Gloednieuw GY6 blokje, lekt door inlaatklep

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Beste forumleden,


Ik heb samen met iemand een GY6 blokje opgebouwd welke opgeblazen was, alles is nieuw behalve het blok zelf. Nu zit ie helemaal in elkaar, maar ik merkte dat als ik 'm rond draai er wat lucht lekt door de inlaatklep.

Er gebeurt nog wel compressie en je hoort nog een redelijke "floep" uit de uitlaatklep als deze open gaat, maar ik vertrouw het niet helemaal. De persoon waarmee ik 'm gebouwd heb zei "oh dat maakt niet uit moet nog inslijten".


Is dit waar? Voor mij is dit mijn eerste rodeo "viertakt bouwen", ik hou niet zo van viertakt scootertjes en knutsel alleen maar tweetakt dus kleppen zijn een nieuw concept voor mij.



Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, tijdens de compressieslag voel je wel tegendruk maar niet heel erg veel. Je hoort redelijk wat lucht uit de inlaatklep sissen.
Ik heb de kleppen al opnieuw gesteld, ik heb ze ook wat wijder proberen te zetten als gewenst maar zonder resultaat. De timing staat ook goed.

Slijt dit inderdaad nog een beetje in? Wat moet ik doen, gewoon proberen de motor te starten? Hij is nog niet gestart geweest, staat momenteel nog in de werkbank. De motor heeft nog niet gelopen.


Ik heb momenteel de motor met wat olie in de inlaatklep staan en laat hem zo een paar uurtjes staan om te kijken hoeveel erdoorheen lekt.
 
Advertisement - register to remove this

Beste forumleden,


Ik heb samen met iemand een GY6 blokje opgebouwd welke opgeblazen was, alles is nieuw behalve het blok zelf. Nu zit ie helemaal in elkaar, maar ik merkte dat als ik 'm rond draai er wat lucht lekt door de inlaatklep.

Er gebeurt nog wel compressie en je hoort nog een redelijke "floep" uit de uitlaatklep als deze open gaat, maar ik vertrouw het niet helemaal. De persoon waarmee ik 'm gebouwd heb zei "oh dat maakt niet uit moet nog inslijten".


Is dit waar? Voor mij is dit mijn eerste rodeo "viertakt bouwen", ik hou niet zo van viertakt scootertjes en knutsel alleen maar tweetakt dus kleppen zijn een nieuw concept voor mij.



Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, tijdens de compressieslag voel je wel tegendruk maar niet heel erg veel. Je hoort redelijk wat lucht uit de inlaatklep sissen.
Ik heb de kleppen al opnieuw gesteld, ik heb ze ook wat wijder proberen te zetten als gewenst maar zonder resultaat. De timing staat ook goed.

Slijt dit inderdaad nog een beetje in? Wat moet ik doen, gewoon proberen de motor te starten? Hij is nog niet gestart geweest, staat momenteel nog in de werkbank. De motor heeft nog niet gelopen.


Ik heb momenteel de motor met wat olie in de inlaatklep staan en laat hem zo een paar uurtjes staan om te kijken hoeveel erdoorheen lekt.
Is het pas geleden China blok uitverkoop geweest?
Jij zal t niet snappen, maar de mensen die vaak op t forum zijn moeten t ook wel zijn opgevallen
 
Toevallig draait ook echt 3/4 van alle scooters op GY6 of iets gebaseerd op GY6, dus gek lijkt 't me niet.
Als een zeer groot deel van alle scooters op GY6 draaien dan zijn vragen over GY6 niet vreemd lijkt me zo.

Die van mij komt uit een Kymco, waar ook bijna alle Kymco's tussen 2007 en 2011 op GY6 lopen.




Maar goed, ik vraag me nog steeds af wat het beste is dat ik kan doen. Online kan ik er niet heel veel over vinden, die topics gaan meestal over mensen die spontaan vermogen verloren en een verbrande klep bleken te hebben.

Het niveau van de olie die in de inlaatpoort staat is nog niet gedaald, staat nu ongeveer drie uur.
 
Toevallig draait ook echt 3/4 van alle scooters op GY6 of iets gebaseerd op GY6, dus gek lijkt 't me niet.
Als een zeer groot deel van alle scooters op GY6 draaien dan zijn vragen over GY6 niet vreemd lijkt me zo.

