Hoe compressie lek vinden

Aeroxlover69

New Member
Heb dus een mooi blokje in mijn handen gekregen maar blijkt dus geen compressie te hebben, (1 bar) en je hoort een sissend geluid vanuit de krukas als de zuiger naar boven gaat. Cilinder en zuiger zijn in bijna perfecte staat. Hoe vind je dus een lek? moet ik water met zeep rond mijn pakkingen sprayen en kijken of ie bubbelt als ik de krukas ronddraai?

Is 2t aerox 75cc
 
Advertisement - register to remove this

Blok heeft naar mijn schatting minstens 5 jaar lang stil gestaan. Heeft weinig kilometers want was een race-blok. Membraan lekte maar heb daar nieuwe pakkingen gedaan en cilinder lekt nergens.
Zou het helpen als ik de cilinderwand een beetje insmeer met 2t olie, dat de ring beter afsluit? Is de kans er ook dat de keerring kan lekken of gebeurt dit niet vaak? krukas is wel een beetje verroest want heeft stil gestaan zonder inlaat
 
Heb jij het blok lopend meegemaakt of em via marktplaatsgekocht?

De keerring kunnen inderdaad slecht zijn geworden in verloop van tijd, testen kan geen kwaad (vario kant en stator kant)

2t olie in de cilinder zal heel weinig uitmaken aangezien de compressie nu 1 bar is...

Ik weet niet welke compressiemeter jij heb, maar is deze ook getest op een werkend blok?
 
Water en zeep is toch godver geen lekke band van je fiets ofwel. Spuit beetje remmenreiniger rond de inlaat of cilinder. Water en zeep wil je niet in je inlaat of cilinder vinden dus snel mee ophouden
 
Lekke keeringen zorgen niet voor een beduidend lagere compressie.
De compressie wordt pas opgebouwd wanneer de zuiger in de opwaardse slag de spoelpoorten afsluit.
Dan kan er in principe geen compressie via de keeringen lekken, die zouden er zelfs uitgeblazen worden !

Wel ontstaat er, nadat de zuiger de spoelpoorten heeft afgesloten en in de compressieslag zit, onder de zuiger een onderdruk waardoor er lucht via de keerringen, wanneer die zouden lekken, de krukasruimte binnenstromen, maar dit heeft niks te maken met de compressie die boven de zuiger wordt opgebouwd.

Dus jouw compressielek zit wel degelijk in de bijna perfecte cilinder/zuiger of er lekt compressie via de cilinderkop, hetzij via de pakking, het zij via het bougiegat.
 
Last edited:
Ging me ook niet zozeer om de compressie , als wel om het geluid uit het carter vandaan , door wat jij ook beschrijft het vacuum zuigen in het carter . Voor de compressie zou ik buiten de bovenstaande adviezen , de cilinder eens los halen , en kijken of de veren nog goed zijn , en los zitten in de groef . En tot slot de slotspeling meten , in de cilinder .
 
Keerringen zijn goed, lucht lekt nergens uit via pakkingen ofzo dus is vast wel de zuigerring ook al zag die er best goed uit toen ik m voor het laatst bekeek. Diameter van de zuiger is 46.55mm maar kan je niet zomaar online vinden tenzij ik een compleet nieuwe zuiger koop van 60 euro. Is het erg als ik 46.6mm of 45.5mm koop?
 
Back
Top