Inrijden DR70 AC Piaggio zip 2000 2t BROM

Lorenzo P

Active Member
Beste mede forumgebruikers,

Onlangs heb ik mijn cilinder vervangen voor een gloednieuwe dr70 omdat de vorige dr70 was warmgelopen doordat de oliepomp defect was.

Nu is het volgende gedaan ik mix zelf de olie pomp is ontkoppeld ik mix voor het in rijden 1:45 dus 1 liter benzine euro 98 gemixt met 22.22 ml olie.
voor de zekerheid doe ik het in de jerrycan en mix ik het grondig en giet het in de tank.

Maar nu hoor ik wat betreft het inrijden toch al verschillende dingen en is het lastig te overzien wat voor mij de beste methode is.

Het is een gietijzeren cilinder dit houd in dat ik die 500km moet in rijden.

Ik heb het volgende begrepen wat ik het beste kan doen.

helm op handschoenen aan terwijl ondertussen de scooter stationair draait.
Vervolgens rustig aan het erf af rijden en dan niet opentrekken in een keer volgas maar rustig aan de gashendel open te trekken tot ongv 50 en varieren in touren en ook tussen door 40 kmpu of in de 30 zone zelfs 30 kmpu.

en dat voor zo'n 100 km lang op die manier,
krijg ik hierdoor een luiecilinder? dat die verkeerd word ingereden dat de trekkracht minder word en ook de topsnelheid?.

na die 100 km kan ik het zelfde doen maar dan ook 60 gaan en heel kort ff opentrekken en daarna weer herhalen en rustig aan rijden tot 500km.

is dit de correcte manier ik heb best veel navraag gedaan dus als het niet juist is zeg mij dat alsjeblieft voordat ik weer een nieuwe cilinder kan aanschaffen ik wil dit zo goed mogelijk doen.
 
Advertisement - register to remove this

De meningen verschillen hier erg in. Het belangrijkste is dat de motor goed warm is voordat je deze gaat belasten. De cilinder en zuiger moeten op elkaar inslijten.

Zelf zou ik hem enkele keren goed warm rijden (dus een ritje van 20 a 30 minuten) en af laten koelen, en na een km of 50 af en toe vol belasten, tenzij je het gevoel hebt dat hij erg warm wordt. Ik zou ook goed je afstelling in de gaten houden :)
 
De meningen verschillen hier erg in. Het belangrijkste is dat de motor goed warm is voordat je deze gaat belasten. De cilinder en zuiger moeten op elkaar inslijten.

Zelf zou ik hem enkele keren goed warm rijden (dus een ritje van 20 a 30 minuten) en af laten koelen, en na een km of 50 af en toe vol belasten, tenzij je het gevoel hebt dat hij erg warm wordt. Ik zou ook goed je afstelling in de gaten houden :)
oke dankjewel.
 
Persoonlijk vind ik dat een hoop mensen blaten over dit soort onderwerpen, de dr70 is best slijtvast en kan sowieso best wat hebben.

de eerste 2 tankjes doe je t beste rustig aan. Gewoon rustig rijden en af en toe eens een keer vol gas, maar nooit langer dan 5 seconden.

tip: met je gloednieuwe cilinder een beetje met je gas spelen is leuk, maar doe t niet in de eerste 100 150 km. Altijd je hand om je gashendel houden zegmaar en rustig door de toeren heen laten gaan. Naarmate je meer km’s maakt kan je een steeds een beetje meer gaan gassen.
Post automatically merged:

Doe er overigens een iets grotere sproeier in zodat je ding iets te vet loopt totdat je die 500km aantikt
 
Mijn ervaring met inrijden is dat je de eerst 600 km beter even rustig aan kan rijden. Het in loop proces is best wel belangrijk, want het kan je best een zuinige setup opleveren als je dit goed doet.

In mijn leven heb ik ooit maar 1 keer echt een cilinder goed ingereden, daarna ging het niet zo best. En dit was meer te danken aan dat je de motor teveel wilt gaan belasten op het moment dat het niet mag. Of continu beetjes gas gaan geven.. Of bij warme motor flink optrekken en weer laten uitrollen.. Zijn eigenlijk allemaal wel een no-go..

Of dat je er heel rustig aan mee doet of iets wilder, ingereden krijg je hem toch wel.

Alleen bij zeer voorzichtig doen voel je geen onregelmatigheden tijdens het rijden en gaat de zuiger zeer zuiver door de cilinder heen.
Bij een wat te snel ingereden cilinder voel je achteraf toch kleine tikjes of of rare vibratie na het inrijden.. En die dingen gaan dan helaas ook niet meer weg.

