Nee klopt, het is inderdaad niet zo simpel.
Verder, ik hoor juist het tegenovergestelde, dat mensen die hun GY6 blokjes dusdanig opjennen dat ze op een gegeven moment tegen de flow restricties van de originele uitlaat aan beginnen te lopen en eentje monteren die meer lucht door kan laten.
Waarom zouden die merken anders überhaupt bestaan als die uitlaten kennelijk altijd slechter werken dan een originele?
Heb je het over een andere uitlaat op een volledig standaard, ongemodificeerde motor? Nee dan haalt een aftermarket uitlaat inderdaad geen ruk uit.
Maar ik heb 60% meer cilinderinhoud, kleppen die 5mm groter zijn dan standaard, een "ported head" (geen idee wat de vertaling hiervan is), een carburateur die 5.5mm groter is dan standaard, een nokkenas met langere liftduratie en een vrijwel open luchtinlaat met een schuimfilter.
Ik ga er toch vanuit dat dit wel meer lucht verplaatst.
Ik vraag me alleen af of het genoeg is dat de originele uitlaat hem mogelijk knijpt en ik beter een andere kan installeren. Ik kan me dit heel goed voorstellen, de standaard uitlaat is immers ontworpen om maar zo stil mogelijk te zijn. Niet voor max power. Voor wat een 50cc aan lucht kan verplaatsen is het dikke prima, maar een 80cc met de nodige modificaties?
Twijfels.