GY6 loopt veeel te heet.

vds-tuning

New Member
Hoi.

Heb hier een euro 2'tje kisbee.
Carb standaard.
Koppeling standaard.
Met gasreductie. Is gewoon een simpele EGR klep in de Autowereld.

Variorollen vervangen door een "hs" High Speed, maar originele teruggeplaatst omdat dit bijna geen effect had.
Zit nu terug op 7.5gr rolletjes gaat ie net geen 85. Alles wat onder is van rolletjes gaat ie trager.
En alles wat hoger is heeft ie veel te veel moeite om in gang te geraken. Is mijn ervaring ermee.
Volledig otgrensde cdi, enkel is de cilinder vervangen door een 70cc blokje....

Nu wordt dit blok veeeeel te heet.
Je ruikt echt de olie die ie naar buiten smijt als die stationair draait.
Heb al geprobeerd de kleppen bij te regelen van 0.10 in 0.10 uit naar 0.8 in en 0.10 uit. Standaard korte kleppen.

Dit geeft dan idd minder hitte doordat er minder vulling is en betere uitlaat.
Maar dan rijdt ie zo tam.

Ook geeft die lichte scheetjes van volgas naar ralantie "geen gas", dus lijkt mij een onstekingsprobleem? Pops zijn benz zeggen ze hier wel, wel leuk maar ook nie gezond.

Slechte onsteking kan leiden tot warmloop.
Daardoor ook de kleppen afgesteld. Is iets beter maar niet weg met de afstelling 0.10 uit 0.08 in.
Standaard onsteking. Standaard vleigwiel met ontgrenzde cdi...

Nergens "voorlopig" lekkages, maar aan dit heet tempo zal er snel iets misgaan. Keeringen kunnen smelten. Lagers kunnen te heet worden. Kleppen kunnen doorbranden. Vario kan overhitten met als gevolg de riem die gewoon verpulverd of in stukken vliegt enz...

Mss afstelling carb en die beetje rijker zetten voor de afkoeling??
Andere cilinderkop met grotere kleppen?
Iemand idee hoeveel vulling die normaal moet hebben
Betere afkoeling zal leiden tot betere prestatie motor en langere levensduur.

Nota dit is geen brommer dat op de weg rijdt. Is een tuning project voor metings.
 
Advertisement - register to remove this

"olie die ie naar buiten smijt"?! dat klinkt niet best. waar zou hij dat dan doen? verbruikt hij ook veel dan?
eerst bepalen òf hij te arm loopt (witte neus van bougie) maar te arm levert inderdaad oververhitting op. een te late ontsteking kan dat ook doen, maar die rijm ik niet met je top van net geen 85
ik heb ralantie even opgezocht en kwam bij Italiaans of Frans terecht, ik vermoed dat je het NL "stationair" bedoelt? ;)
 
"olie die ie naar buiten smijt"?! dat klinkt niet best. waar zou hij dat dan doen? verbruikt hij ook veel dan?
eerst bepalen òf hij te arm loopt (witte neus van bougie) maar te arm levert inderdaad oververhitting op. een te late ontsteking kan dat ook doen, maar die rijm ik niet met je top van net geen 85
ik heb ralantie even opgezocht en kwam bij Italiaans of Frans terecht, ik vermoed dat je het NL "stationair" bedoelt? ;)

Alles aan de carb is standaard...
Post automatically merged:

Ja excuseer zit in autoindustrie en daar is heel veel frans tussen qua benaminingen. En peugeot tja...
Post automatically merged:

Je ruikt de olie via zijn gasreductie aan het carterdeksel... Dus ga ik er vanuit dat ie olie verbrandt.

Toerental geen idee??
 
Hoi.

Heb hier een euro 2'tje kisbee.
Carb standaard.
Koppeling standaard.
Met gasreductie. Is gewoon een simpele EGR klep in de Autowereld.

