Heeft verwijderen sls invloed op werking benzinepomp?

Foggy

Active Member
Hallo,

Bij het monteren van de 90cc op m'n new dink moest ik het sls systeem verwijderen.
Nu ik de 90cc vervangen heb door een 72cc, is de standaard kop weer gemonteerd, met nog een uitgang voor de sls.
Toen ik hem gisteren startte, deed hij het vrijwel meteen, maar hoorde ik een geluid uit het gat komen, alsof ik nog een 2e uitlaat had.
Nu ik het gat afgedekt heb met een metalen plaatje (zoals in het YT filmpje), start hij ineens niet meer.
De bougie blijft droog en als ik de benzineslag lostrek, zie ik er ook amper benzine uit komen.
Het lijkt erop dat er niet genoeg vacuum of onderdruk gecreëerd wordt om de benzine door het slangetje te trekken (als ik eraan zuig komt er genoeg benzine uit).

Hoe kan dit en is dit alleen op te lossen door de sls weer te monteren?
 
Advertisement - register to remove this

De brandstoftank van de New Dink ligt normaliter lager dan de vlotterkamer van de carburateur.
Dit wil zeggen dat je dus een vacuüm bediende brandstofpomp hebt i.p.v. een kraan.
Deze heeft 3 aansluitingen, brandstof inlaat (vanaf de tank), brandstof uitlaat (naar de carburateur) en de vacuüm aansluiting.

Een vacuümbediende brandstofkraan werkt idem, echter is dit met 2 aansluitingen zonder omweg en zwaartekracht!

Het geheel werkt sowieso via de onder en bovendruk van het motorblok, cilinder en zuiger.
Zodra het geheel op & neer gaat wordt er een vacuüm tot stand gebracht wat automatisch de kraan doet open gaan d.m.v. een membraan.

Het SLS systeem staat hier echter geheel los van, enige wat dat doet is extra lucht in de uitlaat pompen om de uitstoot te verminderen. Katalysator wordt hierdoor sneller warm/heet waardoor het meeste snel en schoon verbrand!
Althans, dat is de gedachte er achter!
 
Oke Floris dat wist ik niet , dacht dat het om een benzinekraan ging i.p.v een vacuum pomp. Deze had ik vroeger op mijn DKW F12 ook.
Foggy je zou dit dus makkelijk kunnen testen door een tankje , of fles hoger te hangen en aansluiten op je carb en dan starten .
Dan blijft als je vacuum genoeg hebt de vacuum bediende pomp als verdachte
 
Zat je vlotterkamer wel vol met brandstof
Jazeker. Heb ook een bekertje onder de benzineslang gehouden en er kwam voldoende benzine uit toen ik electrisch startte.

Heb je hem al eens proberen te starten met start pilot , of remmen reiniger
Nee, nog niet. Gewoon via de luchtinlaat van de carburateur toch?
Heb deze nog niet geprobeerd. Had tijdens de lunch geboden op een lasapparaat en kon hem gelijk ophalen. Dus geen tijd meer.
Morgen heb ik hopelijk weer wat sleuteltijd (als m'n overprikkelde brein het toelaat).

Althans, dat is de gedachte er achter!
Er gaat echter geen enkel kanaal van de sls richting de uitlaat. Dat is het gekke.

testen door een tankje , of fles hoger te hangen en aansluiten op je carb en dan starten .
Dan blijft als je vacuum genoeg hebt de vacuum bediende pomp als verdachte
Goed idee. Ga ik doen.
Ik verdenk echter ook de pakking van de vlotterkamer. Deze zag er een beetje gaar uit, maar nog wel heel.
Toen ik de carburateur omdraaide, liep er al benzine uit, wat hij voorheen nooit deed. Alleen als ik de vlotterbak had losgedraaid.
Ik kon echter niet zien waar het er precies uit liep.
 
Ook bij mij gaat er niets richting uitlaat , de andere kant van het pijpje zit op de cil kop geschroefd , komt waarschijnlijk langs die weg in de uitlaat.
Als ik de carb omdraai om de sproeier b.v te veranderen , loopt de benz er ook via diverse kanten uit.
Heb je nu wel goed vacuum aan de inlaatkant van je carburateur? En zit bij jou zoals Floris aangeeft de tank ook lager als de carb ?
En inderdaad spuiten in de carb inlaat.
 
Heb je nu wel goed vacuum aan de inlaatkant van je carburateur? En zit bij jou zoals Floris aangeeft de tank ook lager als de carb ?
En inderdaad spuiten in de carb inlaat.
Of ik daar goed vacuum heb weet ik niet. In het weekend kwam er maar mondjesmaat benzine uit het slangetje en vanmorgen weer normaal.
Wat Floris aangeeft klopt. Mijn tank zit inderdaad lager dan de carb. De uitlaat van de pomp zit weer hoger en de inlaat ook.
 
Dan zou ik zeker eens testen met een tankje , op èèn of andere manier boven je carb . Je komt nu wel heel langzaam bij het probleem , hij geeft nu in ieder geval teken van leven , dus de volhouder wint.
 
Even voor de goede orde en om te verifiëren...
Is het een LF1A met een SM10 motorblok?

Nog origineel v.w.b. de uitlaat en cilinderkop?

Als ik kijk op het schema zijn er d.i.v. aansluitingen waarbij er toch ook één naar de carburateur loopt, zie:

new dink sls.png
 
LF1A met een SM10
Deze type-aanduidingen zeggen me helaas niets. Ik ben nog niet zover ingevoerd in de materie.
Alles is nog origineel, op de cilinder zelf na.
Die ene aansluiting loopt niet naar de carburateur, maar naar het inlaatspruitstuk. Daar zitten dus 2 vacuumslangen aan gekoppeld. 1 van de benzinepomp en 1 van de sls.
Het gekke is, dat bij de air-inlet hose bij mij een boutje in het uiteinde zit gedraaid. Waarom weet ik niet.
Morgen toch eens kijken wat er gebeurt als ik die eruit haal en hem dan start.
 
