Honda MT5 Supermoto

Update 25 januari 2008

Vanavond poging gewaagd om mijn blok in elkaar te zetten, Alle zooi mee naar de Willemslaan (vmbo lokatie van mijn school) Samen met mn leraar (sobw-er) alle onderdelen gesorteerd enz, alle lagers, boutjes, moertjes, keeringen enz nieuw en origineel honda. Heeft een godsvermogen gekost.

Het eerste probleem was al dat de 6bak die ik gekocht had, incompleet was en heel raar inelkaar zat, en we niet wisten hoe die moest (komt uit een mbx en in de sobw word altijd een nsr 6bak gebruikt), naja niet zon probleem, dan kan er gewoon een 4bak in, is ook makkelijker terugschakelen in een bocht etc... En ik heb nog 3 verse complete 4-bakken liggen...

Het tweede en grootste probleem: Dus wij pakken zo'n nieuw krukaslager uit (ja de goede maat) en leggen het voor de grap op het krukaslagerholte, zakt ie er zo in...

Oftewel het MT5 probleem dat bij 99% van de mt's voorkomt. Krukasholte uitgesleten.

Er zijn een paar dingen die ik kan doen, en ik ben er nog niet uit wat het word:

1. andere goede 2e handse carterhelft halen, uitmeten oftie gelijk is met de ander (wil nog wel eens verschillen met blokjes uit die tijd, productie jaar, etc...) met het risico dat het krukaslagerholte weer is uitgesleten.

2. compleet 2dehands cartersetje kopen, met het risico dat het krukaslagerholte weer is uitgesleten.

voor de bovenste 2 opties moet ik de carters dus weer glasparelstralen, tunen, vers maken etc...

3. nieuw carterset ori honda kopen, maar dan ga ik failliet.

4. Honda NSR watergekoeld blok kopen (van de sobw). Moet ik alleen maar 2 beugeltjes maken voor de ophanging en zelf een opmaat pijp maken (ori bovenlangse pijp past dan niet meer).

Ik denk zelf heel erg aan optie 4, omdat ik dan een watergekoeld blok heb, dus betrouwbaarder (vooral met mijn uitlaatpoorttimingen van 190+ :P), het is niet moeilijk om pas te maken, en ik kan er verschillende krijgen uit de sobw.

Het enigste kutte is, dat ik dan een bijna nieuwe Honda Racing krukas uit van n MT blok over heb waarvan ik de drijfstang speciaal uit japan heb laten komen, en er niets mee kan doen. Want die past niet in NSR blok. De drijfstang heb ik zelf betaald (€75,-) maar de krukas heb ik gehad van mn leraar gehad en is dus lullig om te verkopen op marktplaats, maar ik heb dat geld wel nodig voor het NSR blok.

Dus het is weer allemaal lekker kut! :shit:

Ik maak morgen wel foto's van de motorische delen, want die zijn er nog niet zo veel. Honda Racing krukas, getunede carters etc..
 
ja kan het ook nog laten koteren en dan bus er in persen , gebeurt ook heel veel he , en is simpele oplossing

Simpel? nee. Ik kan het niet zelf, en kost mij net iets te veel om te laten doen, en dan moet het ook nog eens 100% precies zijn. Ik vind het voor dat geld het niet waard, en daarbij is watergekoeld veel leuker en betrouwbaarder.
 
Zo makkelijk is het niet. Lagers heb je niet in overmaar net als zuiger. Morgen bel ik een kennis op, die vertelde pas dat ie al zijn sobw nsr en mt/mb spul weg ging doen.

Ook verwacht ik deze week mijn wielen terug van Haan Wheels

'Oi
 
Dat doe ik normaal ook ja, maar nooit bij krukaslagers. Bij wiellagers doe ik nog welleens met een centerpunt deukjes erinslaan (in de passing, zodat het materiaal wat omhoog komt) en dan met locktide. Alleen je kan het lager gewoon rikketikke in de passing, echt ziek veel speling.

Verder kan ik dit carter wel gaan opknappen enzo, kotteren, bus draaien etc.. maar het blok is ook niet de mooiste (buitenkant steenslag putjes enz.) dus waarschijnlijk word het een nsr blok.

Daarbij heb ik ook liever een NSR blok aangezien het mt blok 2 grote fouten bevat.

1ste fout is mij overkomen, lagerpassing slijt te snel uit. Ga nu niet massaal roepen dat Honda geen kwaliteit is, de techniek is nu gewoon een stuk verder, en het materiaal is verder doorontwikkeld, derbi en am6 blokjes gebruiken dan ook een heel andere legering, die hier beter tegen kan.

