Hulp bij carb en spruitstuk keuze

Cipher

Well-Known Member
Naar aanleiding van mn topic "Spruitstuk voor een F50" (ofzo) even dit topic.

Het spruitstuk van mijn Italjet F50 is stuk, er is een olienippeltje afgebroken. Aangezien ik binnenkort toch een 17,5mm carburateur wil nemen, lijkt het me niet slim om er weer een standaard 12mm spruitstuk op te zetten.
Ik wil nu dus een groter spruitstuk, en ook meteen een grotere carburateur kopen. Maar ik heb geen enkel verstand van merken, types, maten, etc.
Aangezien veel van jullie dit wel hebben, kunnen jullie mij mooi helpen.

Welk spruitstuk past op mijn moriniblok, en is goed genoeg voor een 17,5mm carb?
Welk 17,5mm carb past op dit spruitstuk?

In mijn huidige carb zit een elektrische choke.. die kan ik gewoon overzetten toch?
En momenteel heb ik 2 aansluitingen voor mn olie op mn spruitstuk, en 1 aansluiting voor vacuüm op mn carb. Die indeling vind ik prima zo, en wil ik graag zo houden als dat kan.

Na gemaild te hebben met scootparts raden zij me de volgende aan;
Carb:
13VE05.gif

13VE05 Carburateur Dellorto.
Type: PHVA ED 1012.
Maat: 17.5mm.
Met olie en vacuumtule. Deze carburateur past in het originele spruitstuk en luchtfilter.
Electrische choke zelf overzetten.
Past op oa: Gilera Runner, ICE, DNA, Stalker SP, Puch NRG, Zip, NTT, Typhoon, MC2, Vespa Sfera, Quartz, ET2, Diesis.

Spruitstuk
05DE03.gif

Spruitstuk voor oa. 21mm Dellorto carb.
Met olieaansluiting!
Past op oa.: Honda X8R-X, X8R-S, SFX, Bali, Aprilia SR2000, Peugeot Buxy, Speedake, Zenith, Vivacity, Speedfight I + II, Suzuki Katana, Street Magic, Italjet Formula 50.

Gaat dit een beetje werken samen?
Past het?
Zijn er goedkopere alternatieven?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

je kan natuurlijk ook zelf het spruitstuk opboren zodat het een grotere diameter krijgt. Maar die combo gaat denk ik wel prima met elkaar.
(heb event wel een 17,5 autoshoke voor je liggen)
 
Past de autochoke uit mn std 12mm carb er niet in?

Ik vind de prijzen overigens wel even vies tegen vallen.
Hoe zal mn gas reactie zijn met alleen het 19mm spruitstuk, met daarop mn 12mm carb?
 
Maar er is veel meer volume, waardoor de aanzuigkracht naar mijn weten minder wordt. (een stofzuiger met een slang met een 20 centimeter diameter werkt ook niet).
Of gaat dat hier niet op omdat het een afgesloten ruimte is?

Met mn standaard carb is namelijk helemaal niets mis...
 
je kunt wel een groter spruitstuk nemen met een kleinere carburateur maar niet een grotere carburateur met een klein spruitstuk..................

je moet het zo bekijken , als je het spruitstuk te groot maakt zal de ruimte in het spruitstuk te groot worden en word de zuigkracht minder naar de carburateur toe , want hij zal dan eerst in het spruitstuk alles wegzuigen dan in de carburateur. een beetje zal geen kwaad kunnen , maar teveel is niet goed.

ik weet niet of er ruimte is in een origineel spruitstuk om m op 17,5mm te maken , als dit kan zou je op een origineel spruitstuk een 17,5 kunnen zetten..............
 
Originally posted by melf #50
je kunt wel een groter spruitstuk nemen met een kleinere carburateur maar niet een grotere carburateur met een klein spruitstuk..................
Originally posted by melf #50
als dit kan zou je op een origineel spruitstuk een 17,5 kunnen zetten..............
:|
spreek je jezelf nu niet tegen?

Ik heb een standaard 12mm spruitstuk. Deze is echter vernauwd bij wijze van begrenzing; de werkelijke doorgang is rond de 10mm
Ik heb een standaard 12mm Dell'orto carburateur.

Mijn spruitstuk is kapot, er is een olienippeltje vanaf gebroken.
Nu wil ik dus een nieuw spruitstuk kopen. Moet deze even groot als mn carb zijn (12mm), of kan het geen kwaad als deze groter is (17,5mm, 19mm) ?

(heb mn vraag maar even geherformuleerd)
 
Back
Top