Hoe kan je bepalen welke koppeling je kan gebruiken?

Wesley S.

DE EMHAER BOY!
Hoe kan je bepalen welke koppeling er goed is voor je set-up?
Ik dacht geen delta clutch, want die is verstevigd dus ik denk tezwaar voor mijn set-up. Ik dacht zelf meer aan Hebo/Stage6.. (Of zou een Malossi Flyclutch ook gaan? want die heb ik nog liggen)

Dit is myn set-up (voor op straat):

-Cilinder: DR70 (Tuned) (P12)
-Krukas: Power 1 (P12)
-Carburateur: Dellorto Racing 19 mm (Black Edition)
-Uitlaat: Yasuni R (Black Edition)
-Koppeling: ?????
-Vario: Malossi Multivar2000

-Lagers: C3
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

waarom 2 keer een koppeling kopen? een malossi Fly clutch is niet eens verstelbaar 8P

imo is dat gewoon een domme aankoop ,aangezien een Fly clutch amper anders is dan een std koppeling..

het maakt overigens voor een koppeling weinig uit waarop ie draait , of het nu een monster setup is of gewoon alleen een ander uitlaatje...
 
ja maar als je moet kiezen kun je toch beter waar kiezen voor je geld?

de koppeling maakt ook niks uit ,geen enkele koppeling doet iets , BEHALVE het mogelijk maken om een hoger toerental te draaien voordat ie aanpakt , en dat is vaak nodig bij een snellere scooter. ik zou dan alsnog niet een Fly clutch nemen maar gewoon een imitatie koppeling als je dan toch weet dat je later een andere koopt..
 
Omdat.. (het klinkt misschien gek) ik intresse heb in scooter en dan ook dingen wil leren. Dus ik dacht misschien is er nog een bepaalde manier voor om het te kiezen. Maar dat is dus niet het geval ;)

thanks anyway
 
Dus het maakt vrij weinig uit hoe zwaar je koppeling is op welk setup dan ook ..

Ik heb:

S6 50 cil.
Giannelli Shot
Power1 p10 .as
MHR2005
Malossi X-Belt Kevlar
Delta Clutch

Deze kopp. is dus niet te zwaar of iets ?
 
@RedGaruda: Een koppeling is nooit te 'zwaar' voor wat voor setup dan ook, het heeft op standaard setup's alleen weinig nut om een delta clutch oid te monteren, daar merk je geen drol van.

@Bounkass: Nee hoor, deze koppeling is niet te 'zwaar' ofzo voor je setup, een koppeling is nooit te 'zwaar' voor je setup ;)
 
tja , een std koppeling kan het zeer zeker goed doen op een 70cc , alleen wanneer een std koppeling zelfs met de zwaarste veren het niet of nauwelijks kan doen (dus genoeg toeren maken) dan ben je een andere koppeling nodig (mits het niet gewoon aan je afstelling ligt)

een koppeling heeft niks te maken met de setup , een koppeling zorgt er gewoon voor dat de aandrijving word overgebracht op het achterwiel , als het blokje stationair draait draaien de poelies wel maar word het wiel niet aangedreven, zodra je een bepaald toerental draait gaan de koppelingssegmenten naar buiten en klemmen zich vast in de trommel die vervolgens het wiel zal laten draaien via de tandwieloverbrenging. simpel uitgelegd even.

elke setup heeft zijn eigen ideale toerental waarop deze het beste loopt (max koppel) , dit toerental wil je ook hebben wanneer je vanuit stilstand vertrekt , om dit te bereiken kun je de veertjes in de koppeling aanpassen , bij een koppeling zoals Hebo,Stage6 , Delta clutch kun je dit ook nog verder afstellen door de veren via een stelsysteem strakker of losser te zetten en dat is het voordeel van een verstelbare koppeling , deze kun je makkelijker en fijner afstellen.

de ene koppeling is iets zwaarder dan de andere maar over het algemeen zal dat weinig uitmaken , en of het nu op een std setup begrensd zit of op een complete speed setup , de koppeling heeft gewoon dezelfde werking , echter moet je je afvragen wanneer een andere koppeling nodig is , en dat is dus op het moment wanneer de std koppeling niet genoeg toeren kan draaien.

een Delta clutch heeft imo maar 1 voordeel , dat er een plaat op zit die "verstevigd" , die ervoor zorgt dat de segmenten niet scheef gaan staan , ik persoonlijk vind het ding iritant om te verstellen , heel omslachtig en het ding is duur. ik rijdt zelf met en gebruik veel Hebo , dit omdat de koppeling niet al te duur is maar het heel goed doet en heel goed houdt , verder is het grote voordeel van een hebo koppeling dat deze zeer makkelijk verstelbaar , ZELFS nog wanneer de koppeling op de poelies zit! en dat is niet alleen makkelijk maar ook nog eens beter voor je schroefdraad op de poelies omdat je m niet zo vaak los hoeft te hebben. Stage6 kan ik zelf niks over zeggen omdat ik die (nog) nooit heb gehad.

de Fly clutch en net als anderen zoals Top performances etc. die niet verstelbaar zijn zijn in principe gewoon vervangers van een std koppeling ,niet veel meer , dus als je geld uit geeft is het zonde om zo'n ding te kopen terwijl je voor net iets meer een verstelbare kan kopen die je veel nauwkeuriger kunt afstellen.

mja , dat is mijn mening ,je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt ;)
 
Last edited:
Back
Top