hittegraad bougie

bobby_roks

Well-Known Member
mensen

ik heb een aerox, met malossi sport cilinder(licht getuned) wat voor bougie raden jullie mij aan??? welke hittegraad?

aangezien ik geen verstand heb van die hittegraad, en niet kan vinden wat nou warm en koud is, dus is 7 nou koud of warm??

en ik had eerst een bougie hittegraad 8 en had er nu eventjes 7 in gedaan en toen trok ie veel sneller op(top weet ik niet want dat red ik niet in mijn kleine straat:p
 
Advertisement - register to remove this

ja sorry vergeten

malossi 50cc sport(licht getuned)
laser xpro uitlaat
malossi delta clutch
polini speed vario
malossi kevlar v- snaar
krukas: doppler pen 10 race, kunstof kooi lagers c4v ofzo iets
 
ik heb het gevonden
een bougie 7 is warmer dan een bougie 10 o.i.d.
de bougie 7 zal minder warmte afgeven en dus zal de bougie warmer blijven. een bougie 10 zal meer warmte afgeven en zelf minder warm worden waardoor de ontsteking iets later komt en dan krijg je dus geen voorontsteking waardoor er een gat in je zuiger kan branden. in de winter heb je dus een graad kouder (dus ipv een 8 een 9 nemen) zodat de cilinder iets warmer word en de bougie iets minder.

of makkelijk gezegt, een koude bougie (met een hoger nummer) geeft makkelijker warmte af dan een warme bougie(bijvoorbeeld een 7 of lager)

als de bougie dus te warm word kan het bochtje waar ie ontsteekt kan, kan smelten, en dan dus ook als ie nog warmer word een gat in je zuiger branden.

hopelijk een beetje duidelijk, ik ga morgen fftjes een bougie met hittegraad 9 nemen en dan ff tjes testen

p.s. 5 is inderdaad veeel warmer dan een 9
 
Last edited:
was het niet hoe hoger het getal hoe warmer de bougie??:p
Want dan zou ik met een mhr 70 cc hittegraad 10/11 moeten hebben?:p


hoe meer vermogen, hoe meer warmte opbrengst
een bougie moet een bepaalde temperatuur hebben (zelfreinigingstemperatuur) en als de bougie dus te koud is blijven alle koolresten e.d eraan zitten en slaat ie dus sneller vet.
Als de hittegraad te laag is voert de bougie minder warmte af dan dat hij aangevoerd krijgt, en dan word de verbrandingsruimte te heet.
met alle gevolgen van dien.

in een sprinter is een ngk 9 (eventueel iridium) koud genoeg.

@TS

hittegraad 7 is voldoende voor jou setup.
 
mn scooter rijd geen 60 ofzo he
rijd 98 echte,
bij de scooterdealer raadde ze me een 9 aan
heb die dus ook gehaald

en de 8 was (beetje) gesmolten, omdat ie te warm was.
+ verschilt per scooter zeide ze
 
Back
Top