Welke bougie/ hittegraad neos 2takt

Goedendag forumleden,

ik had een snelle vraag welke hittegraad bougie ik moet nemen;
mijn scooter en setup:
Yamaha neos 2takt bouwjaar 2000
70cc dr cilinder
standaard carb (12mm vgm)
Leovince touring uitlaat ontgrenst
Polini vario met 6,9 gr rollen
verder alles standaard nog


Moet ik een warme of koude bougie?

mvg,
jules
 
Advertisement - register to remove this

Ja carb wordt nog 17,5 mm
Uitlaat wil ik liefst zo houden is lekker stil en beter dan orgineel
Rollen worden lichter nog denk 5,5/6 gr
Post automatically merged:

wat is het verschil tussen de Polini en malossi vario, zal qua vermogen toch niet heel ver uit elkaar liggen
Post automatically merged:

En als ik bovenstaande dingen erin heb
Kan ik dan alsnog bougie ngk br8hs erin doen?
 
Het verschil tussen een koude en warme bougie heeft in principe niks te maken met het vermogen.
Je wint veel meer met een goede terugloop uitlaat van bijvoorbeeld; Gianelli of Yasuni.

Ik heb zelf jaren rond gereden op een Neo's uit 2001, ook DR70 in combo met 17,5 carburateur en een Sito plus uitlaat.
Vario was van Power one maar voor de rest standaard.
Enige wat ik heb laten veranderen is de uitlaatbocht van de Sito.
Uitlaat bocht van een 100cc uitlaat waar mijn maat een flens opgelast heeft van een oude Gianelli shot die ik nog had liggen.
Ding was zelf toch helemaal verrot met enkele gaten maar de losse flens was nog goed bruikbaar en paste bijna precies op de bocht.

Het lassen aan de eindpot ging wat lastiger dan verwacht maar het is wel gelukt.
Hierdoor kreeg ik wel iets meer vermogen onder en bovenin, maar veel minder als dat je een echte terugloop uitlaat monteert...

Voordeel is wel dat de motor nog redelijk stil is en geen onnodig aandacht trekt van het prachtige korps wat ons land rijk is.

Maar goed, ik dwaal af (nostalgie)....
De BR8HS gewoon gebruiken, dit is echt ruim voldoende!
 
Oké top bedankt
Post automatically merged:

Maar kan ik niet meer vermogen eruithalen
Als ik warmere bougie neem?

Nee zo werkt dat helaas niet.

Warmte graad heeft er mee te maken om de juiste warmte te bereiken van de motor waar de verbranding het beste / schoonste is.

Zo mag een motor niet te heet worden (dan heb je kans op detonatie of warmlopers)

Bij een motor die te koud blijft zal teveel gaan roken, en veel roet / koolafzetting in de cilinder en uitlaat. (slechte verbranding en slopen van bougies)


De warmte graad word bepaald hoe hard de motor moet werken..

Bij een 25km scooter die zeer rustig loopt zal het ook langer duren voordat de motor echt op juiste temperatuur is.
Op zicht is dit niet erg, want dit kan je gewoon aanpassen om er een hogere warmte graad bougie erin te draaien. (dus verstandig is dan een 6 erin te draaien.

Een 45km zal meer toeren maken en dus sneller op bedrijfs temperatuur komen.. Daar is die nummer 6 funnest.. Daar moet je dus een wat kouderen bougie in draaien standaard vaak een 7.

Die DR70 cilinder zal wat sneller lopen dan een standaard cilinder en hierdoor ook sneller gaan op warmen.. In deze is een 7 dus iets te warm.. En dan draai je er een 8 in.



Je ziet ook een verschil tussen luchtgekoelde en vloeistof gekoelde cilinders.

Lucht gekoelde cilinders hebben eigenlijk een continu koeling d.m.v een ventilator die er constant erover blaast.
dus deze houden daardoor de warmte minder vast en heb je dus een 7 bougie nodig.

In een vloeistof gekoelde cilinder zit uiteraard KVS in.. En die KVS warmt constant op. Omdat er de cilinder in de vloeistof zit kan die opzicht wel sneller warmte lozen d.m.v de KVS.. Maar heeft bij de cilinder wel continu warmte contact met de KVS.. Daardoor zal deze cilinder in een soort van warmte bad blijven hangen.. Hierdoor warmte de cilinder wel sneller op.. Vandaar je er een koudere 8 bougie standaard erin moet draaien.
 
Back
Top