GY6 80cc, hoe veel effect heeft een andere uitlaat?

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Goedenavond!

Ik heb een Kymco Super 8 die ik voor de lol snel probeer te maken met vooral AliExpress onderdelen. Als experimentje zegmaar. Zit nu een 80cc kitje op, A9 nokkenas en een kop met grotere kleppen welke ik wat platter gemaakt heb voor verhoogde compressie (nog niet helemaal perfect maar hey, €20 cilinderkop!) 24mm carburateur met bijbehorend spruitstuk en aangepast luchtfilter. Het loopt dondersmooi en trekt lekker, maar één ding vraag ik me nog af...

Ik heb er nog de standaard uitlaat onder hangen, hoe erg knijpt deze 'm momenteel af?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is het het waard om nog eens geld te stoppen in een andere uitlaat of is de winst maar nihil?



En ja, ik ben er volledig van op de hoogte dat m'n AliExpress lego motor mogelijk niet de beste betrouwbaarheid heeft maar daar is het een experiment voor :sunglasses:. Kijken hoe lang de boel het uithoud, tot nu toe gaat 't al zo'n 1000km goed!
 
Advertisement - register to remove this

Die van mij gaan al 17k en 9k kilometers als een dolle!
Uitlaat heeft effect op een 2takt, onze blokjes verbranden met gesloten kleppen en de uitlaat is sec ter afvoer van gassen.
Leuk hè, zo goedkoop!
Groet,
 
Ja 't is echt lachen dat je voor een paar tientjes gewoon je hele motorblok kan verbouwen. Geweldig dat GY6 spul!

Alhoewel je uitspraak over dat een uitlaat effect heeft op een 2takt juist is, probeer ik nu wel significant meer lucht door de standaard uitlaat te duwen. Kan me voorstellen dat deze berekent is met de luchtstroom van een 50cc en met deze 80cc het een beetje krap wordt.

Het uiteindelijke tuutje waar de lucht aan de achterkant eruit komt heeft ook maar een diameter van grofweg een centimeter ofzo.

Vandaar mijn vraag :)
 
ik denk dat een bepaalde tegendruk toch wel wat meer vermogen geeft bij een 4t, waarom weet ik niet. En voor een 80cc moet er dan toch ook een bepaalde tegendruk zijn. Of je dit kan krigen door bv een bus in je uitlaat te steken met een bepaalde diameter, of dat het toch net iets ingewikkelder is zou ik niet weten.
ben ook benieuwd
 
Een viertaktmotor heeft geen tegendruk nodig. In tegendeel zelfs, dat verminderd de hoeveelheid uitlaatgassen die de cilinder kunnen verlaten en kan de uitlaatklep oververhitten en in extreme gevallen zelfs verbranden.

Wat je wel nodig hebt is een uitlaat die goed flowt, ik denk dat dat is wat je bedoelt. Dit is meer dat de uitlaat goed gevormd is. Een goed gevormde uitlaat bij je motor creëert een laag drukgebied bij de uitlaatklep om uitlaatgassen meer uit de cilinder en uitlaat te kunnen "trekken". (Scavenging pulse)

Dat is waarom een rechte pijp soms slechter kan werken dan een ander type uitlaat en waarom de standaard uitlaat in sommige gevallen beter kan werken dan een aftermarket.


Ik ben alleen erg benieuwd of de 50cc standaard uitlaat de luchtstroom van een 80cc aan kan of dat ie als een blokkade gaat werken.

Meer tegendruk voor een viertakt is nooit goed, je wilt zo veel mogelijk lucht de cilinder uit krijgen.
 
dan snap ik niet hoe een pijp van 15 a 20mm met nauwelijks bochten meer tegendruk geeft als n standaard uitlaat die smaller is en nog zo'n gigantische demper heeft
 
Als die uitlaat inderdaad meer tegendruk geeft, dan is het een slechte uitlaat. Het hele doel van een uitlaat met een bredere pijp en een beter flowende demper is juist minder tegendruk leveren door meer lucht er vlotter doorheen te kunnen laten flowen.

Of je begrijpt dingen verkeerd.
 
wat die ''dingen'' zijn die ik verkeerd begrijp zou ik niet weten. Enige wat ik kan bedenken is door het koppelsysteem van de bocht en demper en de stijl van het demper (buis met gaten en daar omheen demperwol) de lucht er niet soepel uit kan stromen
 
Ik weet niet of je correct begrijpt wat tegendruk is.