Variorollen vervangen door een "hs" High Speed, maar originele teruggeplaatst omdat dit bijna geen effect had.
Zit nu terug op 7.5gr rolletjes gaat ie net geen 85. Alles wat onder is van rolletjes gaat ie trager.
En alles wat hoger is heeft ie veel te veel moeite om in gang te geraken. Is mijn ervaring ermee.
Volledig otgrensde cdi, enkel is de cilinder vervangen door een 70cc blokje....

Nu wordt dit blok veeeeel te heet.
Je ruikt echt de olie die ie naar buiten smijt als die stationair draait.
Heb al geprobeerd de kleppen bij te regelen van 0.10 in 0.10 uit naar 0.8 in en 0.10 uit. Standaard korte kleppen.

Dit geeft dan idd minder hitte doordat er minder vulling is en betere uitlaat.
Maar dan rijdt ie zo tam.

Ook geeft die lichte scheetjes van volgas naar ralantie "geen gas", dus lijkt mij een onstekingsprobleem? Pops zijn benz zeggen ze hier wel, wel leuk maar ook nie gezond.

Slechte onsteking kan leiden tot warmloop.
Daardoor ook de kleppen afgesteld. Is iets beter maar niet weg met de afstelling 0.10 uit 0.08 in.
Standaard onsteking. Standaard vleigwiel met ontgrenzde cdi...

Nergens "voorlopig" lekkages, maar aan dit heet tempo zal er snel iets misgaan. Keeringen kunnen smelten. Lagers kunnen te heet worden. Kleppen kunnen doorbranden. Vario kan overhitten met als gevolg de riem die gewoon verpulverd of in stukken vliegt enz...

Mss afstelling carb en die beetje rijker zetten voor de afkoeling??
Andere cilinderkop met grotere kleppen?
Iemand idee hoeveel vulling die normaal moet hebben
Betere afkoeling zal leiden tot betere prestatie motor en langere levensduur.

Nota dit is geen brommer dat op de weg rijdt. Is een tuning project voor metings.
Met 70 cc wil je toch dat de uitlaatklep iets meer speling heeft. Er ontstaat meer hitte. Heb je de kleur van de bougie al gecontroleerd? En zo ja. Probeer de kleppen dan te stellen op 0.10 en 0.15.
 
Niet aangepast aan de 70 cc.
Als ik de gasnaald eentje omhoog zet zou dit beter zijnif zou die dan te weinig lucht krijgen, je kan niks regelen eraan behalve het stationair toerental...
Post automatically merged:

Met 70 cc wil je toch dat de uitlaatklep iets meer speling heeft. Er ontstaat meer hitte. Heb je de kleur van de bougie al gecontroleerd? En zo ja. Probeer de kleppen dan te stellen op 0.10 en 0.15.
0.15? Komt die dan niet tegenaan de zuiger? Dit is dan de uit veronderstel ik.
Post automatically merged:

Zag ik net dit, wss een eerste slachtoffer van warmloop, effe herstellen en verder doen. Want deze kan de kleptiming wel beïnvloeden...

Welke sproeier raden julie best aan dan, zit sowieso standaard sproeier in?
 

Attachments

  • IMG_20230616_144501.jpg
    IMG_20230616_144501.jpg
    185.3 KB · Views: 16
  • IMG_20230616_144551.jpg
    IMG_20230616_144551.jpg
    92.2 KB · Views: 15
  • IMG_20230616_144415.jpg
    IMG_20230616_144415.jpg
    93.1 KB · Views: 11
  • IMG_20230616_144449.jpg
    IMG_20230616_144449.jpg
    185.9 KB · Views: 11
  • IMG_20230616_144446.jpg
    IMG_20230616_144446.jpg
    159.3 KB · Views: 12
  • IMG_20230616_152116.jpg
    IMG_20230616_152116.jpg
    77.2 KB · Views: 15
Last edited:
als hij olie verbrandt, daalt het peil (hopelijk, zo niet wordt de olie ook nog eens verdund door langs zuiger of kleppen lekkende benzine) is dat zo?
als de zuiger(veren) niet netjes in de cilinder past/passen kan er ook verbrandingsgas het carter in gaan, waardoor er olie plaats moet maken en weer mee gaat verbranden... of zou de olie langs de klepstelen lekken en zo mee aangezogen worden? (hoe oud is je olie, ìs die niet al half verdund)
maar die (neus van die) bougie ziet er gek genoeg niet verkeerd uit. (op die zwarte vlek op de schroefdraadbus na, dat zou kloppen met je olieverbranding)
je kan het altijd proberen met je naald een standje hoger, maar dat verandert niets aan de verhouding op top toeren, daarvoor zal er wel een grotere sproeier in mogen.
 
als hij olie verbrandt, daalt het peil (hopelijk, zo niet wordt de olie ook nog eens verdund door langs zuiger of kleppen lekkende benzine) is dat zo?
als de zuiger(veren) niet netjes in de cilinder past/passen kan er ook verbrandingsgas het carter in gaan, waardoor er olie plaats moet maken en weer mee gaat verbranden... of zou de olie langs de klepstelen lekken en zo mee aangezogen worden? (hoe oud is je olie, ìs die niet al half verdund)
maar die (neus van die) bougie ziet er gek genoeg niet verkeerd uit. (op die zwarte vlek op de schroefdraadbus na, dat zou kloppen met je olieverbranding)
je kan het altijd proberen met je naald een standje hoger, maar dat verandert niets aan de verhouding op top toeren, daarvoor zal er wel een grotere sproeier in mogen.
Heb geen lekkende benzine. Je ruikt ook geen benzine in het motorblok. Olie is niet verdund. Ziet er ook niet wazig uit door vermenging. Nu zit ik wel met een gebroken kettingspanner. Mss was dit al, maar nu pas zichtbaar door de grotere krachten die erop komen. Daar de geur het sterkst was aan dit punt en wss de gassen langs daar naar buiten kwamen . Ga deze herstellen en dan pas verder kijken en al eens zien paar maatjes groter van sproeier. Indien dit nodig is.

Slechte pakking = Drukverlies = Valse lucht

En ja de olie moest ik bijvullen. Is volledig gereviseerd blokje met alle dichtingen vernieuwd. dus ook nieuwe bougie en olie. Total performance 10w40. Zou vo mij zelfs 5w40 of 5w30 mogen zijn dan is ie al beter gesmeerd als die koud staat. En de 30 voor de hitte in hogere toeren voor optimalere smering.

4takt scooter is gewoon een auto op 2 wielen...
 
Niet aangepast aan de 70 cc.
Als ik de gasnaald eentje omhoog zet zou dit beter zijnif zou die dan te weinig lucht krijgen, je kan niks regelen eraan behalve het stationair toerental...
Post automatically merged:


0.15? Komt die dan niet tegenaan de zuiger? Dit is dan de uit veronderstel ik.
Post automatically merged:

Zag ik net dit, wss een eerste slachtoffer van warmloop, effe herstellen en verder doen. Want deze kan de kleptiming wel beïnvloeden...

Welke sproeier raden julie best aan dan, zit sowieso standaard sproeier in?
Ik heb zelf 0.10 en 0.15. Hij loopt prima. Wel heb ik een technigas uitlaat.
 
Ik heb zelf 0.10 en 0.15. Hij loopt prima. Wel heb ik een technigas uitlaat.
Ben mee in de logica om te vergroten en niet te verkleinen.
Ga deze instelling eens proberen na de herstelling van de kettingspanner .
Heb ook een technigas pro silencer dus zou wel moeten lukken hiermee.
 
Vind het wel grappig om te lezen dat je als gebruiker `vds-tuning` heet, maar eigenlijk niet eens weet hoe een 4-takt blok van de goedkoopste Chinees werkt / moet afstellen. Vraag me af wat je dan tuned? Toch geen 2-takt grasmaaiers.

Een beetje tuner kan ook wel zelf aangeven met welke setup die rijd en welke afstelling er onder zit.
Je zegt dat van de carb alles standaard is, zet er zonder er bij na te denken lul raak een 72cc eronder. (en dan werkt het ineens niet meer)

En dan gaan klagen waarom het blokje zo heet word. Ik als `leek` (uiteraard wel met wat ervaring door wat te proberen) (of heet dat ook tuning?)
begrijp dan ook wel dat dit aan je afstelling van de motor zou moeten liggen.

Door te zeggen dat je carb standaard is, geeft niet echt een duidelijk beeld wat er precies aan sproeier config onder dat ding zit.
Je kan het apparaat ook elders 2ehands opgekocht hebben, oude eigenaar zelf aan het ding hebben lopen rommelen.. En dan blijkt er een hele andere sproeier bezitting eronder te zitten.

Voor dat je zelf aannames doet, zal ik je vast als tip mee geven om dit allemaal eens na te kijken om te zien wat er nou echt in de carb is geschroefd om een duidelijker beeld te krijgen wat er precies bij jou scooter mee gaat. En het vermelden van rest van de delen zou ook erg handig zijn. (ook de bougie type ect)

Raad je dan aan om eerst even een goed overzichtelijk lijstje te maken van wat er precies in detail onder die scooter zit.

Anders kunnen we blijven gokken en aanames doen, waar we als beide gebruiker en topic starter niks aan hebben.


Over het gedeelte wat je zegt over de 5w40 olie ben ik niet met je eens.
Mijn ervaring met dat blok is dat in de regel welke olie dikte je erin doet altijd weer dun als pis eruit komt.

Om dan een soort van minimale goede smeer barier over te houden, zou ik zelf nooit dunner gaan als 10w40

Die 4takt blokjes zijn nou niet echt van een bepaald type high-tech engineering. Dus hier een daar sluit het allemaal niet echt heel perfect op elkaar aan.

Wat je vooral niet wilt hebben is dunne olie die door de motor druk boven de zuiger word geperst en uiteindelijk in de verbrandings ruimte terecht komt en per mm cc je uitlaat uitvliegt en dan ineens met een bijna leeg carter zit.

Dikkere olie zal dan er ook meer moeite mee hebben om dan tussen zuiger en veren te komen en zal de `gaps` daardoor ook wat beter afdichten.
 
Last edited:
0.15? Komt die dan niet tegenaan de zuiger? Dit is dan de uit veronderstel ik.
ja is uit, nee, klepspeling kleiner bepaalt niet de lichthoogte, dat doet je nok. (ik weet niet als wat en hoe lang je in de "autoindustrie" zit?)
kapotte kettingspanner eerst fiksen, dan verder kijken. omdat je maar 0,8 liter olie hebt, die gaandeweg (zelfs bij goede motor) verdunt, geen 5w30 vullen, tenzij je hem elke maand-3 maanden uiterlijk ververst. er zijn nogal wat verschillen tussen (moderne) auto en scooter, misschien (ivm de luchtkoeling oa) een eendje of kever dan, met de aandrijving weer van een dafje..
 
Sproeier vergroten.
Rollen eventueel zwaarder.
Testen en testen.

Bij een grotere cilinder heb je altijd een grotere sproeier nodig.. Meestal is dat 2 of misschien 4 maten omhoog.
En dan geld hoe groter de cilinder hoe groter de spoeier op schaalt.

Meer CC hebben inderdaad zwaardere rollen nodig.. (werkt tegendraads op een 2takt moter die meestal wat lichtere nodig heeft.
Een 4takt werkt het beste als die ze `kracht` uit de lagere toeren haalt, en zoiets moet je nooit gigantisch te veel toeren laten maken.

Standaard drukveer is altijd te slap met elke cilinder vanaf 63 cc en hoger. Afhankelijk van de aantal ccs bepaal je ook welke drukveer het beste voor je werkt. (80cc zal dus wat zwaardere drukveer kunnen hebben als een 63cc.. Kies de drukveer niet te zwaar, anders heb je de kans dat je motor het niet meer trekt en het erg zwaar gaat krijgen als het ding moet gaan werken. Je kiest juist de juiste drukveer om overtoeren en slip te voorkomen en om het motor toerental mooi stabiel te houden.

Standaard trekveren altijd te slap.. (zelfs met 50cc cilinder.) Minimaal 1000RPM + trekveren in de koppeling voor sneller weg te kunnen rijden.
 
Back
Top