Die van mij komt uit een Kymco, waar ook bijna alle Kymco's tussen 2007 en 2011 op GY6 lopen.




Maar goed, ik vraag me nog steeds af wat het beste is dat ik kan doen. Online kan ik er niet heel veel over vinden, die topics gaan meestal over mensen die spontaan vermogen verloren en een verbrande klep bleken te hebben.

Het niveau van de olie die in de inlaatpoort staat is nog niet gedaald, staat nu ongeveer drie uur.
Je hebt t gy6 China blok en t Sym blok. Met de 6 deukjes in de kickstarter kap.
De ene kost 300eu nieuw
De andere 750eu nieuw
 
Op die van mij zit een Kymco kickstarter kap die niet op die van het Sym blok lijkt of die van 't china blok. Het blok is wel overduidelijk GY6, net zoals heel veel scooters. Dus whatever flavour of GY6 dit blok is, het is een GY6. Het is ook geen Sym scooter.

Maar sorry dat ik klaag, hoe helpt dit mij precies? Ik weet al dat ik goedkoop prul heb.
 
Op die van mij zit een Kymco kickstarter kap die niet op die van het Sym blok lijkt of die van 't china blok. Het blok is wel overduidelijk GY6, net zoals heel veel scooters. Dus whatever flavour of GY6 dit blok is, het is een GY6. Het is ook geen Sym scooter.

Maar sorry dat ik klaag, hoe helpt dit mij precies? Ik weet al dat ik goedkoop prul heb.
Zo was t niet bedoeld, ik leef met je mee. Je wordt zo wel geholpen. T valt gewoon op dat er een toename is van klachten vd China blokken.
Idd mijn Sym blok ligt ook onder de Kymco.
Bij de kickstarter kap zitten bij de Sym blokken 6 deukjes ter grootte van een 20 eurocent muntje.
 
Ah okay, ik vatte het even anders op.

Dit blok is gewoon "echt" van Kymco, in ieder geval een GY6 blok van Kymco. Waar ze die ook vandaan gejat hebben, geen idee of ze 'm rechtstreeks uit China gehaald hebben of er zelf een variant van getoverd hebben. Ze hebben genoeg moeite gedaan om op zo veel mogelijk plekken op het blok en in het carter "Kymco" te schrijven, om vervolgens gigantisch "GY6" op de dop van de oliefiltervergiet te laten staan.



Ik kan op 't oog niks zien aan de klep en het klepzitje, maar ik heb 'm vandaag niet meer uit elkaar gehaald. Hij staat nu in principe klaar om te lopen maar ik vertrouw het "oh dat slijt wel in" niet helemaal. Hij heeft meer blokjes gebouwd dan dat ik gedaan, maar toch...
 
Ah okay, ik vatte het even anders op.

Dit blok is gewoon "echt" van Kymco, in ieder geval een GY6 blok van Kymco. Waar ze die ook vandaan gejat hebben, geen idee of ze 'm rechtstreeks uit China gehaald hebben of er zelf een variant van getoverd hebben. Ze hebben genoeg moeite gedaan om op zo veel mogelijk plekken op het blok en in het carter "Kymco" te schrijven, om vervolgens gigantisch "GY6" op de dop van de oliefiltervergiet te laten staan.



Ik kan op 't oog niks zien aan de klep en het klepzitje, maar ik heb 'm vandaag niet meer uit elkaar gehaald. Hij staat nu in principe klaar om te lopen maar ik vertrouw het "oh dat slijt wel in" niet helemaal. Hij heeft meer blokjes gebouwd dan dat ik gedaan, maar toch...
Kijk s op de kickstarter kap. Of er bovenaan 6 halfronde deukjes in zitten. Als je er niet specifiek naar zoekt zie je t niet.
Kymco is toch vloeistof gekoeld? Of alleen de people S die ik gebruik voor sommige onderdelen?
Ik weet geen andere manier om t verschil tussen de goede en de China blokken te zien
 
Dus als ik het goed begrijp is ook de cilinderkop nieuw.
Zaten hier de kleppen en klepveren al gemonteerd of heb jullie die later zelf gemonteerd?
Zijn de veren van de kleppen niet te slap?

