Bedoel je de carter deksel?Je kan ook je deksel ff loshalen dan kan je meteen zien hoe t ervoor staat en makkelijk reinigen eventueel
Carterdeksel loshalen achterpoelie loshalen die moer eraf .dan poelie inknijpen zodat de snaar op of vlakbij de as zit dan kan je de achterpoelie eraf halen daar achter zit die deksel meestal een bout of vier als je die loshaalt zie je je vertanding
Nee anders leg je m iets schuin
Als je de boel niet uit elkaar wilt halen:
- Scooter eerst warm rijden
- Vulplug los
- Aftapplug los
- Leeg laten lopen
- Eventueel met twee personen scooter paar minuten schuin houden. Meestal kantelen naar links en voorwiel stukje de lucht in
- Aftapplug er weer op
- Bijvullen
- Vuldop er weer op
Wil je het extra goed doen: rijd een stukje en herhaal bovenstaande procedure. Kost je wel 2 “porties” transmissieolie, maar dan is 99% van alle oude olie eruit en vervangen door nieuwe!
Nee pakking nog niet. Ik weet niet precies welke ik nodig heb. Omdat ik niet weet welk deel er dan los komt.Ja rondom bouten ook. Bij mijn scooter moet eerst uitlaat er ook af omdat het achterwiel etc loskomt door de pasbussen. Heb je alvast nieuwe pakking klaarliggen?
Groet,
Ja en dat idee had ik dus ook!! Zou veel verklaren.Lijkt wel of er water bij de olie is gekomen, hij ziet nogal melkachtig uit.
Lijkt me niet dat deze olie hoe weinig ook en hoe smerig ook het vermogen veel beinvloed.
Het boeltje wordt wel heet omdat de smering niet meer best is en natuurlijk slijt de boel ook veel meer dan met de juiste hoeveelheid goeie olie.
In het goedje wat eruit kwam gelopen zat hier metaal deeltjes bij of een zilveren schijn in de olie?
Beste je duim en wijsvinger eens in de opgevangen oude olie steken en deze olie eens tussen duim en wijsvinger wrijven en voelen of je geen grove stukjes voelt.
Als ik jouw was zou ik alles fijn dicht laten en een keer spoelen met een lading verse olie, hiermee een goeie lange rit maken en de olie als hij nog warm/heet is gelijk aflaten en dan nog eens kijken of je sporen van metaal vindt.
Zo niet, opnieuw vullen met weer een lading nieuwe olie en fijn laten zoals het is.
Wat bedoel je met "maar als er vocht door de leiding is gegaan?", welke leiding?
Vocht in de olie betekent minder smering, extra slijtage van tandwielen en lagers.
Manu,
ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Ik begrijp niet wat water in je tank te maken heeft met eventueel water bij je transmissieolie????
Dit zijn twee totale verschillende zaken die niet met elkaar in verbinding staan.