2e fout is dat het rechterkrukaslager gesmeerd wordt door de versnellingsbak olie. Dit hebben ze als volgt gedaan: De keerring (anders dan normaal) zit ipv buiten het lager tussen het lager en krukaswang in. Op zich niet zon probleem, maar al het koppelingsplatengruis, gaat dus lekker door je rechterkrukaslager heen, vooral met een opgefokt ding voor op straat. Een NSR blok heeft de keerring gewoon "normaal" zitten.
 
ja idd die 2 fouten klopt idd

maarja als je je lager huis kottert , laat koteren , als je het door prof laat doen , die het vaker doet , is het 100% , gaat veel langer mee , en heb je er de eerste tijd geen last meer van , en vaak is het ook niet zo super duur

verder tja nsr blok is idd wel hip , 80 blokje kopen man :D of ns1 blok
 
ja idd die 2 fouten klopt idd

maarja als je je lager huis kottert , laat koteren , als je het door prof laat doen , die het vaker doet , is het 100% , gaat veel langer mee , en heb je er de eerste tijd geen last meer van , en vaak is het ook niet zo super duur

verder tja nsr blok is idd wel hip , 80 blokje kopen man :D of ns1 blok

Morgen ga ik wat mensen rondbellen wat hun beste oplossing lijkt/ goedkoopste, en wat ze evt. nog hebben liggen.

Als het een nsr blok word word het misschien wel een nsr80 blok. Daar zijn 50cc KRAD cilinder voor te krijgen (zelfde slag). Dat kan ik dan voor school gebruiken en als ik ga trainen bij sobw traindagen 80cctje erop :P
 
Lager probleem zijn we hier ook tegengekomen bij 3 blokken, bij alle blokken hebben we ze gelijmd met de loctide die daarvoor bedoeld is. Met alle 3 de blokken nog geen problemen gehad betreft de krukaslagers. blok 1-110cc 6bak malossi blok 2-110cc 6bak malossi blok 3-125cc athena ?bak :)

En welke onderdelen van de 6 bak mis je allemaal? Als het goed ik heb ik hier (bij een sleutelmaatje) nog een halve 6 bak liggen en misschien zit het busje/tandwiel/ring oid er voor je bij.
 
@ Pepijn: Ik wil niet altijd rondrijden met in mn achterhoofd dat mijn krukaslager vastgelijmt is. Het moet wel ff allemaal bestand zijn tegen 13 - 14k rpm. Daarbij is de financiele mogelijkheid er om een NSR blok aan te schaffen, dus waarom zou ik het zo beun gaan doen? Bovendien is de speling meer als een 0,2mm dus lijmen heeft zowiezo geen zin.

En het is een MBX 6bak, maar die gaat de verkoop weer in. Als er een 6bak komt komt er een 11-39 6bak, die wss al in het NSR blok zal zitten...

Als ik dit carter wil opknappen zou ik het toch nooit lijmen maar ombussen. Maar aangezien dat 1 van de weinige dingen is die ik niet zelf kan moet dat uitbesteed worden, en moet echte op de duizenste precies zijn. Mensen die kunnen ombussen zijn er zat, maar zo precies zijn er een heel stuk minder.

@ Speezkeesz: Heb gister Haan Wheels opgebelt en ze zullen wss einde vd week klaar zijn.
 
een maat van me heeft nog een SOBW MT en hij wil er van af blok is al helemaal gereed voor de SOBW... ik zal ff informeren voor je.. ik zal je anders de prijs pm'en..

ziet er netjes uit;)

:W
 
@ Mikev.W: is goed, pm maar, ook even foto'tje en setup graag.

Vanmiddag wordt ik terug gebeld met prijs voor een compleet NSR blok. Alleen ontsteking en carb mist (maar die heb ik toch al) voorderest helemaal klaar, vers en getuned. Jaja toch maar 50cc weer :P . PK's? met binnendraaiert, 16mm carb en opmaat rond de 13 -14 denk ik.
 
YES! Haan Wheels belde vandaag dat de wielen klaar zijn en vandaag verzonden worden :D :D :D

Vrijdag ga ik een NSR blokje ophalen, is sobw mee gereden, 6 versnellingen race bak, HRC krukas, GE2 (ori snel) getunede cilinder, nieuwe zuiger, opmaat kop etc...
 
Back
Top