Haperen bij gas geven

Cipher

Well-Known Member
Heb een probleem met mijn Italjet F-50 AC (Morini).
Als ik hem aankick start hij in 1x. Hij blijft mooi soepel stationair lopen. Alleen doet hij dit alleen met de stationairschroef volledig ingedraaid. Bij minder indraaien maakt hij minder toeren, en valt uiteindelijk vaak uit.

Zodra ik gas geef begint hij te haperen. Hij lijkt vonken over te slaan. Het vreemdste is dat hij, als ik gas open houd, PTSJFF-geluiden gaat maken. Tijdens zo een geluid komt er veel meer rook uit de uitlaat, en zakt hij in toeren om vervolgens weer meer toeren te gaan maken, en dit zich blijft herhalen tot ik gas loslaat.
Dit PTSJFF-geluid is een beetje te vergelijken met een auto met turbo, die zn overdruk weggooid tijdens het schakelen.

Elektra lijkt nog helemaal in orde. Heb mn ontsteking doorgemeten, en is ok. Extra massa aangelegt tussen bobine, frame, en carter. Heb ook de bobine buiten de kabelboom direct op de ontsteking aangesloten, maar ook dat hielp niet. Bougie geeft een mooie fel blauwe vonk als ik deze tegen het carter hou en kick.
Momenteel zit er maar een sproeier 60 is, omdat mn bougie continue vet sloeg tijdens dit haperen. Normaliter zat er een 70 in. Deze gaf echter dezelfde problemen.

Toen ik er net weer even mee bezig ben geweest merkte ik op dat de flens van mn uitlaat plakkerig was. Ik heb hem er onderuit gehaald en zag dat de uitlaatpakking nat was, en ook een deel van de uitlaat.
Nu denk ik dat mn uitlaat (std ontgrensd) verstopt is. Dat hij bij stationair draaien zijn gassen nog kwijtkan maar bij meer toeren nier meer. Dat hij PTSJFFt als de druk te hoog wordt, en de uitlaatgassen langs de uitlaat pakking ontsnappen.

Maar, hoe controleer ik of hij echt verstopt is??
Het is een uitlaat met schotten dus er iets doorheen duwen lijkt me weinig nut hebben. Helpt uitbranden of een nachtje laten weken met benzine in zo een geval nog iets?

Gisteren kwam er tijdens dit PTSJFFen :)+) ook een paar vonkjes uit de uitlaat. Dat is echter maar 1x gebeurd.
 
Advertisement - register to remove this

mhh uitlaat er onderuit schroeve,tinner er in gooie en rustig late uitbranden als het goed is sie je over als swarte rook, dat is van de roet

en mischien in je zuiger niet goed meer loopt er koelvloeistof bij langs je uitlaat poort na benede had ik ook op me zip.het is een luchtkoeling seker? dat week ut niet:p maja het kan de zuiger wel zijn waarvan de veren het lootje hebben gelegd.

ik zou em eerst eens uitbranden. en daarna ff laten lopen zndr uitlaat kijken wat er lek is en dan een dat oplossen en als je nix ziet gewoon een nieuwe pakking er op en testen.

ik hoop da je er iets aan hebt.

trouwens dat afbranden doet een vriend van mijn wel vaker voor mensen. help em af en toe een handje.
 
die "ptsjff" geluiden zijn naonstekingen,(uitlaatgassen die in je uitlaat verbranden) .
t ligt gewoon bij je benzine toevoer als t goed is start ie zonder uitlaat wel,probeer m maar eens zonder uitlaat en dan vol gas te starten als t goed is pakt ie dan wel weer op.
heb dit probleem namelijk zelf ook gehad met een puch nrg en die had het omdat ie overvlotterde.
als je hem zonder uitlaat probeert te starten zal er in jou geval waarschijnlijk eerst een flinke peut benz uitkomen.
 
Cilinder en zuigerveren zijn 20km oud :)
Heb mn cilinder vervangen omdat ik in eerste instantie dacht dat mn orginele cilinder was versleten. Maar dat heeft het probleem dus niet verholpen.
En het is inderdaad een AC, dus geen last van KVS.

Uitbranden heb ik van de zomer eens geprobeerd, maar lukte niet. Had er benzine in gedaan, en flink geschud, en een poosje laten liggen. Dan een vlammetje bij een opening. Enige wat er gebeurde was een vlam die ruim 5 minuten bleef branden :? Sloeg niet naar binnen oid.


Het ligt aan de benzine toevoer, maar zonder uitlaat doe ie het wel denk je :?
Vlotter vult zich netjes en benzine toevoer stopt ook gewoon. Komt geen benzine in mn luchtfilter buis :? Maar zal morgen eens starten zonder uitlaat.
 
melf #50 said:
uitlaat uitbranden werkt ook niet... maar dat terzijde.....

maar wat is nou je exacte setup ?

