grotere carburateur.

CrossRally

Banned
Ik zie bij easyparts.nl dat ze een 15mm 16mm carburateurs hebben.

En nou vraag ik me af merk je het verschil
tussen een 12mm en een 15mm?
tussen een 12mm en een 16mm?

Of is dus echt nauwelijks voelbaar en dant ie dan alleen maar meer slurpt.

Sommige denk dan van dat is toch maar 3 a 4 mm??

Maar dat heeft toch met poort oppervlakte te maken ofzo iets?
 
Advertisement - register to remove this

Shieldup said:
op nieuwere pia's zitten standaard al 17.5.

en crossers hebben echt geen 16mm dus....

ik zelf zou ook voor een 17.5 gaan maar je weet het zelf beter zo te horen.

Zeg ik dat ik het beter weet dan? Ik laat hier mijn eigen mening horen daar is dit forum voor bedoeld. En ik vraag trouwens om advies.
Dat op pia's 17,5 is leuk maar daar heb ik niks aan.

Ik wil weten, kan ik uitrekenen welke carb ik het beste kan pakken?
Hoe gaat dit dan, want daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Je hoeft dit niet uit te rekenen ... 17,5 zal perfect zijn hoor, want hoe kleiner je carb, hoe hoger je in sproeier zal moeten gaan. Dus 16 of 17,5... Je gaat ook niet harder rijden met een andere carb, je gaat alleen beter optrekken :)
 
ben je nou dom of lijkt het alleen maar zo...

als een standaard pia al een 17,5 heeft zal dat op mina ook goed gaan en helemaal op een getunde cil.

ik heb zelf ook met een standaard mina en 17.5 gereden trekt een stuk beter op.
 
Hooo daar is het carbvraagstuk weer, altijd goed voor uren dom geleuter :)
Want wie kan mij nou eens die kei.. neee echt diamantharde cijfers geven waaruit blijkt dat je acceleratie verbetert op een 50cc gietijzer, wanneer je van 12 naar 17.5mm gaat?

En dan niet dat "ja hij voelt blablabla" want als je net 45euro hebt verspild voelt je scooter altijd een stuk sneller. CIJFERS graag.

Voor onze MinaRally vriend heb ik het advies om die 12mm lekker te laten zitten, de microscopische winst op jouw setup is het benzineverbruik niet waard.
 
Aidix said:
Hooo daar is het carbvraagstuk weer, altijd goed voor uren dom geleuter :)
Want wie kan mij nou eens die kei.. neee echt diamantharde cijfers geven waaruit blijkt dat je acceleratie verbetert op een 50cc gietijzer, wanneer je van 12 naar 17.5mm gaat?

En dan niet dat "ja hij voelt blablabla" want als je net 45euro hebt verspild voelt je scooter altijd een stuk sneller. CIJFERS graag.

Voor onze MinaRally vriend heb ik het advies om die 12mm lekker te laten zitten, de microscopische winst op jouw setup is het benzineverbruik niet waard.

het ligt niet alleen aan de carb dat je meer koppel krijgt , het ligt aan het geheel , als je dus alleen een std setup hebt (ook std pijp dus) dan zul je er niet veel van merken , maar zet je er nu een goed uitlaat , 17,5carb , koppeling,vario, v-snaar , druk en trekveren, rollen , andere membraanplaten erin , veranderd je geheel enorm! maar zou je de 17,5mm weglaten mis je toch echt een heel klein beetje. ik heb er mee getest , ik had een aprilia SR met 16mm en de rest wat ik net zei, daar merkte ik niks van eigenlijk.
daarna had ik een Malaguti foggy met dezelfde setup met 12mm en daarna met 17,5mm , daar zat WEL degelijk verschil in, duidelijk!
en met piaggio heb ik getest met std setup , met polini evo 50 uitlaat , eerst met de std 12mm en toen met 21mm en dan merk je pas echt verschil!!

mijn conclusie was:
16mm merk je niks van
17,5mm merk je
21mm merk je goed op piaggio , maar op minarelli kun je beter 17,5 gebruiken (en als je makkelijk wilt doen op kun je beter 17,5mm ook op piaggio zetten)
 
melf #50 said:
het ligt niet alleen aan de carb dat je meer koppel krijgt , het ligt aan het geheel , als je dus alleen een std setup hebt (ook std pijp dus) dan zul je er niet veel van merken , maar zet je er nu een goed uitlaat , 17,5carb , koppeling,vario, v-snaar , druk en trekveren, rollen , andere membraanplaten erin , veranderd je geheel enorm! maar zou je de 17,5mm weglaten mis je toch echt een heel klein beetje. ik heb er mee getest , ik had een aprilia SR met 16mm en de rest wat ik net zei, daar merkte ik niks van eigenlijk.
daarna had ik een Malaguti foggy met dezelfde setup met 12mm en daarna met 17,5mm , daar zat WEL degelijk verschil in, duidelijk!
en met piaggio heb ik getest met std setup , met polini evo 50 uitlaat , eerst met de std 12mm en toen met 21mm en dan merk je pas echt verschil!!

mijn conclusie was:
16mm merk je niks van
17,5mm merk je
21mm merk je goed op piaggio , maar op minarelli kun je beter 17,5 gebruiken (en als je makkelijk wilt doen op kun je beter 17,5mm ook op piaggio zetten)

Kijk daar is een man van verstand, op dit soort antwoorden zit ik te wachten.

Oke nou zeg je dat je van 16mm niks merkt. Dus een16mm dell orto schrap ik nou even weg. Maar stel ik zou de 16mm mikuni nemen met speciale venturi.

Dus dus van scootparts.nl:
-------------------------------------------------------------------------
Maat: 16MM. Top performances = Mikuni!?!?
Met kabelchoke.

Maar liefst 77% meer doorlaat dan je originele carbje door de speciale venturi. Goed afstelbare carburateur met olie en vacuum aansluiting.
-------------------------------------------------------------------------
Zal ik dan daar wel iets van merken, zal die misschien nog beter zijn dan een 17,5 dell orto?
 
denk dat je het beste gewoon een 17,5mm dell'orto kunt nemen , is ook makkelijker met sproeiers etc.. en zover ik weet zit op de 16mm een handchoke , nu is dat bij aprilia geen probleem.

ik heb 1 keer zo'n 16mm op een firefox gebruikt en dat was ongeveer hetzelfde effect als std carb ,je merkt er net niks van , de 17,5 dell'orto toch op een of andere manier net wat beter.
 
melf #50 said:
denk dat je het beste gewoon een 17,5mm dell'orto kunt nemen , is ook makkelijker met sproeiers etc.. en zover ik weet zit op de 16mm een handchoke , nu is dat bij aprilia geen probleem.

ik heb 1 keer zo'n 16mm op een firefox gebruikt en dat was ongeveer hetzelfde effect als std carb ,je merkt er net niks van , de 17,5 dell'orto toch op een of andere manier net wat beter.

17,5 gaan toch andere sproeiers in dat standaard carb. Die zijn voor 17,5 toch groter?
 
ik heb 17,5 do

ben van 1x tanken per week naar 1x tanken per week gegaan geen verschil behalve dan dat ik nu ipv op 7 km minder rij op een tank
dus eerst altijd op terugweg tanken 1x in de week

nu heenweg volgende week terugweg enzz


scheelde bijna nix

trekkracht was beter en top verschilt niet zoveel
maar je hebt wel meer mogenlijkheden om door te gaan
met een 17,5

sproeiers zijn ook overal te krijgen
 
Ja maar beste mensen we hebben het hier over een laagtoerige gietijzer setup met standaard-achtige uitlaat! En niet over een evo50 uitlaat.
De noodzaak voor een grotere carb groeit naarmate het toerental stijgt.

Maargoed, beter probeert hij het gewoon ff uit, en vertelt ons het resultaat :)
 
Aidix said:
Ja maar beste mensen we hebben het hier over een laagtoerige gietijzer setup met standaard-achtige uitlaat! En niet over een evo50 uitlaat.
De noodzaak voor een grotere carb groeit naarmate het toerental stijgt.

Maargoed, beter probeert hij het gewoon ff uit, en vertelt ons het resultaat :)

Toeren stijgen wel een beetje denk ik. Aangezien ik niet zomaar heb geklungeld aan me uitlaat poort. Me standaard cilinder is gewoon veel beter dan die top50 die ik heb gekocht.

Je maar op een evo50 zet je ook geen 17,5 carb op meneer.
En trouwens een evo50 uitlaat zal niet presteren op een orginele cilinder.
 
Back
Top