Hoe krijg ik resterende transmissie olie eruit?

Manu76

Burn and rise...
Rieju toreo 4t 2008 10K,

Ik ben bezig mijn transmissie olie te vervangen.

Na een eerste straal olie veranderde de kleur en uiteindelijk ging dit over op een soort schuim. Stinkt ook behoorlijk. Die olie is op!

Ook zag ik dat er nog maar zo'n 40cc olie uit is gekomen. Te weinig.

Maar nu:

Er komt niets meer uit behalve als ik in de transmissie opening blaas. (Compressor met luchtpistool) dan blijft er schuim uitkomen. (Met opening bedoel ik het gat dat ontstaat als je het boutje eraf haalt.

Hoe krijg ik alles eruit? Kan dit intern worden schoongemaakt door er een soort reiniger in te doen? Of toch blijven blazen?

Of wellicht spoelen met olie?
 

Attachments

  • 20200206_133729.jpg
    20200206_133729.jpg
    478.1 KB · Views: 31
  • 20200206_133645.jpg
    20200206_133645.jpg
    204.9 KB · Views: 30
  • 20200206_131821.jpg
    20200206_131821.jpg
    188.8 KB · Views: 37
Advertisement - register to remove this

Carterdeksel loshalen achterpoelie loshalen die moer eraf .dan poelie inknijpen zodat de snaar op of vlakbij de as zit dan kan je de achterpoelie eraf halen daar achter zit het deksel meestal een bout of vier als je die loshaalt zie je je vertanding en alles rustig en met het juiste gereedschap demonteren dan kan er weinig fout gaan
 
Carterdeksel loshalen achterpoelie loshalen die moer eraf .dan poelie inknijpen zodat de snaar op of vlakbij de as zit dan kan je de achterpoelie eraf halen daar achter zit die deksel meestal een bout of vier als je die loshaalt zie je je vertanding

Ok! Ik ga er morgen eens naar kijken.
Kunnen er nog delen uitspringen middels een veer of zo?

Bedankt voor je reactie. Ik laat nog wel weten hoe en wat.
 
Als je de boel niet uit elkaar wilt halen:
  1. Scooter eerst warm rijden
  2. Vulplug los
  3. Aftapplug los
  4. Leeg laten lopen
  5. Eventueel met twee personen scooter paar minuten schuin houden. Meestal kantelen naar links en voorwiel stukje de lucht in
  6. Aftapplug er weer op
  7. Bijvullen
  8. Vuldop er weer op

Wil je het extra goed doen: rijd een stukje en herhaal bovenstaande procedure. Kost je wel 2 “porties” transmissieolie, maar dan is 99% van alle oude olie eruit en vervangen door nieuwe!
 
Als je de boel niet uit elkaar wilt halen:
  1. Scooter eerst warm rijden
  2. Vulplug los
  3. Aftapplug los
  4. Leeg laten lopen
  5. Eventueel met twee personen scooter paar minuten schuin houden. Meestal kantelen naar links en voorwiel stukje de lucht in
  6. Aftapplug er weer op
  7. Bijvullen
  8. Vuldop er weer op

Wil je het extra goed doen: rijd een stukje en herhaal bovenstaande procedure. Kost je wel 2 “porties” transmissieolie, maar dan is 99% van alle oude olie eruit en vervangen door nieuwe!

Ja zo doe ik het ook meestal maar wil ik tóch de vertanding zien.

Ook voor @Carter ,

Ik heb wat foto's toegevoegd. 3 met rode rondjes en één met groene pijlen.

Als ik die "rode schroeven" los zou draaien lijkt mij dat er niets meekomt. Moet ik de rondom bouten weghalen?

1 lijkt aan de schokdemper vast te zitten.
 

Attachments

  • img_1581010345912.jpg
    img_1581010345912.jpg
    303.2 KB · Views: 28
  • img_1581010399176.jpg
    img_1581010399176.jpg
    345.7 KB · Views: 27
Ja rondom bouten ook. Bij mijn scooter moet eerst uitlaat er ook af omdat het achterwiel etc loskomt door de pasbussen. Heb je alvast nieuwe pakking klaarliggen?
Groet,
Nee pakking nog niet. Ik weet niet precies welke ik nodig heb. Omdat ik niet weet welk deel er dan los komt.

