Hoe compressie meten scooter.

Advertisement - register to remove this

zoon apparaat ken ik niet.

Maar over het algemeen heb je een compressiemeter waar en slang en een bout achtig iets op zit.
Haal de bougie eruit, draai die bout erin, doe je gas helemaal open en draai de startmotor rond of trap de kickstarter in. De druk die de cilinder maakt staat dan op het metertje
 
zoon apparaat ken ik niet.

Maar over het algemeen heb je een compressiemeter waar en slang en een bout achtig iets op zit.
Haal de bougie eruit, draai die bout erin, doe je gas helemaal open en draai de startmotor rond of trap de kickstarter in. De druk die de cilinder maakt staat dan op het metertje
Haha ja sorry ik was de naam vergeten. Het is dus niet dat je een aantal keer moet kicken of zoiets gewoon 1 keer?
 
Wat heeft iedereen toch met die compressie meters? Zie iedereen met zo'n ding meten hoeveel bar hun cilinder zou moeten produceren, ik heb ik heel mijn scootercarriere nog nooit zo'n ding aangeraakt en ook nooit gedacht het nodig te hebben. Of is dat meer voor de 4takt koffiemolens?
 
Wat heeft iedereen toch met die compressie meters? Zie iedereen met zo'n ding meten hoeveel bar hun cilinder zou moeten produceren, ik heb ik heel mijn scootercarriere nog nooit zo'n ding aangeraakt en ook nooit gedacht het nodig te hebben. Of is dat meer voor de 4takt koffiemolens?
Het lijkt me gewoon meer handig en scheelt werk.
Post automatically merged:

Maakt niet echt uit. Ik zou wel een paar keer kicken, dan weet je zeker dat je goed zit
Zal er op letten
 
Het lijkt me gewoon meer handig en scheelt werk.
Post automatically merged:
Maar wat kun je met die informatie dan?
Ik bouw al een jaar of 15 scooterd en blokken die wel aardig van zn plek komen al zeg ik het zelf.
Maar ik zou niet weten wat de meerwaarde is bijvoorbeeld 8bar op zo'n compressiemeter

Ik probeer dit keer niet een betwetertje te zijn en vraag het me af? Of zoals ik vroeg is het meer een 4takt ding want daar doe ik niks aan
 
Maar wat kun je met die informatie dan?
Ik bouw al een jaar of 15 scooterd en blokken die wel aardig van zn plek komen al zeg ik het zelf.
Maar ik zou niet weten wat de meerwaarde is bijvoorbeeld 8bar op zo'n compressiemeter

Ik probeer dit keer niet een betwetertje te zijn en vraag het me af? Of zoals ik vroeg is het meer een 4takt ding want daar doe ik niks aan
Ik zou het zelf ook niet echt weten maar veel mensen vinden het handig. Of ik het ga gebruiken is ook de vraag.
 
Maar wat kun je met die informatie dan?
Ik bouw al een jaar of 15 scooterd en blokken die wel aardig van zn plek komen al zeg ik het zelf.
Maar ik zou niet weten wat de meerwaarde is bijvoorbeeld 8bar op zo'n compressiemeter

Ik probeer dit keer niet een betwetertje te zijn en vraag het me af? Of zoals ik vroeg is het meer een 4takt ding want daar doe ik niks aan

Ik vind de compressie meter toch wel echt een meerwaarde voor de 4 takt blokken hiermee sluit je uit dat het iets 'motorisch is' is de compressie goed ga je verder zoeken scheelt je hoop gedemonteer van cilinderkoppen enz
In het boekje staat wat de compressie moet zijn zit je hier onder weet je dat je het moet zoeken in de cilinderkop cilinder of zuiger/veren
 
Maar wat kun je met die informatie dan?
Ik bouw al een jaar of 15 scooterd en blokken die wel aardig van zn plek komen al zeg ik het zelf.
Maar ik zou niet weten wat de meerwaarde is bijvoorbeeld 8bar op zo'n compressiemeter

Ik probeer dit keer niet een betwetertje te zijn en vraag het me af? Of zoals ik vroeg is het meer een 4takt ding want daar doe ik niks aan

Het krijgt pas een meerwaarde als de scooter niet of slecht loopt, dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het aan de compressie ligt.
 
