Aidix
Well-Known Member
Het is mij opgevallen dat mijn eigen blok (Piaggio euro 3) enige moeite heeft met "slechte" benzine. In geval van mijn scooter uit zich dit op de volgende manier: bij lage toeren houdt het blok in (verbranding valt compleet weg) en komt dan lastig op gang, boven een zeker toerental loopt het dan weer normaal. Zeker sinds de overgang op E10 is dit nog erger geworden.
De oplossing is even eenvoudig als de oorzaak: Tank premium benzine als Total Excellium of Shell Vpower. In mijn geval verdwijnt het irritante loopgedrag compleet zodra ik op Excellium rijd. De premium benzine bevat o.a. minder ethanol en verbrandt (dus) heter , beter en vollediger. Je kan E10 vergelijken met een pak volle melk waar je 10% magere bij doet en voor een dubbeltje minder als "E10 volle melk" verkoopt. Het lijkt goedkoper, maar je wordt in feite voor de gek gehouden want er zit gewoon minder volle melk in.
Sommige zaken raden aan kleppenreiniger bij te mixen, ik heb dit ook een tijd gedaan en dat maakt weinig uit.
Rijd zeker 2 'premium' tanken leeg voordat je besluit of dit voor jou wel of niet de oplossing is.
Als je weer terugvalt op E10 zal het probleem geleidelijk terugkomen.
De oplossing is even eenvoudig als de oorzaak: Tank premium benzine als Total Excellium of Shell Vpower. In mijn geval verdwijnt het irritante loopgedrag compleet zodra ik op Excellium rijd. De premium benzine bevat o.a. minder ethanol en verbrandt (dus) heter , beter en vollediger. Je kan E10 vergelijken met een pak volle melk waar je 10% magere bij doet en voor een dubbeltje minder als "E10 volle melk" verkoopt. Het lijkt goedkoper, maar je wordt in feite voor de gek gehouden want er zit gewoon minder volle melk in.
Sommige zaken raden aan kleppenreiniger bij te mixen, ik heb dit ook een tijd gedaan en dat maakt weinig uit.
Rijd zeker 2 'premium' tanken leeg voordat je besluit of dit voor jou wel of niet de oplossing is.
Als je weer terugvalt op E10 zal het probleem geleidelijk terugkomen.
Last edited: