Als je weet hoe zo'n mechanische snelheidsmeter werkt zou je de meter eventueel kunnen aanpassen.
In het verleden heb ik op het forum al eens een YT filmpje gepost over de werking van zo'n meter maar ik kan het niet meer terug vinden.
Het principe is als volgt;
- De meenemer bij je voorwiel draait de kilometerkabel rond als het voorwiel rond draait.
- De kilometerkabel is in de snelheidsmeter verbonden met een magneetje dat ronddraait in een cupje.
- Het cupje is wederom met een asje verbonden met de wijzernaald.
- Door de meeslepende kracht van de magneet op het cupje, wil het cubje gaan meedraaien (magnetische koppeling) echter op het asje van de meter zit een spiraalveertje gemonteerd.
- Dit spiraalveertje oefent een kracht uit in de tegengestelde richting dan de meeslepende kracht van het ronddraaiende magneetje op het cupje.
- Dit spiraalveertje zorgt er ook voor dat de wijzer weer naar het nulpositienokje gaat op je wijzerplaat als het magneetje niet meer wordt rondgedraaid.
Als je nu het veertje iets strakker kunt zetten, door eventueel met een fijn pincetje een knikje te buigen bij het vaste bevestigingspunt van dit spiraalveertje, ben je er ook.
De wijzer zal door het strakkere spiraalveertje minder ver uitslaan.
Vroeger, in de oude analoge multimeters, had je zelfs een stelschroefje om deze meters te eiken, door de verdraaiing van dit stelschroefje deed je in principe niks anders dan dit spiraalveertje strakker of minder strak te zetten.