Even laten warm draaien kan. Maar doe dit niet te lang en vertrek rustig weg. Hou je gas vooral laag en constant. Vermijd hoge belasting. Ga niet al te hoog in toeren.. Gewoon de motor laten draaien, niet steeds gas open en gas dicht doen..

Zou dit persoonlijk gewoon 500km gewoon doen. Stoot rand is onzin die ontstaat niet na 500km, misschien na 5000km of zo..

En daar na 500km kan je iets hoger in toeren gaan, maar wel steeds constant gas aanhouden.. Na 700km kan je weer normaal rijden.

Mijn mening is dat een cilinder na 500km niet direct helemaal al ingelopen is om veel te belasten, maar op dat moment loop de boel wel al een stuk losser.

Bij een 4takt duurt het inrijden zeker wel 2keer zo lang. Na 1000km merkte ik nog steeds een beetje rauwigheid op. Na 1200km was dit ineens voorbij.

Als je rustig inrijd zal de zuigerveren microscopisch veel beter in poetsen dan als je gaat forceren. En dicht vele malen beter af op de wand dat je uiteindelijk een benzine zuinige cilinder hebt.


Als je te rap in rijd zal je er altijd tikjes ect over houden na het inrijden en is de benzine verbruik veel hoger.

Dit is wat ik vanaf 1999 al geconstateerd heb en anno 2021 rijd ik nog steeds scooters. (denk ook niet dat ik er snel mee zal stoppen, zit toch in het bloed dat scooter rijden)

Wat ik mij vooral zelf als tip geef.. Jongen rij nou eens die cilinders wat rustiger in.

En inrijden doe ik denk ik alleen nog maar thuis zodat ik er rustig me tijd er voor kan nemen.
Want als je dan naar je werk moet heb je altijd een beetje haast en kan wel eens goed het inrijden verpesten.

Overigens is extra olie aan de benzine toevoegen (bij een 2takt) wel een must.
Bij 4takt schijn je inrij olie te hebbben.. Geen idee waar je dat vandaan haalt.
 
Last edited:
Mijn ervaring met inrijden is dat je de eerst 600 km beter even rustig aan kan rijden. Het in loop proces is best wel belangrijk, want het kan je best een zuinige setup opleveren als je dit goed doet.

In mijn leven heb ik ooit maar 1 keer echt een cilinder goed ingereden, daarna ging het niet zo best. En dit was meer te danken aan dat je de motor teveel wilt gaan belasten op het moment dat het niet mag. Of continu beetjes gas gaan geven.. Of bij warme motor flink optrekken en weer laten uitrollen.. Zijn eigenlijk allemaal wel een no-go..

Of dat je er heel rustig aan mee doet of iets wilder, ingereden krijg je hem toch wel.

Alleen bij zeer voorzichtig doen vol je geen onregelmatigheden tijdens het rijden en gaat de zuiger zeer zuiver door de cilinder heen.
Bij een wat te snel ingereden cilinder voel je achteraf toch kleine tikjes of of rare vibratie na het inrijden.. En die dingen gaan dan helaas ook niet meer weg.

Even laten warm draaien kan. Maar doe dit niet te lang en vertrek rustig weg. Hou je gas vooral laag en constant. Vermijd hoge belasting. Ga niet al te hoog in toeren.. Gewoon de motor laten draaien, niet steeds gas open en gas dicht doen..

Zou dit persoonlijk gewoon 500km gewoon doen. Stoot rand is onzin die ontstaat niet na 500km, misschien na 5000km of zo..

En daar na 500km kan je iets hoger in toeren gaan, maar wel steeds constant gas aanhouden.. Na 700km kan je weer normaal rijden.

Mijn mening is dat een cilinder na 500km niet direct helemaal al ingelopen is om veel te belasten, maar op dat moment loop de boel wel al een stuk losser.

Bij een 4takt duurt het inrijden zeker wel 2keer zo lang. Na 1000km merkte ik nog steeds een beetje rauwigheid op. Na 1200km was dit ineens voorbij.

Als je rustig inrijd zal de zuigerveren microscopisch veel beter in poetsen dan als je gaat forceren. En dicht vele malen beter af op de wand dat je uiteindelijk een benzine zuinige cilinder hebt.


Als je te rap in rijd zal je er altijd tikjes ect over houden na het inrijden en is de benzine verbruik veel hoger.

Dit is wat ik vanaf 1999 al geconstateerd heb en anno 2021 rijd ik nog steeds scooters. (denk ook niet dat ik er snel mee zal stoppen, zit toch in het bloed dat scooter rijden)

Wat ik mij vooral zelf als tip geef.. Jongen rij nou eens die cilinders wat rustiger in.