Formula 50 AC
50cc Italkit
17mm spruitstuk
17,5mm PHVA Dellortho, spoeier 70 (momenteel 60), gasnaald A11, middelste stand
Std luchtfilter met 1 extra gat.
Std vario, 4,5gr
Polini EVO 2G koppeling
NGK 8-R bougie.

Heb ik de afgelopen 1000km heerlijk mee kunnen rijden.

Uitlaatjes heb ik nou niet echt op voorraad, dus er even een andere onder schroeven kan ik niet. Ken ook niemand die een Morini uitlaatje te leen heeft (Breda)
 
euhm , en wat voor uitlaat?

tja , probeer anders eens juist een grotere sproeier ,tis met zo'n setup moeilijk te zeggen iig..

je moet altijd van std uitgaan , omdat dat altijd goed loopt , dus mischien eens std carb en spruitstuk monteren , luchtfilter moet je iig dichtmaken.
 
De standaard Formula 50 AC toeter;
foto5_thumb.jpg


En met een beetje pech is dit dus de pijp die er al onderzat toen de scooter in 1995 uit de fabriek rolde. Maar ben 2de eigenaar dus zou het niet weten.
Scooter heeft wel 4 jaar stilgestaan.

Met sproeier 70 doet is voerigens het zelfde. Ook als ik het luchtfilter deels dichthou.

Toen ik gister overigens met mn vinger de uitlaat dichthield viel hij uit. De rook komt er niet met erg veel power uit. Behalve tijdens het PTSFJen..
Dichthouden met je vinger moet ja natuurlijk niet proberen als hij heet is :p Maar hij draaide net een paar minuutjes stationair.
 
Vanavond ga i keven kijken of hij ook haperd zonder uitlaat.

Stel het is mijn uitlaat die verstopt is door roet ed. Hoe kan ik die dan het best ontstoppen? Beetje aggresief vloeistofje erin doen?

Ik heb nog staan;
- Terpetine
- Thinner
- Remvloeistof
- Benzine

Zou het nut hebben 1 van deze dingen erin te gooien en even goed te schudden? Of zijn er andere middeltjes waarmee je een uitlaat van binnen kan schoonmaken? Tis vanavond koopavond dus kan eventueel wat kopen.
 
als een uitlaat dicht zit kun je 2 dingen doen , of een nieuwe kopen (gebruikte weet je nooit wat je krijgt) of de uitlaat in vele stukkenzagen en met de hand al het kool verwijderen en weer in elkaar lassen , dit het 2 nadelen : het lijkt lelijk en het is enorm veel werk...

uitlaat uitbranden heeft gewoon geen nut , er zal hoogstens maar 15% van het kool verdwijnen ..
 
Misschien is je zuigerveer versleten en kan er mengsel tussen je wand heen glippen. Had ik eerst ook dat ie ging stotteren en na een zuigerveer te hebben vervangen reed ie weer als een trein.
 
Cipher said:
Cilinder en zuigerveren zijn 20km oud :)

Lassen kan ik niet, en heb ik helaas ook de middellen (nog) niet voor.
Is er geen chemisch goedje dat ik erin kan kieperen? Remvloeistof is toch redelijk bijtend? Misschien het proberen waard?
Hij hoeft niet brandschoon van binnen.. als ik maar gewoon weer fatsoenlijk kan rijden :)
En ikzelf ben ook niet zo overtugid van de werking van uitbranden...
 
jeroen83 said:
die "ptsjff" geluiden zijn naonstekingen,(uitlaatgassen die in je uitlaat verbranden) .
t ligt gewoon bij je benzine toevoer als t goed is start ie zonder uitlaat wel,probeer m maar eens zonder uitlaat en dan vol gas te starten als t goed is pakt ie dan wel weer op.
heb dit probleem namelijk zelf ook gehad met een puch nrg en die had het omdat ie overvlotterde.
als je hem zonder uitlaat probeert te starten zal er in jou geval waarschijnlijk eerst een flinke peut benz uitkomen.

hoeft niet, het kan ook een stoot lucht zijn, bij mij was het toen een lekke koppaking ;), maja probeer is andere uitlaat.

of maak de carburateur ff schoon.
tjek membraam kleppen etc.
overal ff tjekken op valse lucht
 
Al gedaan :( Membraan helemaal in orde, carb schoon van binnen. Kop en voetpakking gloedje nieuw.

Ik heb eergister wat benzine in mn flens gegooid.. en het kwam er aan de andere kant niet uit. Heb het lekker laten zitten.
Heb er een uurtje geleden ook nog een scheut thinner bij gedaan, kijken of er nu wel iets uitkomt.
Zo niet dan kieper ik er ook nog wat anit-kalk bij 8P
 
Heb hem even zonder uitlaat gestart en toen kon ie wel meer toeren draaien. Ik ga er dus maar vanuit dat het inderdaad mn uitlaat is, en niet mn ontsteking. Geeft wel een pokke lawaai.. zonder uitlaat |:(

Dus dat wordt opzoek naar een nieuwe uitlaat...
 
Back
Top