En komt er dan een gedeelte los van de carter? Of is dat 1 geheel?
 
Lijkt wel of er water bij de olie is gekomen, hij ziet nogal melkachtig uit.
Ja en dat idee had ik dus ook!! Zou veel verklaren.

Maar beïnvloed de transmissie/ olie dan het vermogen als de olie niet meer goed is?

Of kapotte tanden en/ of dat er zo weinig in zat en zo'n prutje is geworden?

Maar wat als er vocht door de leidingen is gegaan? Wat kan er onder andere dan beschadigd zijn?
 
Lijkt me niet dat deze olie hoe weinig ook en hoe smerig ook het vermogen veel beinvloed.
Het boeltje wordt wel heet omdat de smering niet meer best is en natuurlijk slijt de boel ook veel meer dan met de juiste hoeveelheid goeie olie.

In het goedje wat eruit kwam gelopen zat hier metaal deeltjes bij of een zilveren schijn in de olie?
Beste je duim en wijsvinger eens in de opgevangen oude olie steken en deze olie eens tussen duim en wijsvinger wrijven en voelen of je geen grove stukjes voelt.

Als ik jouw was zou ik alles fijn dicht laten en een keer spoelen met een lading verse olie, hiermee een goeie lange rit maken en de olie als hij nog warm/heet is gelijk aflaten en dan nog eens kijken of je sporen van metaal vindt.
Zo niet, opnieuw vullen met weer een lading nieuwe olie en fijn laten zoals het is.

Wat bedoel je met "maar als er vocht door de leiding is gegaan?", welke leiding?
Vocht in de olie betekent minder smering, extra slijtage van tandwielen en lagers.
 
Last edited:
Lijkt me niet dat deze olie hoe weinig ook en hoe smerig ook het vermogen veel beinvloed.
Het boeltje wordt wel heet omdat de smering niet meer best is en natuurlijk slijt de boel ook veel meer dan met de juiste hoeveelheid goeie olie.

In het goedje wat eruit kwam gelopen zat hier metaal deeltjes bij of een zilveren schijn in de olie?
Beste je duim en wijsvinger eens in de opgevangen oude olie steken en deze olie eens tussen duim en wijsvinger wrijven en voelen of je geen grove stukjes voelt.

Als ik jouw was zou ik alles fijn dicht laten en een keer spoelen met een lading verse olie, hiermee een goeie lange rit maken en de olie als hij nog warm/heet is gelijk aflaten en dan nog eens kijken of je sporen van metaal vindt.
Zo niet, opnieuw vullen met weer een lading nieuwe olie en fijn laten zoals het is.

Wat bedoel je met "maar als er vocht door de leiding is gegaan?", welke leiding?
Vocht in de olie betekent minder smering, extra slijtage van tandwielen en lagers.

Hiermee bedoel ik de brandstof slangen / tank.

Gisteravond viel mijn kwartje. Ik was namelijk vergeten de tank af te sluiten in een "onschuldig" regenbuitje. Er is dus water in de tank gelopen. Heel stom. Maar daar kan ik niets aan doen,heb ik redenen voor maar die ik liever privé houd.

Dus dat zou niets met het vermogen te maken hebben. Maar daar heb ik een ander topic voor.

Dan ga ik niets demonteren. Zal boven staande in het andere topic vermelden.

Zal straks ff de olie "voelen"
 
Manu,

ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Ik begrijp niet wat water in je tank te maken heeft met eventueel water bij je transmissieolie????
Dit zijn twee totale verschillende zaken die niet met elkaar in verbinding staan.
 
Manu,

ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Ik begrijp niet wat water in je tank te maken heeft met eventueel water bij je transmissieolie????
Dit zijn twee totale verschillende zaken die niet met elkaar in verbinding staan.

Moest in mijn andere topic staan. Maar nu weet ik dat het 2 gescheiden systemen zijn.
 
Back
Top