En inrijden doe ik denk ik alleen nog maar thuis zodat ik er rustig me tijd er voor kan nemen.
Want als je dan naar je werk moet heb je altijd een beetje haast en kan wel eens goed het inrijden verpesten.

Overigens is extra olie aan de benzine toevoegen (bij een 2takt) wel een must.
Bij 4takt schijn je inrij olie te hebbben.. Geen idee waar je dat vandaan haalt.
Ontzettend bedankt voor je ontzettend goeie uitleg alleen ik denk dat ik al te snel ben gegaan.

ik wissel continue van toeren en ga harder zachter neutraal en zachter en harder dan weer stukje 60 teller dan 50 dan 70 teller maar ik trek wel heel rustig mijn gas open.
 
Ontzettend bedankt voor je ontzettend goeie uitleg alleen ik denk dat ik al te snel ben gegaan.

ik wissel continue van toeren en ga harder zachter neutraal en zachter en harder dan weer stukje 60 teller dan 50 dan 70 teller maar ik trek wel heel rustig mijn gas open.
Dat laatste kan je beter maar niet doen. Gewoon beter gas gelijk houden.
Wat je doet kan je beter na die 500 / 600 km doen.
Je moet de cilinder / zuigerveren eerst de kans geven om het mooi en rustig op elkaar in te laten lopen.
Als je het goed inrijd merk je straks dat het blokje heel zuiver gaat lopen.

Wat je nou doet is de boel forceren. Ik deed toen precies hetzelfde en daarmee ging het mis. Beter gewoon onder de 50 blijven en rustig blijven rijden. Uiteraard krijg je de boel toch ingereden maar loopt gewoon minder mooi.. Voel je tikjes / rammeltjes onder het rijden.
Bij rustig in lopen krijg je juist een net draaiende motor van.


Wat het inrijden precies in houd..

Het heeft meer met de cilinder wand te maken en de zuigerveren.. De zuiger heeft er vrij weinig van doen. Omdat een zuiger (i.i.g bij 2takt) ribbeltjes moet hebben om een olie smeer film op te bouwen zodat de zuiger niet aan de cilinder begint te schrapen.

Een nieuwe cilinder heeft een wat rauwig oppervlak in de cilinder bus.. Deze is ontstaan bij de fabricage en het slijpen van de cilinder bus.

De buitenkant van de zuigerveren zijn ook rauw. Wat er gebeurd is dat de zuigerveren door de cilinder bus schuiven
Door het lopen ontstaat er dus slijtage.. Er komt dus een platte vlak op de buiten rand van de zuigerveren en door het schuiven gaat de rauwe rand er van af en ontstaat er een gepoetste gedeelte op die rand die glad word. De bedoeling is dat de hoek van het slijtage vlak parallel moet liggen aan de cilinder wand. Bij te hard in rijden kan het gebeuren dat die rand op de zuigerveren niet mooi inlopen of dus schuin inlopen. Dit bepaald de dichting tegen de cilinder. Als die niet goed af dicht kan er benzine mengsel weg lekken en zo ontstaat er een onzuinige cilinder.
Post automatically merged:

extra olie is zeker nog wel een must. Aangezien de wrijving bij inrijden vele malen hoger ligt dan een cilinder die al is ingereden.
 
Last edited:
Dat laatste kan je beter maar niet doen. Gewoon beter gas gelijk houden.
Wat je doet kan je beter na die 500 / 600 km doen.
Je moet de cilinder / zuigerveren eerst de kans geven om het mooi en rustig op elkaar in te laten lopen.
Als je het goed inrijd merk je straks dat het blokje heel zuiver gaat lopen.

Wat je nou doet is de boel forceren. Ik deed toen precies hetzelfde en daarmee ging het mis. Beter gewoon onder de 50 blijven en rustig blijven rijden. Uiteraard krijg je de boel toch ingereden maar loopt gewoon minder mooi.. Voel je tikjes / rammeltjes onder het rijden.
Bij rustig in lopen krijg je juist een net draaiende motor van.


Wat het inrijden precies in houd..

Het heeft meer met de cilinder wand te maken en de zuigerveren.. De zuiger heeft er vrij weinig van doen. Omdat een zuiger (i.i.g bij 2takt) ribbeltjes moet hebben om een olie smeer film op te bouwen zodat de zuiger niet aan de cilinder begint te schrapen.

Een nieuwe cilinder heeft een wat rauwig oppervlak in de cilinder bus.. Deze is ontstaan bij de fabricage en het slijpen van de cilinder bus.

