This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

//Hebo Manston Beta Ark

Reneej

Well-Known Member
Hallo en welkom op deze project page

Beetje info:
Ik ben dus Rene en nu 17 jaar oud. Ben student opleiding Horti Technics & Management. Klinkt heel interesant deze opleinding, maar komt eigenlijk op dit ding neer: tomaten plukken 8)
Scooter verleden begon zoals bij iedereen, je kent het wel. Je broer of vrienden kopen een scooter en dan mag je ook is een stukje zelf rijden of achterop
en dan ben je helemaal verkocht..
Noujah dat gebeurde bij mij dus op me 14e. toen ik 15 was aerox bestelt.
en gelijk toen ik 16 was gelijk rijden als een jecko
Ik had eerst een Aerox maar omdat deze redelijk veel verbruikte en ik 40+ km per dag reedt was dit een te dure kostenpost (200eu per maand:L ) om nog genoeg geld over te houden voor andere dingen.
Daarna een Zip 4t gekocht met was SP kappen enzo. Lekker zuinig.

Verder hobbys: Scooters, autos, fitness, voetballe andere sporte etc

Op 29 september 2007 (me verjaardag 8)) kwam de beta erbij
Hier een gozer uit het dorp had deze scooter al heel lang staan en deed er eigenlijk niks meer mee.

Fotos nog gemaakt door de vorige eigenaar;



Motorische en uiterlijke dingen:
Carters: Minarelli Horizontaal LC DD
Cilinder: Hebo Manston70 II
Uitlaat: Bidalot Carrera 16 Black Edition
Ontsteking: Italkit Selletra Binnenrotor
Krukas: Top Performances
Membraam: Hebo Racing
Spruitstuk: Hebo Racing
Carburateur: Dell`Ortho 28mm PHBH
Luchtfilter: Malossi E13 recht model
Variateur: Polini Speed Control
Koppeling: Hebo Racing 107mm
Koppelingshuis: Hebo Racing verstevigd
Poulies: Doppler Torque Driver
V-Snaar: Hebo
Bougie: Malossi W34ES-ZU
Primaire Vertanding: Top Performances

Banden;
Voor: Metzeler ME-7-Teen 130-60-13
Achter: Metzeler ME-7-Teen 140-60-13

Vering: YSS 330

Voor en achter schijfrem (DD)
Stalen remleidingen voor & achter

Uiterlijk:

Metallic blauw & zilveren kappen Net nieuw gespoten
Metallic zwarte binnen kappen Net nieuw gespoten
Metallic blauwe velgen met gepolijste rand Net nieuw gespoten
Chrome Carterkap
Chrome kickstart
Blok gepolijst
Frame Metallic zwart


Beta opgehaalt:


Eerst ff wat kleine dingetjes gedaan

Zo was de uitlaat niet zo vers meer:


Laten stralen en wat metalic zwarte details:


Ook konden de kapper er niet op met het Doppler filter. Toen een Malossi E13 bestelt omdat je deze gewoon in elkaar kan proppen zodat het zooitje wel past


Ook was de carterkap niet zo netjes meer. Zag het niet zitten om hem helemaal opnieuwe te polijsten dus een Chrome gekocht


Duss binnewerk over gezet + verse chrome kickstart ook maar gehaalt 8) ook even met tinner dat tnt logotje eraf gehaalt want dat vonk maar cheap

**bling**

Verder nog wat fototjes van de onderdelen:

Cilinder (Hebo Manston70 2):


Ontsteking (rooie Selletra Italkit binnenrotor):


Uitlaat (bidalot C16):


Carburateur (DO PHBH 28 ):


Membraam (Hebo met polini carbon kleppe) stukie afgebroke:L:


Foto komplete inlaat:


Vario (polini speedcontrol icm malossi 3.0gr):



Koppeling/poulies/koppelingshuis


Bougie (Malossi w34):

veel ste donker weer het moet nog carb afstelle

Ook zijn de kappen en binnenkappen af:

binnenkap metalic zwart

Alles gemonteerd:


En nog een YSS 330 gekocht
Helaas paste het ophoogblokje er niet meer onder kwam 2 cm te kort ofzo

Oud:


Nieuwe:


Waterpomp deksel gepolijst:


Gepolijsted carter en hebo dopje (woei :winner: )


scooter licht nu helemaal weer uit elkaar want heb problemen met starten
al een hoop geprobeert
bougie
extra massa getrokken (direct vanaf de massa van bobine)
ontstekingtijdstip gekeke
keringen
carb schoon gemaakt
membraam, spruitstuk
kon niks vinden maar toch loopt die nog niet

wss staat me carter vol met een laag benzine ofzo omdat me carb 1x ging pisse kwam er kwam toen ook een straal uit me luchtfilter


en de rest op mn kamer 8)


nog een filmpje in de goede oude tijd toen hij nog liep.
is wel met verotte bougie slaat af en toe over zoals je hoort en hij loopt een beetje te rijk

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=tTTSbCSf4xQ"]YouTube - Manston Beta Ark Part 2[/ame]

Binnenkort update als die weer loopt (hopelijk zsm )

# 27-01-08

Zojuist ook ff gekeken of er benzine in me carter enz. aanwezig was. dit was dus het geval krukas was ook erg vochtig (van de benzine/olie uiteraard) en ook me uitlaat eraf geschroeft en daar kwam ook ongeveer 100 ml zwarte drap uit (check fototje gepolijste waterpompdeksel). Wss is die gewoon extreem verzopen dus. Ben nu het laten droge en daarna weer in elkaar en hoogstwaarschijnlijk loopt die dan weer.
Had ook nog even naar de zuiger en zuigerveren gekeken en deze waren ook nog in orde

Alles weer gemonteerd en geprobeert het leek er even op dat die zou lopen want hij liep elke keer aan het begin toen ik kickte een aantal toeren maar later gebeurde er niks meerx| volgende week weer maar eens kijken
ik denk dat dat dus de oorzaak is want de rest is allemaal in orde en bougie vonkt goed

mocht er nog iemand zijn met suggesties hoe je makkelijk je carter droog kan krijgen zonder heel de zooi uit elkaar te halen laat het weten!
heb hem zelf al beetje leeggekickt maar kwamen echt maar paar druppels uit meer niet en daarna een tijdje laten luchten maar dat schiet ook niet echt op

#2-2-08

ben donderdag begonnen aan het demonteren van me blok
ff koelvloeistof eruit gehaalt en opgevangen

blauwe sjeezing vloeistof 8)

maar het stormde nog al en ik alle fietsen buitengezet enzo ook al 1 omgedonderd(4 maande oude Jan Jansen) en toen vloog ook nog eens de scheurdoor uit me hand door een windvlaag met als gevolg;

toen vond me moeder het wel mooi geweest dus was toen ff uitgesleutelt:|

maar zaterdag middag weer ff verder gegaan

scootah blokloos in de schuur


blok op me kamer


en de rest

nog fototje van de uitlaat:


ik moet nog ff me velg demonteren maar daar heb ik een buis voor nodig want zonder hefboom lukt het voor geen mogelijkheid.
wss ga ik dit morgen doen en dan ga ik m`n blok polijsten.

#03-02-08

ben ff bezig geweest met skuurpapier en belgom:



nog beetje putjes maja jammer


bovenkant blok



velg


#04-02-08

net eindelijk dat wiel los gekrege


1,5meter 50mm :*

hefboompje})

los

los

#08-02-08

blok is nu gepolijst

geschuurd met 80/400/1200/2000
zowat nergens krasjes meer (alleen nog in die kut hoekies waar je kut bij komt:|)


zo was t eerst

en zo nu








ben er wel tevreden over :W
fotos bij daglicht soon mn camera spaced hem in het donker en met flits zie je alleen maar 1 grote lichtflits
morgen middag ook weer scooter in elkaar zetten denk ik

