Hoe krijg ik dit tandwiel eraf?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2t 50cc 2005,

Hoe krijg ik, zie foto, deze tandwiel eraf?

Toch de uitlaat, band eraf en tikken?

Er is ergens namelijk een lager stuk. Maar nu ik zo denk kan het ook nog de wiel lager.

Is dat moeilijk te vervangen?

Gr manu

Edit: tandwiel/ as is er al uit.
 

Attachments

  • 20200913_193035.jpg
    20200913_193035.jpg
    254.4 KB · Views: 10
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De Neo's heeft geen achterwiellager als zodanig...
De transmissie-as, welke de kracht overbrengt naar het achterwiel is wel gelagerd.

En uitlaat moet eraf net als het achterwiel, als deze los is kun je de as eruit halen.

rFbRROE.png


Zwarte pijl is een borgveerring,
Rode pijl is een keerring, en daarachter zit het wiellager.
 
De Neo's heeft geen achterwiellager als zodanig...
De transmissie-as, welke de kracht overbrengt naar het achterwiel is wel gelagerd.

En uitlaat moet eraf net als het achterwiel, als deze los is kun je de as eruit halen.

rFbRROE.png


Zwarte pijl is een borgveerring,
Rode pijl is een keerring, en daarachter zit het wiellager.

Super! Dankjewel. Ik ga mij hier over ontfermen.

Is de lager te verwijderen zonder lager trekker?

:)
 
Alhoewel ik niet verwacht dat de betreffende lager(s) heel vast zal zitten is het toch verstandig om een lagertrekker te gebruiken.
Op die manier komt deze er recht uit met geen kans op schade.
Voorzichtig tikken met een kunststofhamer en bijpassend profiel voor de bus- of kooi, t.b.v. buitenmaat lager kan ook, maar hier dient men uiterst voorzichtig mee te zijn. Als het beschadigd heb je kans op lekkage van de transmissieolie als het spul weer in elkaar steekt.
 
Last edited:
Dit had ik eerst moeten zeggen:

Als ik met de scooter aan de hand een stukje loop hoor ik dat het niet lekker loopt bij de achterband/ lagers/ vertanding

Ook op de bok gezet, heeft de achter band een heel klein beetje speling.

Maar nu ik bij de lager kom en met mijn vinger de lager rond draai hoor ik niets kraken/ piepen of wat dan ook. Ook bij de vertanding lagers zie en hoor ik ook niets vreemds.

Zouden jullie denken dat de lager van de aandrijf as (die het achterwiel aandrijft) toch stuk is?

Of wellicht iets anders? Zekerheid kunnen jullie mij niet geven natuurlijk maar toch vraag ik het me af.

Het hele spul uit elkaar gehaald en gecontroleerd..., niks, nada te vinden of te horen of kun je zo een lager niet beoordelen?

Dus met andere woorden en samen gevat weet ik nog niet of ik de lager(s) moet vervangen.

Er word ook gezegd dat er 2 lagers zitten bij de aandrijving stang maar het achter wiel toe.

Klopt dat?
 
Last edited:
Back
Top