me van scooter weinig bij voorstellen hoe dit gaat werken met je membraam.

wat eigenlijk doet is meer o2 deeltjes per vierkante cm in je cilinder pompen. Zodat je meer benzine kan verbranden.

maar zullen toch wel meer manieren zijn om dit voorelkaar te krijgen?
 
Originally posted by Cloak
Ik kan me voorstellen dat een intercooler leuk zal gaan werken als je dit onder hogedruk de cilinder in werkt. daar kan ik me van scooter weinig bij voorstellen hoe dit gaat werken met je membraam.

wat eigenlijk doet is meer o2 deeltjes per vierkante cm in je cilinder pompen. Zodat je meer benzine kan verbranden.

maar zullen toch wel meer manieren zijn om dit voorelkaar te krijgen?

Stikstof in gasvorm om de lucht dermate af te koelen dat je enorm comprimeerd..
Zoiets werkt NoS ook meen ik.
 
chemische formulie van NX is n2o

2 stikstofdeeltjes tegen 1 zuurstof deeltje

NX werkt 2 kanten op. spuit NX in je carters en bij verbranding van n2o komt uiterraard zuurstof vrij maar ook n (stikstof) dit zorgt voor koeling.

naast dat je meer vermogen maakt door simpel weg meer brandstof te verbranden zorgt het ook voor de nodige koeling!
 
Back
Top