Een demper die ontworpen is als een high-flow demper moet lucht er juist sneller doorheen kunnen laten flowen dan eentje die dat niet is. Resultaat is wel dat die meestal luider zijn.

Ik ga ervanuit dat een (goede!) aftermarket uitlaat geen demper heeft die nog meer blokkeert dan de originele, waarom zou een merk als Akrapovic anders überhaubt bestaan als ze per definitie slechter zijn dan een orginele uitlaat?

Een originele uitlaat is vaak helemaal ontworpen om de scooter zo stil mogelijk te maken. Voor een 50cc zal het waarschijnlijk allemaal prima zijn en gaat een betere uitlaat helemaal niks uithalen, maar als het ding ontworpen is om precies goed te zijn voor een 50cc, kan ik me voorstellen dat een 80cc te veel lucht probeert te verplaatsen voor de standaard uitlaat.

Ik denk dat ik het ook beter kan beschrijven als een "flow restrictie".


Ik weet ook niet wat jij voorstelt bij een aftermarket viertakt uitlaat als je het hebt over het koppelsysteem en de bocht. Ik wil geen terugloper plaatsen, die hebben nul komma nul nut op een viertakt.

Ik denk dat je teveel in tweetakt aan het denken bent.


Viertakt heel simpel:

- Pijp meer groot en demper minder restrictive = meer lucht uit cilinder = meer beter (tot op een bepaald level uiteraard)
- Pijp meer klein en demper meer restrictive = meer tegendruk = minder lucht die de cilinder uit kan = minder beter
 
ja dat snap ik allemaal wel.... Maar in de praktijk is het dus net wat anders als alleen meer bredere pijp=betere prestaties. Het lijkt mij dus dat de lucht niet goed door de pijp heen kan stromen door de stijl van de demper en dus de manier waarop de bocht aan de demper vast zit. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat zelfs een van de duurdere merken zoals akra ook maar de zelfde prestaties zoals de originele uitlaat haalt.

https://www.bol.com/nl/p/uitlaat-akrapovic-racing-ss-piaggio-vespa-125cc-3v/9200000122501551/ Lijkt niet echt op een terugloop uitlaat, toch?
 
Nee klopt, het is inderdaad niet zo simpel.

Verder, ik hoor juist het tegenovergestelde, dat mensen die hun GY6 blokjes dusdanig opjennen dat ze op een gegeven moment tegen de flow restricties van de originele uitlaat aan beginnen te lopen en eentje monteren die meer lucht door kan laten.


Waarom zouden die merken anders überhaupt bestaan als die uitlaten kennelijk altijd slechter werken dan een originele?


Heb je het over een andere uitlaat op een volledig standaard, ongemodificeerde motor? Nee dan haalt een aftermarket uitlaat inderdaad geen ruk uit.
Maar ik heb 60% meer cilinderinhoud, kleppen die 5mm groter zijn dan standaard, een "ported head" (geen idee wat de vertaling hiervan is), een carburateur die 5.5mm groter is dan standaard, een nokkenas met langere liftduratie en een vrijwel open luchtinlaat met een schuimfilter.

Ik ga er toch vanuit dat dit wel meer lucht verplaatst.

Ik vraag me alleen af of het genoeg is dat de originele uitlaat hem mogelijk knijpt en ik beter een andere kan installeren. Ik kan me dit heel goed voorstellen, de standaard uitlaat is immers ontworpen om maar zo stil mogelijk te zijn. Niet voor max power. Voor wat een 50cc aan lucht kan verplaatsen is het dikke prima, maar een 80cc met de nodige modificaties?

Twijfels.
 