Olie is natuurlijk veel dikker dan lucht dus het kan zijn dat olie niet voorbij de klept lekt maar lucht wel.
Beter even testen met wat benzine.

Verder even controleren of er zich geen viezigheid tussen de klepschotel en zitting bevindt.
 
Kijk s op de kickstarter kap. Of er bovenaan 6 halfronde deukjes in zitten. Als je er niet specifiek naar zoekt zie je t niet.
Kymco is toch vloeistof gekoeld? Of alleen de people S die ik gebruik voor sommige onderdelen?
Ik weet geen andere manier om t verschil tussen de goede en de China blokken te zien
Nee helemaal niks boven en onderkant is glad behalve waar de bouten langs moeten, op de kap staat Kymco en een rondje bij de variateur.

Dit blokje is luchtgekoeld en ziet er verder identiek uit aan de China GY6, behalve dat er overal Kymco op staat.
Post automatically merged:

Dus als ik het goed begrijp is ook de cilinderkop nieuw.
Zaten hier de kleppen en klepveren al gemonteerd of heb jullie die later zelf gemonteerd?
Zijn de veren van de kleppen niet te slap?

Olie is natuurlijk veel dikker dan lucht dus het kan zijn dat olie niet voorbij de klept lekt maar lucht wel.
Beter even testen met wat benzine.

Verder even controleren of er zich geen viezigheid tussen de klepschotel en zitting bevindt.
Ja kop is ook nieuw. Hele motor was kapot.

Ik kon geen viezigheid vinden, ik heb nogmaals gecontroleerd maar het ziet er allemaal mooi uit.

Hoe vaker ik aan de kickstart trek (met m'n hand) hoe beter ie lijkt te gaan.
 
In ieder geval even een update: Het probleem is verholpen, de motor loopt mooi en trekt goed. Hebben er dik en uur mee gereden zonder problemen...

Alleen we krijgen hem nauwelijks gestart. Er is vonk, compressie, benzine, klepspeling staat goed, toch heeft ie er geen zin in. Als ie eenmaal start loopt ie mooi.

Maar dat is een probleem voor een andere dag.
 
Je hebt t gy6 China blok en t Sym blok. Met de 6 deukjes in de kickstarter kap.
De ene kost 300eu nieuw
De andere 750eu nieuw

En toch kan je dat sym blokkie amper opvoeren.. Dus wat heb je er dan aan? Gy6 bied je veel meer mogelijkheden.. Spul is over de hele wereld heel makkelijk aan te komen.. Het is zelfs nog meer beschikbaar dan minarelli onderdelen..


@ TS.. Als je het niet vertrouwd. Alleen even de kop los halen en nazien / controleren..
Misschien slechte afwerking uit de fabriek of zo.. Of de klep blijft misschien ergens hangen..

Anders klep eruit halen en opnieuw inslijpen..
 
En toch kan je dat sym blokkie amper opvoeren.. Dus wat heb je er dan aan? Gy6 bied je veel meer mogelijkheden.. Spul is over de hele wereld heel makkelijk aan te komen.. Het is zelfs nog meer beschikbaar dan minarelli onderdelen..


@ TS.. Als je het niet vertrouwd. Alleen even de kop los halen en nazien / controleren..
Misschien slechte afwerking uit de fabriek of zo.. Of de klep blijft misschien ergens hangen..

Anders klep eruit halen en opnieuw inslijpen..
Wist ik niet dat die gy6 makkelijker op te voeren zijn.
Waarom? Je bedoelt niet een 70cc of zo.
Gewoon vergelijken met me Sym blok
 
In ieder geval even een update: Het probleem is verholpen, de motor loopt mooi en trekt goed. Hebben er dik en uur mee gereden zonder problemen...

Alleen we krijgen hem nauwelijks gestart. Er is vonk, compressie, benzine, klepspeling staat goed, toch heeft ie er geen zin in. Als ie eenmaal start loopt ie mooi.

Maar dat is een probleem voor een andere dag.

Dat sissen heb ik ook bij mijn 4t. Als ik de kleppen stel en deze staat op zijn bovenste dode punt en ik draai dan een paar slagen door dan komen de kleppen op tuimelen te staan en dan ontsnappen er gassen/lucht. Dus heel normaal. Als hij genoeg compressie heeft en geen vermogensverlies. Zo laten.
 
