Heeft verwijderen sls invloed op werking benzinepomp?

Foggy

Active Member
Hallo,

Bij het monteren van de 90cc op m'n new dink moest ik het sls systeem verwijderen.
Nu ik de 90cc vervangen heb door een 72cc, is de standaard kop weer gemonteerd, met nog een uitgang voor de sls.
Toen ik hem gisteren startte, deed hij het vrijwel meteen, maar hoorde ik een geluid uit het gat komen, alsof ik nog een 2e uitlaat had.
Nu ik het gat afgedekt heb met een metalen plaatje (zoals in het YT filmpje), start hij ineens niet meer.
De bougie blijft droog en als ik de benzineslag lostrek, zie ik er ook amper benzine uit komen.
Het lijkt erop dat er niet genoeg vacuum of onderdruk gecreëerd wordt om de benzine door het slangetje te trekken (als ik eraan zuig komt er genoeg benzine uit).

Hoe kan dit en is dit alleen op te lossen door de sls weer te monteren?
 
Advertisement - register to remove this

Dank je wel voor je antwoord.
Met het sls gat in de kop nog open liep de motor direct.
Nu ik dat afgesloten heb (wat geadviseerd werd in het YT filmpje), stel ik me voor dat er dan overdruk in de cilinder ontstaat, waardoor er vrijwel geen druppel benzine in komt. Is dit een juiste gedachte?
 
Goedemorgen,
Als het goed is zitten er twee aansluitingen op de benzinekraan. Een gaat via een filter naar de Carb. De andere is een vacuüm slang die tijdens het starten vacuüm krijgt waardoor de benzinekraan opengaat.
Het kan zo zijn dat de vacuümslang halverwege een t stukje heeft en dat het andere uiteinde niet goed is aangesloten. Dan bouwt er geen vacuüm op en krijgt je Carb geen benzine.
 
Hallo Foggy
Hier een bericht hoe het sls systeem werkt globaal
In mijn optie heb je dus ergens een vacuum lek , een slangetje lek of je benzine kraan is niet in orde .
Misschien een rare vraag , maar toen je het plaatje er niet tussen had starte hij gelijk en had je dus genoeg vacuum . Maar je uitlaat gassen kwamen dus door de sls aansluiting heen? Na het afsluiten van deze aansluiting met een plaatje heb je deze problemen . Is het probleem niet dat er iets met je uitlaat niet in orde is en deze de boel blokkeert? Als je nu eens alles normaal aansluit en de sls met een pakking standaard monteerd , en je uitlaat even loslaat van je cilinder wat doet hij ( buiten de herrie ) dan? En hoeveel compressie druk heb je met deze cilinder ?
 
een t stukje
Er zit geen t-stukje tussen. Dat was wel het geval met de Naraku 24mm carb, maar niet met de standaard carb.

Maar je uitlaat gassen kwamen dus door de sls aansluiting heen?
Er zit wel een lekje in de benzinetoevoer naar de pomp, precies op het tuitje waar het slangetje omheen gaat onder het slangenklemmetje. Als ik deze dichthoud, blijft het probleem.
Het staat me niet bij of er uitlaatgas door de sls aansluiting heen kwamen. Het klonk alleen wel zo. Zonder veel herrie. Meer tuffend, zoals een buitenboordmotor klinkt.
De uitlaat heeft het tot heden goed gedaan, dus zie ik daar geen probleem. Mocht dat toch het geval zijn, heb ik nog een nieuwe als reserve liggen.
Ik ben van plan om de sls weer terug te monteren om te kijken wat hij dan doet. De pakking heb ik nog en smeer ik dan een beetje aan met vloeibare. Alleen nog even uitvogelen naar welke kant toe ik het membraam moet monteren. Klepje naar buiten of naar binnen? Ik vermoed naar binnen. Ik zal hem dan ook zonder uitlaat even testen.
Compressie heb ik nog niet gemeten, aangezien de meter niet lijkt te deugen, volgens sommigen hier die hem ook hebben(de goedkope HBM-set).

In ieder geval bedankt voor alle inzichten.
Hopelijk kan ik vanmiddag of vanavond nog wat sleuteltijd creëren.
 
Ik heb een grande retro ook met een vacuum bediende benzine kraan , er zit ook een sls aansluiting op het kleppendeksel , maar ook hier loopt er geen vacuum slangetje naartoe , alleen van het spruitstuk naar de benzine kraan.
 
Bij de dink loopt er daarnaast ook een slangetje van het spruitstuk naar (volgens mij) de sls-pomp of filter o.i.d.(?). Die dop je af, zodra je de sls verwijderd hebt.
De aansluiting op het kleppendeksel is voor het chrome pijpje, met aan de andere kant daarvan de aansluiting op de cilinderkop.
 
Ik kon net toch even ontsnappen. Opgeladen accu geplaatst, even proberen en het ding startte! Krijg nou wat!
Wel liep hij onregelmatig en moest ik hem hoog stationair houden (3000) anders viel hij uit.
Na 2x uitvallen startte hij niet meer. Na een tijdje wachten kon ik hem weer starten en herhaalde het voorgaande zich.
Kon nog mooi even de spuitbus test doen, maar kon er geen valse lucht mee ontdekken.
Na weer uitvallen even een tijdje gewacht. (moest nog wat anders doen). Weer gestart en even warm laten draaien en een klein stukje rustig gaan rijden. Liep rond de 30 bij ca 6000 toeren. Bij stilstaan voor een kruisende auto sloeg de motor toch weer af.
Weer even wachten en ik kon weer starten en rijden. Kon het toch niet laten om even 3 seconden volgas te geven, maar meer dan 35 km per uur werd het niet.
Ook als ik boven de 30 kwam begon hij licht te hikken, dus hield ik hem er net onder.
Morgen toch maar even proberen met de sls er weer op? en mogelijk even de gasnaald checken of die niet te hoog staat ?
 
Toen ik alles monteerde heb ik daar scherp op gelet.
Morgen, als ik de sls weer ga aansluiten, zal ik het nog een keer checken. Ik had in en uit wel vrij strak op 0,05.
Ook de sproeier en gasnaald wil ik nog even nalopen, aangezien ik die nog ingesteld had staan op de 90cc.
Door tijdgebrek had ik die nog niet aangepast.
 
Zojuist eerst weer geprobeerd te starten: ging niet.
Sproeier weer even teruggebracht naar 90 (zat nog 104 in)
Kleppen gesteld op 0,08 in en uit en weer starten: nada
Sls weer aangesloten en proberen te starten (net zo lang tot de accu bijna leeg was): weer niets.
Bougie geeft vonk, benzineslang geeft benzine.

Kortom, ik weet het even niet meer.
 
Back
Top