Inhouden bij warme motor

ppassie

Sym Fiddle 2, Kymco XTown 300i, Honda Civic Hybrid
Intro:
Ik heb een Sym Fiddle 2 snorscooter (blauwe plaat) uit 2018. Hij heeft inmiddels 1000 kilometer op de teller.
Volgende is aan de scooter gesleuteld:
- Varioring van 7,3mm naar 5mm veranderd zodat hij 32 op de GPS rijdt. (hij reed 27 op de gps)
- 500km beurt. Olie, oliefilter, achterwiel olie, kleppen stellen.

Ik heb zelf aardig wat sleutelervaring, ik doe al het onderhoud en reparaties aan de auto van mijn vrouw en mijzelf. De scooter loopt op zich prima, echter als de motor warm is, en je trekt op dan merk je dat hij even inhoud voordat het toerental gaat klimmen. Eenmaal op toeren loopt en trekt hij goed. Bij koude motor is dit verschijnsel er niet. Dit heeft de scooter overigens al vanaf het begin.

Waarom niet terug naar de dealer?
Goede vraag, ik doe graag alles zelf. Ik heb de 500km beurt ook zelf gedaan, en daarmee ook mijn garantie verspeeld. Ik ben verder niet afhankelijk van de scooter en vind het erg ontspannend om te sleutelen (ik ben softwareontwikkelaar en zit 40 uur per week op mijn gat)

Mijn eigen diagnose:
Vervuild luchtfilter/carburateur e.d. zal niet het probleem zijn aangezien de scooter dit al vanaf het begin heeft en hij slechts een halfjaar oud is.
Mijn theorie is omdat hij bij een koude motor (choke, dus rijker mengsel) wel goed loopt dat de scooter bij warme motor te weinig brandstof / teveel lucht krijgt als de choke "eraf" is. Overigens is de kleur van de bougie prima (niet zwart, niet wit. Mooi bruin).

Mijn vragen:
Klopt mijn theorie?
Ik heb natuurlijk zelf een gezocht en in mijn optiek zijn er 2 manieren om het mengsel rijker te maken:
1. mengschroef op de carburateur
2. grotere sproeier
Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken/oplossen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien toch een iets grotere hoofd sproeier proberen.. Vooral als je deze nooit eerder veranderd hebt.
Vanuit de fabriek zit er altijd een te magere sproeier erin. Dit om zo min mogelijk uitstoot te krijgen (vanuit de milieu wetgeving)

Alleen deze scooters lopen standaard gewoon iets te schraal.. En vooral als je al iets harder rijd..

Proberen kan je altijd en terug stellen is altijd nog mogelijk als het blijkt dat hij dan te rijkt staat.

Beter gewoon per 2 stappen omhoog en dan kan je zo zien of het verbetering geeft of niet.
 
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga wat sproeiertjes kopen en experimenteren. Dit is inderdaad weer ongedaan te maken, dus geen risico.
 
Ik heb gisteren de sproeier vervangen. Helaas kon ik niet per 2 omhoog. Er zat 85 in, echter 87 is niet te krijgen. Ik heb nu 86 erin. Ik moet nog een lang stuk rijden om te kunnen bepalen of het goed is. Ik heb verder wel gelijk maat 88,90,92 en 94 gekocht. Dus ik kan experimenteren.

Zijn hier lieden die uit ervaring kunnen zeggen dat als je x maat groter gaat bij een standaard scootertje dan is de kan groot dat het wel goed is?
 
Ik heb gisteren een heel stuk gereden met sproeier 86. Het gaf gevoelsmatig geen verschil met sproeier 85. Gisteravond heb ik sproeier 88 erin gezet, en dat gaf wel een aardige verbetering. Als ik nu met warme motor vanuit stilstand optrek, dan is heel subtiel en heel kort nog iets van inhouden voelbaar. (bij laag toerental dus) Ik ben dus op de goede weg. (dankzij jullie :)). Ik heb verder niets aan de afstelling van de carburateur gedaan. Deze staat nog zoals hij door de fabriek geleverd is.

Om dat subtiele inhouden nog op te lossen, wat zou een verstandige stap kunnen zijn?
Sproeier 90 erin, of zou ik door de carburateur af te stellen nog verbetering kunnen krijgen als ik dit doe volgens een van de vele handleidingen hier op dit forum?
 
Ik zou eerder nog even die 90 testen, kijken welke van de 2 beste rijd en mooiste kleur geeft en daarna pas denken om iets te finetunen aan de carb, hoewel ik het niet noodzakelijk acht met een standaard setup. Het kan natuurlijk altijd :)
 
Vind het vreemd dat je zo hoog in sproeier moet... 9 / 10 keer zit je op sproeier 82..

Dit is bij de peugeot kisbee zo als mijn piaggio new fly 4t 2v.

Bij piaggio snor zit je dan op 78. Jij zit zowat al in de 90.
 
Af fabriek zat er 85 in, en met 88 rijdt hij wel beter dus ik ben er wel van overtuigd dat ik groter moet. Het is wel raar inderdaad dat er zo'n verschil tussen al die 50cc'tjes zit....

Ik probeer nog 90, en ik zal de kleurenkaart van Bas erbij houden als ik de bougie controleer.
 
Als 85 standaard was dan is het nog niet zo heel vreemd.. Verschil kan er altijd wel zijn. Maar voor een snor wel raar.. Snor is meestal lager dan brom.
 
Ik heb 90 erin gedaan en 10km gereden, vervolgens de bougie eruit gehaald. Bijgevoegd een foto van de bougie. Nu zie ik zowel wit/grijs als koffiebruin als zwart :) Geen idee wat ik hiervan moet maken...

Het even inhouden bij het wegrijden voor een stoplicht is nog steeds aanwezig. Hij pruttelt even en trekt dan vol op. Maar 90 lijkt niet beter dan 88.
Ik heb de volgende vragen:
Is 5 maten groter extreem bij een af fabriek instelling van een scooter, wat is jullie idee daarover?
En 2e vraag: Wat nu? :) Ikzelf denk omdat 90 niet beter is dan 88 (ook niet slechter) neig ik ernaar terug te gaan naar 88 en met de luchtschroef aan de slag te gaan. Wat jullie?

IMG_5588.jpg
 
Update: de scooter rijdt nu heerlijk. De volgende wijzigingen hebben het stotteren bij het optrekken met warme motor verholpen. Hoofdsproeier vervangen naar 88 (was origineel 85) en de luchtschroef een halve slag ingedraaid. (staat nu op 1,25 slag uitgedraaid).

Allen bedankt voor het meedenken!
 
Back
Top