Dat vroeg ik me af, ik hou me alleen met 2takt bezig dus ik heb er geen nodig
Dat ligt eraan wat je liever doet als je een brommertje moet repareren.
Je kunt de hele boel uit elkaar trekken als je ontsteking en brandstofvoorziening in orde is.
Je kunt ook even snel, als je toch de bougie eruit hebt om te controleren of deze nat wordt na een aantal startpogingen, de slang van de compressiemeter in het bougiegat draaien en de compressie meten dan weet je in iedergeval of je blokje gezond is of misschien naar de cardioloog gebracht moet worden.
En voor de prijs van zo'n metertje hoef je het echt niet te laten, het zal geen precisie instrument zijn maar dat is ook niet nodig.

En ja, voor een 4 takt is zo'n meter misschien wel meer een aanrader dan voor een 2-takt omdat je wat meer werk hebt dan alleen de cilinderkop te demonteren.

Maar even terug te komen op de vraag van @Aidan384838 .
Het is dus niet dat je een aantal keer moet kicken of zoiets gewoon 1 keer?
Je trapt zolang op de kickstart of je drukt zolang op de startknop van de E-start totdat de naald van de compressiemeter niet meer hoger gaat en dit met de gashendel helemaal open gedraaid.

Dusss, 1 keer kicken is zeker niet voldoende, doe je dit wel eindig je meestal met een meting van 1 a 2 Bar, je trekt dan de verkeerde conclusie of beticht de meter dat hij z;n werk niet goed doet. ;)
 
Beste om te testen is Elektrisch Starten om te testen ... hele tijd hard trappen op de Kickstart gaat niet goed werken.
Ander Optie :
Beun Optie : Boortol of Slagmoersleutel op de vliegwiel moer zetten .
 
Beun Optie : Boortol of Slagmoersleutel op de vliegwiel moer zetten
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Met dit gereedschap en vooral als dit gereedschap wat vermogen heeft, haal je een hoger toerental dan met de elektrische start of de kickstart.
Met een hoger toerental haal je een hoger compressie omdat het brandstofmengsel minder kans heeft om weg te lekken tijdens de compressieslag.
Hierdoor krijg je een scheef beeld, je start immers een scooter of brommer met de kick of de e-start bovendien hebben sommige brommers zelfs geen e-start.

Als je geen compressie zou kunnen meten door te kicken hoe doe je dit dan bij brommers of motoren die geen E-start hebben?

Bovendien scooters/brommers met een lage compressie krijg je vaak niet gestart met de e-start maar wel met de kickstart, dit komt omdat je met de kick iets meer compressie kunt opbouwen als je tenminste goed kickt.
 
Dat ligt eraan wat je liever doet als je een brommertje moet repareren.
Je kunt de hele boel uit elkaar trekken als je ontsteking en brandstofvoorziening in orde is.
Je kunt ook even snel, als je toch de bougie eruit hebt om te controleren of deze nat wordt na een aantal startpogingen, de slang van de compressiemeter in het bougiegat draaien en de compressie meten dan weet je in iedergeval of je blokje gezond is of misschien naar de cardioloog gebracht moet worden.
En voor de prijs van zo'n metertje hoef je het echt niet te laten, het zal geen precisie instrument zijn maar dat is ook niet nodig.

En ja, voor een 4 takt is zo'n meter misschien wel meer een aanrader dan voor een 2-takt omdat je wat meer werk hebt dan alleen de cilinderkop te demonteren.

Maar even terug te komen op de vraag van @Aidan384838 .

Je trapt zolang op de kickstart of je drukt zolang op de startknop van de E-start totdat de naald van de compressiemeter niet meer hoger gaat en dit met de gashendel helemaal open gedraaid.

Dusss, 1 keer kicken is zeker niet voldoende, doe je dit wel eindig je meestal met een meting van 1 a 2 Bar, je trekt dan de verkeerde conclusie of beticht de meter dat hij z;n werk niet goed doet. ;)
Ik snap wat je bedoelt. Alleen vorge keer bij die jog heb ik wel 9 keer gekickt met gas open en er gebeurde letterlijk niks bleef op 2 bar staan. De cilinder is 100 procent goed.
 
Back
Top