ppassie
Sym Fiddle 2, Kymco XTown 300i, Honda Civic Hybrid
Intro:
Ik heb een Sym Fiddle 2 snorscooter (blauwe plaat) uit 2018. Hij heeft inmiddels 1000 kilometer op de teller.
Volgende is aan de scooter gesleuteld:
- Varioring van 7,3mm naar 5mm veranderd zodat hij 32 op de GPS rijdt. (hij reed 27 op de gps)
- 500km beurt. Olie, oliefilter, achterwiel olie, kleppen stellen.
Ik heb zelf aardig wat sleutelervaring, ik doe al het onderhoud en reparaties aan de auto van mijn vrouw en mijzelf. De scooter loopt op zich prima, echter als de motor warm is, en je trekt op dan merk je dat hij even inhoud voordat het toerental gaat klimmen. Eenmaal op toeren loopt en trekt hij goed. Bij koude motor is dit verschijnsel er niet. Dit heeft de scooter overigens al vanaf het begin.
Waarom niet terug naar de dealer?
Goede vraag, ik doe graag alles zelf. Ik heb de 500km beurt ook zelf gedaan, en daarmee ook mijn garantie verspeeld. Ik ben verder niet afhankelijk van de scooter en vind het erg ontspannend om te sleutelen (ik ben softwareontwikkelaar en zit 40 uur per week op mijn gat)
Mijn eigen diagnose:
Vervuild luchtfilter/carburateur e.d. zal niet het probleem zijn aangezien de scooter dit al vanaf het begin heeft en hij slechts een halfjaar oud is.
Mijn theorie is omdat hij bij een koude motor (choke, dus rijker mengsel) wel goed loopt dat de scooter bij warme motor te weinig brandstof / teveel lucht krijgt als de choke "eraf" is. Overigens is de kleur van de bougie prima (niet zwart, niet wit. Mooi bruin).
Mijn vragen:
Klopt mijn theorie?
Ik heb natuurlijk zelf een gezocht en in mijn optiek zijn er 2 manieren om het mengsel rijker te maken:
1. mengschroef op de carburateur
2. grotere sproeier
Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken/oplossen?
Ik heb een Sym Fiddle 2 snorscooter (blauwe plaat) uit 2018. Hij heeft inmiddels 1000 kilometer op de teller.
Volgende is aan de scooter gesleuteld:
- Varioring van 7,3mm naar 5mm veranderd zodat hij 32 op de GPS rijdt. (hij reed 27 op de gps)
- 500km beurt. Olie, oliefilter, achterwiel olie, kleppen stellen.
Ik heb zelf aardig wat sleutelervaring, ik doe al het onderhoud en reparaties aan de auto van mijn vrouw en mijzelf. De scooter loopt op zich prima, echter als de motor warm is, en je trekt op dan merk je dat hij even inhoud voordat het toerental gaat klimmen. Eenmaal op toeren loopt en trekt hij goed. Bij koude motor is dit verschijnsel er niet. Dit heeft de scooter overigens al vanaf het begin.
Waarom niet terug naar de dealer?
Goede vraag, ik doe graag alles zelf. Ik heb de 500km beurt ook zelf gedaan, en daarmee ook mijn garantie verspeeld. Ik ben verder niet afhankelijk van de scooter en vind het erg ontspannend om te sleutelen (ik ben softwareontwikkelaar en zit 40 uur per week op mijn gat)
Mijn eigen diagnose:
Vervuild luchtfilter/carburateur e.d. zal niet het probleem zijn aangezien de scooter dit al vanaf het begin heeft en hij slechts een halfjaar oud is.
Mijn theorie is omdat hij bij een koude motor (choke, dus rijker mengsel) wel goed loopt dat de scooter bij warme motor te weinig brandstof / teveel lucht krijgt als de choke "eraf" is. Overigens is de kleur van de bougie prima (niet zwart, niet wit. Mooi bruin).
Mijn vragen:
Klopt mijn theorie?
Ik heb natuurlijk zelf een gezocht en in mijn optiek zijn er 2 manieren om het mengsel rijker te maken:
1. mengschroef op de carburateur
2. grotere sproeier
Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken/oplossen?
Last edited: