GY6 Injectie 72cc --> 90cc

cas06

Member
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik mijn 50cc GY6 injectie naar 72cc omgebouwd. Ik heb een grotere cilinder, grotere injector en een racenokkenas gemonteerd.
Als je hier meer over wil lezen kan je naar deze thread gaan: https://scooterforum.net/threads/la-souris-city-2021-euro-5-bromscooter-injectie-opgevoerd.229135/

De 72cc loopt stukken beter dan die slome 50cc, maar het mag eigenlijk wel wat harder :D

Ik zit te denken aan het monteren van:
- Een Glixal 90cc cilinder (52mm zuiger)
- Een grotere cilinderkop die geschikt is voor 52mm cilinders
- Een mev1-060 injector i.v.m toename in het aantal cc's
- Een andere eindvertanding voor meer top. Mijn standaard 50cc vertanding zit nu al een beetje op zijn limiet namelijk.

Dit soort dingen zijn al eerder gedaan op injectiescooters, dus over de montage maak ik me niet zo'n zorgen. Ik heb echter een vraag over het EGR systeem.
Bij de meeste grotere cilinderkoppen zit er geen EGR/SLS op. Op de EURO 2 en 3 scooters verwijderen ze het systeem soms, dit heet EGR delete. Op de oudere scooters is het EGR systeem niet aangesloten op de CDI, dus de scooter weet niet of je het weghaalt. Mijn injectiescooter heeft uiteraard zo'n EGR sensor i.v.m berekeningen van de ECU, dus ik heb altijd verondersteld dat de EGR per sé nodig was en niet weggehaald kon worden.

Zou ik het EGR systeem aangesloten kunnen laten maar niet gebruiken? Mensen laten temperatuursensors van injectiescooters vaak los tussen de kappen hangen wanneer ze het blok opvoeren, maar ik vermoed dat het bij het EGR systeem een ander verhaaltje is.
Ik wil niet met de verassing komen te staan dat de ECU in de noodloop gaat, zonder EGR.

Kan ik het EGR systeem, aangesloten, tussen de kappen laten hangen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Cas
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Update:

Nieuwe vertanding zit erin, haalt nu ongeveer 72 km/h op de teller.
EGR/SLS is er helemaal uit. Gat is afgedekt met een plaatje. Motorstoringslampje brandt nu continu maar dit heeft geen invloed op rijgedrag tot dusverre. Rij er nu een tijdje mee en gaat prima.

Scooter trekt netjes, maar ik ga binnenkort voor een 52mm (88cc) cilinderkit in combinatie met een grote 52mm cilinderkop. Dit ga ik afstellen met een mev1-060 injector. Onderdelen zijn besteld dus ik kom er binnen een maand op terug of alles goed loopt.
 
Nog een een update van mijn setup. Misschien hebben jullie er iets aan

Inmiddels 88cc (52mm) cilinderkit gemonteerd met een mev1-060 injector. Trekt lekker. Komt vanaf half gas echt tot leven.
Hij loopt volgens mij wel te arm want ik heb last van: moeilijk starten en de toeren zakken niet snel wanneer ik gas loslaat. Krijg het stationair ook niet fatsoendelijk afgesteld. Hij moduleert in toeren wanneer ik stil sta, net alsof ik gas aan het geven ben. Het lijkt alsof ie valse lucht trekt maar dit is niet het geval. Lijkt mij een te arm mengsel.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik nu een potfilter heb dus ik ga even kijken of een standaard luchtfilter de situatie verbetert.
Voor de rest rijdt hij goed en trekt ook een stuk harder dus dat is mooi.
Top is niet echt toegenomen. Misschien een paar km/h, maar dit verwachtte ik al.
 
Back
Top