Last edited:
Dat sissen heb ik ook bij mijn 4t. Als ik de kleppen stel en deze staat op zijn bovenste dode punt en ik draai dan een paar slagen door dan komen de kleppen op tuimelen te staan en dan ontsnappen er gassen/lucht. Dus heel normaal. Als hij genoeg compressie heeft en geen vermogensverlies. Zo laten.


Ja ik was ook niet meer van plan het nog een keer uit elkaar te halen. Heb 't nog een keer uit elkaar gehaald en daarna leek 't beter, gewoon gestart en 't ding loopt prachtig. Compressie niet gemeten, maar puur het feit dat ie bijna 70 haalt lijkt me dat het motortje goed werkt.

Hij start alleen voor geen ene meter.



startprobleem kan ook met de choke te maken hebben.
Heb je die los aan de 12 volt getest?
Daar zat ik ook aan te denken, die heb ik nog niet los getest maar gezien de symptomen lijkt het me niet dat het aan de choke ligt. Hij start immers ook slecht direct nadat je 'm afgezet hebt na een uurtje rijden.


Hij start eigenlijk bijna niet. Nooit niet, warm of koud maakt niet uit. Heel lang jengelen aan de startmotor of je been krom trappen op de kickstart en misschien komt ie tot leven. Ook na een uur rijden, als je 'm dan afzet en meteen probeert te herstarten slaat ie niet meer aan. Startmotor gaat wel rond, maar gewoon typische crank-no-start totdat ie helemaal verzopen is.

Ik wil het volgende nog controleren:

- Vonkt ie wel correct? Als in, bij het toerental die de startmotor kan maken, heb je dan wel echt elke compressieslag een goede en krachtige vonk?
- Choke controleren

Verder weet ik 't niet. De carburateur hebben we al gehad, wat chemisch spul van keuze zoals remmenreiniger of wasbenzine in de carburateur spuiten lijkt ook niet te helpen met 't ding tot leven krijgen.
 
Wist ik niet dat die gy6 makkelijker op te voeren zijn.
Waarom? Je bedoelt niet een 70cc of zo.
Gewoon vergelijken met me Sym blok

Bedoel te zeggen dat er een berg snel spul voor te vinden is.. Terwijl je voor een sym maximaal maar tot 65cc kan (kan ik sommige gevallen genoeg zijn) Maar je hebt bijvoorbeeld geen snelle nokkenassen voor sym..

Voor gy6 heb je:

* andere type koppen
* diverse merken die variateurs voor maakt
* krukassen in overvloed, van goedkoop instap tot een aardig geprijs sport asje.
* Startmotoren word in bergen aangeboden
* diverse nokkenassen..

Cilinders: 50cc, 60cc, 72cc, 85cc, 90cc, zie volgens mij ook wel eens 100cc voorbij komen (misschien dat dit 92cc is ofzo)
 
Heb je een snelle aftermarket cdi gemonteerd?
Eigenlijk geen idee. Ik heb zelf geen andere cdi gemonteerd, maar ik weet niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft. De CDI lijkt origineel te zijn maar ik heb de nummertjes niet opgezocht. Ik zag wel dat het roze draadlusje doorgeknipt was waardoor ik verwacht dat ie ongebrenst is.

De vario is in ieder geval ontgrenst met een gladde bus.
 
Startprobleem is geïdentificeerd:

De carburateur heeft z'n beste tijd wel gehad. Het ding lekt intern benzine op plekken waar normaal gesproken geen benzine hoort te komen. Eens helemaal uit elkaar gehaald, dat ding is echt versleten. Alsof er zand doorheen gelopen heeft. Hij verzuipt de motor dus gewoon helemaal waardoor ie niet start. Spanning op de choke houden zodat ie uit blijft en luchtfilter eraf halen en hij start wel, loopt dan soms wel en soms niet stationair.

Nu snap ik ook waarom de cilinder eruit zag alsof ie als cementmixer gebruikt was.


Tijd voor een nieuwe carburateur. Motortje loopt verder als een zonnetje, als ie eenmaal loopt.
 
Back
Top