De buitenkant van de zuigerveren zijn ook rauw. Wat er gebeurd is dat de zuigerveren door de cilinder bus schuiven
Door het lopen ontstaat er dus slijtage.. Er komt dus een platte vlak op de buiten rand van de zuigerveren en door het schuiven gaat de rauwe rand er van af en ontstaat er een gepoetste gedeelte op die rand die glad word. De bedoeling is dat de hoek van het slijtage vlak parallel moet liggen aan de cilinder wand. Bij te hard in rijden kan het gebeuren dat die rand op de zuigerveren niet mooi inlopen of dus schuin inlopen. Dit bepaald de dichting tegen de cilinder. Als die niet goed af dicht kan er benzine mengsel weg lekken en zo ontstaat er een onzuinige cilinder.
Post automatically merged:

extra olie is zeker nog wel een must. Aangezien de wrijving bij inrijden vele malen hoger ligt dan een cilinder die al is ingereden.
oke dus wat eigenlijk even heel kort can concluderen is dat ik constant exact 50 moet rijden voor zo'n 500km lang op z'n minst. maar ik heb begrepen dat als ik dit nu langer dan 100 km na de nieuwe cilinder zo blijf rijden dat je een luie cilinder krijgt minder vermogen trekkracht acceleratie en topsnelheid? is die bewering incorrect?

en ik vrees dat ik al een beetje te laat ben ik heb nu dit bijna 100 hele kilometers al op de eerder aangegeven manier gedaan.

en ik leg wel is afstanden van 22km af. heen en paar uur later weer 22 terug. is dat erg of kan ik beter tussendoor even een korte pauze nemen?
 
oke dus wat eigenlijk even heel kort can concluderen is dat ik constant exact 50 moet rijden voor zo'n 500km lang op z'n minst. maar ik heb begrepen dat als ik dit nu langer dan 100 km na de nieuwe cilinder zo blijf rijden dat je een luie cilinder krijgt minder vermogen trekkracht acceleratie en topsnelheid? is die bewering incorrect?

en ik vrees dat ik al een beetje te laat ben ik heb nu dit bijna 100 hele kilometers al op de eerder aangegeven manier gedaan.

en ik leg wel is afstanden van 22km af. heen en paar uur later weer 22 terug. is dat erg of kan ik beter tussendoor even een korte pauze nemen?
Je mag hem tussendoor zeker ff laten afkoelen, dat hele exact 50 rijden is totaal niet nodig. En je maakt je druk om saus, als je een keer wat meer gas geeft maakt geen biet uit het gaat erom dat je cilinder en zuigerveren niet 100% goed zijn afgewerkt vanuit de fabriek. Ze moeten op elkaar inslijten en in de staat dat ze van de fabriek af komen worden ze sneller warm met hogere kans op een warmloper.
 
oke dus wat eigenlijk even heel kort can concluderen is dat ik constant exact 50 moet rijden voor zo'n 500km lang op z'n minst. maar ik heb begrepen dat als ik dit nu langer dan 100 km na de nieuwe cilinder zo blijf rijden dat je een luie cilinder krijgt minder vermogen trekkracht acceleratie en topsnelheid? is die bewering incorrect?

en ik vrees dat ik al een beetje te laat ben ik heb nu dit bijna 100 hele kilometers al op de eerder aangegeven manier gedaan.

en ik leg wel is afstanden van 22km af. heen en paar uur later weer 22 terug. is dat erg of kan ik beter tussendoor even een korte pauze nemen?


Beste wel ja..

Gewoon omdat de cilinder wand + rauw zuigerveren gewoon erg veel weerstand geven onder het rijden.
Ga je harder, dan zal de zuigersnelheid ook merkbaar sneller zijn.. En dan krijgen de veren het iets meer te voor duren.
Zelfs met meer olie bij de benzine is het nog steeds veel weerstand wat die beiden onderdelen hebben..

Zuigerveren kan je prima beschadigen als je op te hoog toerental gaat inrijden.
Laat die boel beter eerst gewoon eens glad poetsen op een lager toerental.

Hoger in toerental kan later altijd nog als je merkt dat het soepeler loopt.



Ben momenteel zelf ook aan het inrijden.. Cilinder heeft al 14.xxx km al gezien en was een 2ehandse.
Gebruik momenteel de originele Mahle zuiger + nieuwe peugeot fox OEM zuigerveren (dus origineel spul alles)

En ik zelf ga het wel rustig aan doen, geen zin nog een keer de cilinder eraf te moeten halen.
Bij mij is het wel sneller ingereden aangezien ik alleen de zuigerveren hoef laten inlopen..
Denk dat 200 - 300km het wel weer soepel gaat rijden.
Bij een nieuwe cilinder duurt het eenmaal gewoon iets langer.
 
Back
Top