Aanduiding LF1A is het type Keihin 17mm carburateur.
De code SM10 betreft een gedeelte van de motorblokcode wat aan de linkerkant staat gegraveerd.

De aanduiding #100 of #90 v.w.b. de sproeier is ook wel wat verwarrend.
Dit zijn maten die van Creco afkomstig zijn, Creco is een grote leverancier v.w.b. veel Kymco en Sym parts.

De standaard Euro maten voor dit soort carburateurs zijn, maat 82 en 85 voor de 4 takt 50cc blokjes.

Ik dacht dat Creco Nederland nog steeds bestond, maar :eek:!
Is (nu) ineens Pepe parts geworden, zie: https://creco.nl/
Dit is erg jammer, want in vroeger dagen kon men hier ook een hoop info terugvinden!
 
Wow, dank je wel voor de info Floris. dat schept een hoop duidelijkheid.
De carburateur is bij mij hetzelfde. De motorblokcode check ik morgen even.
De aanduiding voor de sproeiermaten heeft nogal veel discussie opgeleverd.
Enkele monteurs die ik sprak keken me nogal ongelovig aan, toen ik de maten opnoemde die in het wph van de dink stonden.
Toen de standaard 50cc nog op het blok zat, liep hij het beste op 88 en met onbegrensde cdi een paar stappen hoger.
Het komt dus wel in de buurt van de maataanduiding in het handboek.
Het lijkt er m.i. op dat de dink toch wat afwijkt. Ook de gap tussen de elektroden van de bougie van 0,7mm verschilt met de standaard
Al deed hij het prima met een standaard bougie zonder aanpassing..
 
In Europa (ook Nederland) zijn we sowieso al niet erg bekend met tussenmaten v.w.b. de (hoofd-) sproeier.
85 wordt dus al gauw maat 84, 86 of 88... (zijn ook vrijwel niet verkrijgbaar bij de reguliere scootershop/winkels in het land)
Lang geleden in het bromfiets tijdperk kwam dit wel eens voor bij de niet standaard carburateurs.

En Kymco neemt het zelf ook niet zo nauw qua correcte gegevens in het betreffende WPH!
Hieronder bijvoorbeeld de Kymco Like 50cc en 125cc..., klopt ook helemaal niks van!

kymco sproeier onzin.png

Maar goed, we lezen het wel wat er uit komt rollen.

Het gekke is, dat bij de air-inlet hose bij mij een boutje in het uiteinde zit gedraaid. Waarom weet ik niet.

Zoals je wellicht gezien hebt staat het gehele systeem in verbinding met elkaar.
Deze aansluiting zuigt dus lucht aan..
Iets wat lucht aanzuigt (binnen een gesloten systeem) kan meestal niet ongestraft geblokkeerd worden.
Tenzij je het gehele systeem verwijdert en de aansluiting goed afsluit en/of doorverbindt waar nodig!
 
Last edited:
Rustig aan daar Foggy brother!
Rome is immers ook niet gebouwd in één dag...

Komt goed man, heb je ook gelijk mooi de tijd om het geheel goed in je op te nemen...
(qua, WPH) Stap voor stap kom je immers steeds een beetje dichterbij je/het doel!
 
Ik had net heel even tijd om wat te proberen en heb de tip van @trabiarie uitgeprobeerd en een pufje remreiniger in de carb gespoten.
De dink startte daarna bijna direct.
Wat wil dit eigenlijk eigenlijk zeggen?

Nu kon ik ook eindelijk weer op zoek naar valse lucht (wederom met remreiniger, wat een magisch goedje is dat toch) en kwam de aansluiting met het spruitstuk mij toch een beetje verdacht voor. Ik weet het niet zeker, omdat het ook kan zijn dat de vlotterkamer net weer leeg was.
Straks even verder kijken en de test doen met een tankje boven de carburateur.
 
Dat wil zeggen dat hij geen mengsel krijgt , dus heb je een fout in de aanvoer van het mengsel . Om eerst met een tankje boven de carb te proberen is een goede start ( kan ook een trechter wezen die je met benz vult) Let wel op dat je je orginele benz leiding afsluit , als hij gaat lopen zal hij je benz kraan openen en loopt de benz daar uit (gevaar voor brand)
Post automatically merged:

Maar hoe bedoel je dat de vlotterkamer weer leeg was , heb je geen benzine in je tank ? Of loopt de benzine niet door? Als hij een maal loopt zou hij door moeten gaan.
 
Met een flesje benzine aan de slag gekoppeld startte hij dus ook.
Het is dan waarschijnlijk toch de benzinepomp.
Ik had hem even uit elkaar gehaald om te zien of ik gekke dingen zag, maar kon met mijn lekenoog niets ontdekken.
1639581467397.png
Ik ga er geen originele op zetten, aangezien die van de Dink maar liefst 193 euro kost.
Holy cow! Die kymco belasting is nog erger dan onze roverheid!
Dan maar iets mindere kwaliteit, dus wordt het een Mezoly van 17,98.
 
Jammer dat daar geen revisiesetjes voor zijn, zoals bij een carburateur.
Best een duur ding.
Gelukkig zijn er goedkopere versies verkrijgbaar. Nu nog even kijken of het licht in m'n bovenkamer aan gaat en ik me herinner wat ik ook al weer nog meer nodig heb, behalve een extra benzineslang.
Kan ik het mooi laten meeliften met de verzendkosten van de pomp.
 
Back
Top