Hanway Raw 50, snelheidsmeter loopt te snel omhoog

DM_Joker

New Member
Ik heb een paar maanden terug een stoeprand meegenomen en sindsdien werkt de snelheidsmeter niet goed. De kilometer-/ dagteller werken voor de rest wel.

Tijdens het rijden geeft hij aan dat ik 65km/h max ga maar mijn topsnelheid is volgens GPS/ die elektrische bordjes langs de weg 50km/h. Als ik 20 ga zegt ie 30, 40 zegt ie 45, 45 zegt ie 50. 50 zegt ie 65. Op die fiets.

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen fixen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een paar maanden terug een stoeprand meegenomen en sindsdien werkt de snelheidsmeter niet goed. De kilometer-/ dagteller werken voor de rest wel.

Tijdens het rijden geeft hij aan dat ik 65km/h max ga maar mijn topsnelheid is volgens GPS/ die elektrische bordjes langs de weg 50km/h. Als ik 20 ga zegt ie 30, 40 zegt ie 45, 45 zegt ie 50. 50 zegt ie 65. Op die fiets.

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen fixen?
niet.

Fabrikanten zetten er automatisch een veiligheidsmarge in. Zo kunnen ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

maar als jij 50 rijdt en je teller geeft 65 aan, vind ik het toch wel iets teveel van het goeie
 
Als je weet hoe zo'n mechanische snelheidsmeter werkt zou je de meter eventueel kunnen aanpassen.

In het verleden heb ik op het forum al eens een YT filmpje gepost over de werking van zo'n meter maar ik kan het niet meer terug vinden.

Het principe is als volgt;

  • De meenemer bij je voorwiel draait de kilometerkabel rond als het voorwiel rond draait.
  • De kilometerkabel is in de snelheidsmeter verbonden met een magneetje dat ronddraait in een cupje.
  • Het cupje is wederom met een asje verbonden met de wijzernaald.
  • Door de meeslepende kracht van de magneet op het cupje, wil het cubje gaan meedraaien (magnetische koppeling) echter op het asje van de meter zit een spiraalveertje gemonteerd.
  • Dit spiraalveertje oefent een kracht uit in de tegengestelde richting dan de meeslepende kracht van het ronddraaiende magneetje op het cupje.
  • Dit spiraalveertje zorgt er ook voor dat de wijzer weer naar het nulpositienokje gaat op je wijzerplaat als het magneetje niet meer wordt rondgedraaid.
Als je nu het veertje iets strakker kunt zetten, door eventueel met een fijn pincetje een knikje te buigen bij het vaste bevestigingspunt van dit spiraalveertje, ben je er ook.
De wijzer zal door het strakkere spiraalveertje minder ver uitslaan.

Vroeger, in de oude analoge multimeters, had je zelfs een stelschroefje om deze meters te eiken, door de verdraaiing van dit stelschroefje deed je in principe niks anders dan dit spiraalveertje strakker of minder strak te zetten.
 
Als je weet hoe zo'n mechanische snelheidsmeter werkt zou je de meter eventueel kunnen aanpassen.

In het verleden heb ik op het forum al eens een YT filmpje gepost over de werking van zo'n meter maar ik kan het niet meer terug vinden.

Het principe is als volgt;

  • De meenemer bij je voorwiel draait de kilometerkabel rond als het voorwiel rond draait.
  • De kilometerkabel is in de snelheidsmeter verbonden met een magneetje dat ronddraait in een cupje.
  • Het cupje is wederom met een asje verbonden met de wijzernaald.
  • Door de meeslepende kracht van de magneet op het cupje, wil het cubje gaan meedraaien (magnetische koppeling) echter op het asje van de meter zit een spiraalveertje gemonteerd.
  • Dit spiraalveertje oefent een kracht uit in de tegengestelde richting dan de meeslepende kracht van het ronddraaiende magneetje op het cupje.
  • Dit spiraalveertje zorgt er ook voor dat de wijzer weer naar het nulpositienokje gaat op je wijzerplaat als het magneetje niet meer wordt rondgedraaid.
Als je nu het veertje iets strakker kunt zetten, door eventueel met een fijn pincetje een knikje te buigen bij het vaste bevestigingspunt van dit spiraalveertje, ben je er ook.
De wijzer zal door het strakkere spiraalveertje minder ver uitslaan.

Vroeger, in de oude analoge multimeters, had je zelfs een stelschroefje om deze meters te eiken, door de verdraaiing van dit stelschroefje deed je in principe niks anders dan dit spiraalveertje strakker of minder strak te zetten.
Bedoel je deze video toevallig?
of deze
Enig idee hoe ik de behuizing van de kilometerteller bij deze voorzichtig open en dicht kan krijgen? De ring bovenop (nr.7) zit vastgeklemd en ik ga hem waarschijnlijk slopen als ik m los probeer te krijgen
1644517761883.png
 
Bedoel je deze video toevallig?
Nee het was een andere video met een animatie, maar de videos die jij gevonden hebt dekken ook de lading.

Ik weet niet hoe dit zit bij jouw snelheidsmeter om deze open te krijgen en of dit ook gefelsd zit zoals de meter op je tweede filmpje.
Vroeger heb ik wel eens zo'n type meters gezien die een u-beugeltje hadden om ze in het dashboard te bevestigen.
Uit de meter staken dan twee trekstangetjes waarover deze beugel geschoven werd.
op deze twee trekstangetjes zaten twee moertjes, als je deze loste kwam de onderkant van de meter los.
Een andere uitvoering had enkel een grote moer op de aansluiting van de km-tellerkabel die de onderkant van de meter op z'n plaats hield.
 
Back
Top