Ik rijd met 72cc en race nokkenas en heb sindskort een 80cc uitlaat gemonteerd. Het enige verschil wat ik merkte was een mooier en dieper geluid.
Ook heb ik met een gatenboor het eindpijpje met die kleine diameter eruit gezaagd met een gatenboor. Ook geen merkbaar verschil. Wel nog meer geluid. Net iets te eigenlijk maarja.......... wel mooi. Haha

Uitlaat.jpg
 
@zeWaardt, welke sproeierbezetting heeft de 24mm carb? En zijn er nog meer zaken nodig om aan te passen? En wat is dan ongeveer jouw verbruik?
Ik heb hogere voorbanden om de tellersnelheid gelijk te krijgen met GPS. Dat is nu prima. Mijn Agility's kunnen iets de teller (80) uit rijden op de originele carb, maar ik ben altijd terughoudend omdat ik niet weet wanneer mijn kleppen blijven zweven. Daarbij rijd ik met een verbruik van 1 op 46 ongeveer met een mooi bougiekleurtje.
Ben dus nieuwsgierig naar voor- en nadelen.
Groet,
 
Ik heb sproeier 85. Eerlijk heb ik niet het idee dat het de investering waard was, maar ik ben nog bezig met afstellen. Je hebt sowieso een ander spruitstuk nodig en mogelijk een andere gaskabel. De standaard gaskabel van mij was wat te kort, ik heb uiteindelijk een bracket gemaakt om 'm alsnog te kunnen gebruiken.

De standaard luchtfilter past ook niet meer, dus je zult met een andere oplossing moeten komen. Ik heb er nu even een goedkope podfilter opgezet. Werkt, maar maakt wel veel kabaal. Ik wil later kijken of ik misschien de originele luchtfilter aan kan passen om de nieuwe carburateur te laten passen, ik vind 'm nu eigenlijk een beetje asociaal luid.

Ik ben helaas niet heel goed in het afstellen van die CV carburateurtjes, ben meer bekend met tweetakt en heb nogal moeite met een viertakt goed afgesteld krijgen.


Verbruik zal ook wel wat omhoog gaan.
 
Thanks voor jouw reply!
Denk dat ik met huidige betrouwbare, zuinige set-up door blijf tuffen. Dankjewel!
Groet,

Hey mocht je 't nog willen weten, ik heb eindelijk eens tijd gestoken in m'n scooter fatsoenlijk krijgen. Dit is mijn afstelling nu:

50mm/80cc cilinder met bijbehorende cilinderkop
A9 nokkenas
24mm carburateur met daarin
- hoofdsproeier 82 (Keihin m5)
- stationairsproeier 40
- stationair mengelschroef 2 en een halve draai uit

Loopt als een zonnetje!
 
Hey mocht je 't nog willen weten, ik heb eindelijk eens tijd gestoken in m'n scooter fatsoenlijk krijgen. Dit is mijn afstelling nu:

50mm/80cc cilinder met bijbehorende cilinderkop
A9 nokkenas
24mm carburateur met daarin
- hoofdsproeier 82 (Keihin m5)
- stationairsproeier 40
- stationair mengelschroef 2 en een halve draai uit

Loopt als een zonnetje!

Welke snelheid haal jij hiermee?
Ik krijg mijn 72cc met racenokkenas onbegrensde cdi en standaard kop en carburateur niet boven de 77km.
Ik rijd met sproeier 92.
 
Helaas heb ik een oudere Kymco Super 8, combinatie van vertanding en achterwiel lijdt ertoe dat ie 9000 toeren draait bij 65kmh gps, wat iets over de 70 op het tellertje is.

Dus sneller dan dat gaat ie ook niet. Bekende kwaal van deze scooter.

Hij trekt lekker op, om dan keihard tegen de begrenzer te botsen bij 9000 toeren. De toerenbegrenzer heb ik het dan over, zoals een auto heeft. Niet degene die gemaakt is om je snelheid te begrenzen, de begrenzer die ervoor zorgt dat je motortje niet zo snel draait dat ie in de soep loopt. Kan nou eenmaal niet oneindig veel toeren draaien.

Ik wil nog gaan proberen te knoeien met oversized pullies in de vario om de topsnelheid te verhogen, maar ik kan je helaas geen schatting geven van hoe snel deze scooter mogelijk zou kunnen gaan. Ik heb het gevoel dat ie wel over de 80 kan als je voelt hoe hard ie in de begrenzer knijpt.

Topsnelheid is ook nooit mijn doel geweest, ik wou gewoon dat ie lekker optrok want mijn god wat was die 50cc traag.

Van mijn ervaring met andere GY6 scooters is jou snelheid wel realistisch. Rond de 80 komen de meesten wel uit met zo'n setup. Het zijn nou eenmaal geen vlotte blokjes.
 
Back
Top