 
Last edited:
ik zou je uitlaat polijsten, k neem aan dattie zo gestraald onder je reet vandaan roest
 
anne: nee is ook weer in de blanke lak + wd40
was nadat die gestraalt was paar weekies naar turkije en toen ik terug kwam zat die al weer helemaal onder de roest :? toen nog geen blanke lak

borneboy: blijft gewoon nog zo denk ik

aera4ever: is al 1x op de bank geweest, bij GJB scooters in naaldwijk door leo verkade maar dit is al heel lang geleden gebeurd. die zaak bestaat ook al 3 of 4 jaar niet meer denk ik. mischien binnenkort nog 1x banken. heeft al wel toen de 18 neergezet maar weet niet op wat voor een bank dit is geweest en uitdraai heb ik er ook niet meer van want die is de vorige eigenaar kwijt geraakt. me broer heeft hem wel is gezien
kan idd beter een c20 bijv. onder maar er zit een c16 onder ivm slijtage omdat het toch meer voor straat is. alhoewel ik er nog bijna nooit op rijd

hier een bedrijf in de buurt heeft een dyno
maar dit is een motor bedrijf
kan een scooter daar ook op banken of is die bank totaal anders dan de banken die normaal gebruikt worden voor scooters?
 
Last edited:
Aha ok. Ben wel benieuwt als je nog eens gaat banken . Die bank van het filmpje, daar kun je je scooter wel op zetten maar dan heb je echt wel een bonk vermogen nodig. Die rollen zijn namelijk veel zwaarder. Je krijgt ze denk ik wel vooruit. Maar of het zin heeft? Ben er bang voor :X .
 
ja dat hoorde ik ook al van iemand van het forum op msn
wel jammer maarja joh dat is het ergste ook weer niet
hij moet eerst weer eens lopen en dan ga we weer focussen op dat soort zaken
 
updatje

ben donderdag begonnen aan het demonteren van me blok
ff koelvloeistof eruit gehaalt en opgevangen

blauwe sjeezing vloeistof 8)

maar het stormde nog al en ik alle fietsen buitengezet enzo ook al 1 omgedonderd(4 maande oude Jan Jansen) en toen vloog ook nog eens de scheurdoor uit me hand door een windvlaag met als gevolg;

toen vond me moeder het wel mooi geweest dus was toen ff uitgesleutelt:|

maar zaterdag middag weer ff verder gegaan

scootah blokloos in de schuur


blok op me kamer


en de rest

nog fototje van de uitlaat:


ik moet nog ff me velg demonteren maar daar heb ik een buis voor nodig want zonder hefboom lukt het voor geen mogelijkheid.
wss ga ik dit morgen doen en dan ga ik m`n blok polijsten.

alvast spulle ervoor ingeslage:

:W

dat was m dan

grtz
 
Last edited:
ben ff bezig geweest met skuurpapier en belgom:



nog beetje putjes maja jammer


bovenkant blok



velg



reageren is niet verboden:*
grtz
 
Last edited:

Ik bank altijd op een motorbank met 400 kg rol, nooit geen probleem gehad. Zelfs orginele scooters gaan erop dus zie niet in dat heb bij deze scooter een probleem moet zijn.


Das wel zonde van het polijstwerk, steek je zoveel tijd in krijg je zo een resultaat. Mss is opnieuw polijsten :+
 
ja me broer heeft schuurpapier gekocht en die stomme mongool heeft alleen maar korrel 2000 gekocht :winner:

maar blok en velg is wel netjes waterpomp kan nog veel beter

me achtervelg is echt super mooi



net een chrome randje

beetje kut foto met flits zag je niks en zonder flits een beetje wazig. binnekort ff buiten 1 maken
 

en pks die er dan uitrollen zijn gelijk aan "scootertestbank" pk's?

want stel je zet op een scooter bank 18 neer, en op zon motorbank maar 12 ofzo door die zware rol kan je hem ook niet echt lekker afstellen lijkt me?
 
mooi project hoor.

aleen mischie je c16 om ruilen voor c20 of 21? mischien even testen

oftopic:
maakt niet op welke bank je hem afstelt!
als je op motor bank binne komt met 12pk en je gaat naar buiten met 13pk dan heb je toch een doel berijkt!
maakt impresiepe niet uit welke bank je afstelt ,als je maar wel elke keer op de zelfde bank afstel.
( mijn visie daar over, corect me if im wrong)

youri