tja , een std koppeling kan het zeer zeker goed doen op een 70cc , alleen wanneer een std koppeling zelfs met de zwaarste veren het niet of nauwelijks kan doen (dus genoeg toeren maken) dan ben je een andere koppeling nodig (mits het niet gewoon aan je afstelling ligt)
een koppeling heeft niks te maken met de setup , een koppeling zorgt er gewoon voor dat de aandrijving word overgebracht op het achterwiel , als het blokje stationair draait draaien de poelies wel maar word het wiel niet aangedreven, zodra je een bepaald toerental draait gaan de koppelingssegmenten naar buiten en klemmen zich vast in de trommel die vervolgens het wiel zal laten draaien via de tandwieloverbrenging. simpel uitgelegd even.
elke setup heeft zijn eigen ideale toerental waarop deze het beste loopt (max koppel) , dit toerental wil je ook hebben wanneer je vanuit stilstand vertrekt , om dit te bereiken kun je de veertjes in de koppeling aanpassen , bij een koppeling zoals Hebo,Stage6 , Delta clutch kun je dit ook nog verder afstellen door de veren via een stelsysteem strakker of losser te zetten en dat is het voordeel van een verstelbare koppeling , deze kun je makkelijker en fijner afstellen.
de ene koppeling is iets zwaarder dan de andere maar over het algemeen zal dat weinig uitmaken , en of het nu op een std setup begrensd zit of op een complete speed setup , de koppeling heeft gewoon dezelfde werking , echter moet je je afvragen wanneer een andere koppeling nodig is , en dat is dus op het moment wanneer de std koppeling niet genoeg toeren kan draaien.
een Delta clutch heeft imo maar 1 voordeel , dat er een plaat op zit die "verstevigd" , die ervoor zorgt dat de segmenten niet scheef gaan staan , ik persoonlijk vind het ding iritant om te verstellen , heel omslachtig en het ding is duur. ik rijdt zelf met en gebruik veel Hebo , dit omdat de koppeling niet al te duur is maar het heel goed doet en heel goed houdt , verder is het grote voordeel van een hebo koppeling dat deze zeer makkelijk verstelbaar , ZELFS nog wanneer de koppeling op de poelies zit! en dat is niet alleen makkelijk maar ook nog eens beter voor je schroefdraad op de poelies omdat je m niet zo vaak los hoeft te hebben. Stage6 kan ik zelf niks over zeggen omdat ik die (nog) nooit heb gehad.
de Fly clutch en net als anderen zoals Top performances etc. die niet verstelbaar zijn zijn in principe gewoon vervangers van een std koppeling ,niet veel meer , dus als je geld uit geeft is het zonde om zo'n ding te kopen terwijl je voor net iets meer een verstelbare kan kopen die je veel nauwkeuriger kunt afstellen.
mja , dat is mijn mening ,je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt